La estrategia en las redes de una marca de moda

  1. Parres Serrano, Bienvenida Araceli
  2. García García, Francisco
  3. Matarín Rodríguez-Peral, Eva 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2020

Issue: 77

Pages: 33-53

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2020-1448 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Abstract

This article analyzes the new forms of communication and awareness, specifically in the digital field through a case study of the ECOALF luxury fashion brand, unique in the world for its contribution to the sector through the cleaning of the oceans. The use of unlimited expression by ECOALF through digital media leads to environmental awareness, a key message of its online strategy. It is a corporately responsible practice in the digital medium, especially of its social networks with which it communicates interactively and inspires the prosumer. It will deepen in how it transmits its business purpose and its good corporate practices through Instagram, Facebook, Twitter, as well as its website. A qualitative methodology is applied, using categorization processes, supported by discourse analysis and NVIVO11 software where the company's online publications from its first five years have been analyzed. In conclusion, we discover how, through digital communication tools, a fashion company turns its production process into audiovisual media and digital literacy material that are closely linked, in addition to global environmental awareness for different consumers: fashion, social networks, environmentalists, cultural leaders and trend hunters among others.

Funding information

In 1988, The World Commission on Environment and Development (WCED) stated that “sustainable development is that which satisfies the needs of a current generation without compromising the needs of future generations”. This thesis is also supported by the ideas of Bendell and Kleanthous (2012), and Gardetti and Muthu (2016).

Funders

Bibliographic References

  • Asociación para la investigación de medios de comunicación (2018). Audiencia de Internet. http://internet.aimc.es/index.html#/main/evousers
  • Benavides, J., Fernández, J. L., y Urtiaga, A. (2012). Glosario sobre Responsabilidad Social para la Investigación y el Debate Terminológico. https://www.comillas.edu/images/etica-economica/Glosariosobreresponsabilidad.pdf
  • Camps, V. (2003). Sociedad de la información y ciudadanía, en I. Aguaded (coord.), Luces en el laberinto audiovisual. Conferencia llevada a cabo en Congreso Iberoamericano de Comunicación y Educación, Huelva, España.
  • CMMAD (1988). Informe Brundtland. http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf
  • Fletcher K.; Tham (Eds.) (2014). Routledge Handbook of Sustainability and Fashion. Routledge.
  • Fondevila, J. F. (2013). Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha. Comunicación y hombre, (9), 25-41.
  • Francés, P. (2005). Responsabilidad Social de las Empresas: Fundamentos y enfoque de la gestión responsable. Forética.
  • Gardetti, M. & Muthu, S. (Eds.). (2016). Handbook of Sustainable Luxury Textiles and Fashion. Springer.
  • Girón, M. (2009). Secretos de Lujo. LID Editorial.
  • Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer Pub.
  • González, E. (2007). La teoría de los stakeholer: Un puente para el desarrollo práctico de la ética empresarial y de la responsabilidad social corporativa. Veritas: revista de filosofía y teología, (17), 205-224. https://n9.cl/slam
  • Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización Digital: algo más que botones y teclas. Editorial Gedisa. https://n9.cl/jxql
  • Gutiérrez, A., y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Revista Comunicar, 19(38), 31-39. https://n9.cl/8vqg
  • Hassan, Y., y Martín, F.J. (2005). La Experiencia del Usuario. No Solo Usabilidad: revista sobre personas, diseño y tecnología, (4). http://www.nosolousabilidad.com
  • Honoré, C. (2004). Elogio de la lentitud. Un movimiento mundial desafía el culto a la velocidad. RBA libros. https://n9.cl/q1aji
  • International Standard ISO (2015). Ergonomics of human system interaction-Part 210: Human-centred design for interactive systems (formerly known as 13407). International Standardization Organization (ISO). Switzerland. https://www.sis.se/api/document/preview/912053/
  • Jenkins H., Shresthova S., Gamber, L., Kligler N., & Zimmerman A. (2006). By Any Media Necessary: The New Youth Activism. NYU Press.
  • Jenkins, H., Ford, S., y Green, J. (2015). Cultura Transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura en red. Editorial Gedisa.
  • Kapferer, J-N. (2006). FAQ. La marque. La marque en questions: résponses d’un spécialiste. Dunod.
  • Knapp Bjerén, A. (Coord.) (2003). La Experiencia del Usuario. Anaya Multimedia.
  • Lacasa, P., De La Fuente, J., y Méndez, L. Ed. (2015). Redes sociales en la adolescencia. Crear y participar. Palabras e Ideas.
  • Lacasa, P. (2018). Expresiones del futuro. Cómo se comunicarán las próximas generaciones. Morata.
  • Lastra, A. (2016). El poder del prosumidor. Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. Revista Icono14, 14(1), 71-94. https://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/902
  • Lazcano, E. (2017). Comunicación Emocional. LID Editorial.
  • Lipovetsky. G. (2002). La era del vacío. Anagrama.
  • López, T. (2018). El deber de la industria de la moda de liderar el cambio hacia la sostenibilidad. Ekoenergy. https://www.ekoenergy.org/the-fashion-industrys-duty-to-lead-the-change-towards-sustainability/
  • Magnier, L., Mugge, R., & Schoormans, J. (2019). Turning ocean garbage into products–Consumers’ evaluations of products made of recycled ocean plastic. Journal of cleaner production, (215), 84-98.
  • Manuel, V. (2011). Los caminos del reciclaje. NEED Ediciones.
  • Mc Luhan, H. M., McLuhan, M., y Nevitt, B. (1972). Take today: The executive as dropout. [Don Mills, Ont.] Longman Canada
  • Mir, P. (2016). Brand.com: reputación de marcas y social media. EUNSA.
  • Moreno, A., y Capriotti, P. (2006). La comunicación de las empresas españolas en sus webs corporativas. Análisis de la información de responsabilidad social, ciudadanía corporativa y desarrollo sostenible. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 11(21).
  • Moreno, M. (2015). Cómo triunfar en las Redes Sociales. Ediciones Gestión.
  • Nielsen Norman Group (2003). The Definition of User Experience (UX). World Leaders in Research-Based User Experience. http://www.nngroup. com/about/userexperience.html
  • Okonkwo, U. (2005). Luxury Fashion Branding: trends, tactics, techniques. Palgrave Macmillan.
  • ONU (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
  • Otaduy, J. (2012). Genoma de Marca. LID Editorial.
  • Ros, V. J., y Castelló, A. (2012). La comunicación de la responsabilidad en los medios sociales. Revista Latina de Comunicación Social, (67), 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3802438
  • Senthilkannan S. (Ed.). (2016). Textiles and Clothing Sustainability: Recycled and Upcycled Textiles and Fashion. Springer.
  • Saviolo, S., y Testa, S. (2007). La Gestión de las Empresas de Moda. GG Moda.
  • Toffler, A. (1990). The Third Wave Plaza & Janés.
  • Wanders, A. T. (2009). Slow Fashion. Niggli.
  • Winner, L. (2004). Technology as forms of life, en: Kaplan, D. M. (Ed.). Readings in the philosophy of technology, (p. 104). Rowman & Littlefield.