Literatura popular impresa y proyección socialPliegos poéticos del siglo XVI con dedicatario

  1. Laura Puerto Moro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid – IUMP
Journal:
Anuario de estudios filológicos

ISSN: 0210-8178

Year of publication: 2020

Volume: 43

Pages: 271-288

Type: Article

DOI: 10.17398/2660-7301.43.271 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Anuario de estudios filológicos

Sustainable development goals

Abstract

This work sets out to scrutinize a set of XVI Century chapbooks in verse that are divergent from the most idiosyncratic lines of the Spanish literature of colportage. The analyzed chapbooks are pieces where literary text and social projection are merged by means of a dedication to a high rank person. So, the goals are first, to specify the corpus of XVI chapbooks in verse with dedicatee, second, to determine its particular editorial form and third, to delve into the most representative subject matters, specially the religious one. The attention to the number of female dedicatees and its comparison with previous works on the presence of female dedicatees in books written in the Golden Centuries yield interesting data as to the higher presence of women in these minor prints, in particular with respect to little religious treatises. Finally, and as regards to three very particular chapbooks, I reflect on the role that these prints may have played as promotion and publicity for a given book.

Bibliographic References

  • ASKINS, A.L.-F. e INFANTES, V. (2014): Suplemento al Nuevo Diccionario bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (siglo XVI) de Antonio Rodríguez-Moñino. L. Puerto Moro (ed.). Vigo, Academia del Hispanismo.
  • BARANDA, N. (1985): «Historia caballeresca y trama romanceril: La Historia del rey Canamor y el Romance del Infante Turián». Studi Ispanici, 10, págs. 9-31.
  • BARANDA, N. (2011): «Women’s Reading Habits: Book Dedications to Female Patrons in Early Modern Spain». En Cruz, A.J. y Hernández, R. (eds.): Women’s Literacy in Early Modern Spain and the New World. Surrey-Burlington, Ashgate, págs. 19-39.
  • CÁTEDRA, P.M. (2006): «Del claustro al pliego suelto: La obra de Antonio de Espinosa». En Schaffer, M. y Cortijo, A. (eds.): Medieval and Renaissance Spain and Portugal: Studies in honor of Arthur L.-F. Askins. Woobridge, Suffolk, Boydell and Brewer, págs. 68-91.
  • CARRO CARBAJAL, E.B. (2008): «Concepto escolástico y concepción popular: límites de uso de la literatura religiosa en el Renacimiento». En San José, J. et al. (eds.): La fractura historiográfica: las investigaciones de Edad Media y Renacimiento desde el Tercer Milenio. Salamanca, SEMYR, págs. 533-543.
  • COLLANTES, C.M. y GARCÍA AGUILAR, I. (2015): «Dedicatarias femeninas en la poesía impresa del bajo barroco». Criticón, 125, págs. 49-64.
  • DÍAZ Y DÍAZ, M.C. (1996): «Álvaro de Cadaval, primer latinista de la universidad de Santiago: unas notas». Cuadernos de Estudios Gallegos, 43, fasc. 108, págs. 323-359.
  • DI STEFANO, G. (2014): «Pliegos sueltos poéticos con destinatario declarado». Revista de poética medieval, 28, págs. 211-224.
  • FERNÁNDEZ VALLADARES, M. (1999): «Un pliego suelto burgalés ahora nuevamente hallado: La Ensalada de metros de Pedro Marín (1552)». Rivista di Filologia e Letterature Ispaniche, 2, págs. 95-106.
  • FERNÁNDEZ VALLADARES, M., PUERTO MORO, L. y MAHIQUES CLIMENT, J. (2020): Pliegos sueltos poéticos del siglo XVI en bibliotecas de Francia (2 vols.). México, Frente de Afirmación Hispanista (en prensa).
  • GAMBA CORRADINE, J. (2018): «Lutero en pliegos: hacia un corpus de pliegos castellanos quinientistas con representaciones del hereje (I)». eHumanista, 40, págs. 411-435.
  • GARCÍA AGUILAR, I. (2009): Poesía y edición en el Siglo de Oro. Madrid, Calambur.
  • GARCÍA-BERMEJO, M.M. (1996): Catálogo del teatro español del siglo XVI. Salamanca, Universidad de Salamanca.
  • GARCÍA DE ENTERRÍA, M.C. [1973]: Sociedad y poesía de cordel en el Barroco. [Madrid], Taurus.
  • GRANDE QUEJIGO, F.J. (2007): «La “Glosa famosíssima” de Alonso de Cervantes: política y moral en la recepción de las “Coplas” de Jorge Manrique». En López Castro, A. y Cuesta Torre, M.L. (eds.): Actas del XI Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. León, Universidad de León, vol. 2, págs. 651-659.
  • HURTADO, A. y GARCÍA DE ENTERRÍA, M.C. (1981): «La astrología satirizada en la poesía de cordel: El “Juyzio” de Juan del Encina y los “Pronósticos” de Rodolfo Stampurch». Revista de literatura, 43.2, págs. 21-62.
  • INFANTES, V. (1989): «Edición y realeza: Apuntes sobre los pliegos poéticos incunables». En Criado de Val, M. (ed.): Literatura hispánica, Reyes Católicos y Descubrimiento (Actas del Congreso Internacional sobre Literatura hispánica en la época de los Reyes Católicos y el Descubrimiento). Barcelona, PPU, págs. 85-98.
  • RODRÍGUEZ-MOÑINO, A. (1970): Diccionario bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (s. XVI). Madrid, Castalia.
  • RODRÍGUEZ-MOÑINO, A., ASKINS, A.L.-F. e INFANTES, V. (1997): Nuevo Diccionario bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (s. XVI). Madrid, Castalia-Editora Regional de Extremadura.
  • SIMÓN DÍAZ, J. (2000): El libro español antiguo. Madrid, Ollero & Ramos.