Interactividadrevisión conceptual y contextual

  1. Martínez Gutiérrez, Fátima
  2. Cabezuelo-Lorenzo, Francisco
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2010

Issue Title: Conceptos y ámbitos de la interactividad

Volume: 8

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Icono14

Abstract

This paper analyses the very important role of interaction in contemporary mass media. It pays special attention to the concept of interaction as a tool to end with entropy in communication. New digital media have developed tools that readers use to publish their own points of view and opinion. However, do these tools help to provide useful information or do they create more entropy and general chaos in communication? New messages may end with entropy but as well they may increase the level of �infoxication� or polution in the new public sphere of the cyberspace. Both authors frame this debate in the current context of revision of traditional communication paradigms.

Bibliographic References

  • CABEZUELO LORENZO, F. (2008). Ciberactivismo, blogs y nuevas formas de participación ciudadana: del periodismo 2.0 al 3.0. (Págs. 707-718), en PÉREZAMAT, R., NUÑEZ PUENTE, S. & GARCÍA JIMÉNEZ, A. Comunicación, identidad y género. Volumen II. Madrid. Fragua.
  • CASTELLS, M. (2000). La cultura de la virtualidad real: de la integración de la comunicación electrónica, el fin de la audiencia de masas y el desarrollo de las redes interactivas, en La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Madrid. Alianza Editorial.
  • DE SALAS, Mª I. (2002). La comunicación empresarial a través de Internet. Universidad CEU Cardenal Herrera. Valencia.
  • DEL REY MORATÓ, J. (2007). De la teledemocracia a la ciberdemocracia, en VV. AA. Comunicación política, Internet y campañas electorales. Madrid. Tecnos.
  • GRUNIG, J. E. (2002). Dirección de Relaciones Públicas. Editorial Gestión 2000. Barcelona.
  • MARTÍN ALGARRA, M. (2003). Teoría de la Comunicación: una propuesta. Tecnos. Madrid.
  • MARTÍNEZ GUTIÉRREZ, F. (2008). El auge de la interactividad: ¿nuevo paradigma en el proceso de la comunicación pública?, en FELIÚ GARCÍA, E. Comunicación: memoria, historia y modelos. Foro
  • de Investigación en la Comunicación. Universidad Complutense de Madrid.
  • MCQUAIL, D. & WINDAHL, S. (1997). Modelos básicos para el estudio de la comunicación colectiva. Navarra. Eunsa.
  • ORIHUELA, J. L. (2002). Weblogs y blogosfera: el medio y la comunidad, en ROJAS, O. Blogs: la conver- sación que está revolucionando medios, empresas y ciudadanos. Madrid. ESIC.
  • PÉREZ SERRANO, Mª. J. & CABEZUELO LORENZO, F. (2009). Del metaperiodismo al periodismo en la red. Reflejos de un ente organizativo en la sociedad de la información (págs. 289-296), en FERNÁNDEZ SANZ, J.J., SANZ ESTABLÉS, C. & RUBIO MO- RAGA, A. L. (Coords). Prensa y periodismo especializado IV. Volumen II. Editores del Henares. Guadalajara.
  • SÁDABA CHALEZQUER, Ch. (2000). Interactividad y comunidades virtuales en el entorno de la World Wide Web. Revista „Comunicación y Sociedad‟. Universidad de Navarra. Núm. 1. Vol. 13.
  • VICTORIA MAS, J. S. (2002). Diálogo e interactividad en la comunicación comercial. Revista ‘Razón y Palabra’. Instituto Tecnológico de Monterrey. Núm. 27.