La experimentación como forma de conocimientoel paradigma del invento de Brunelleschi

  1. Díez Alvarez, Javier
  2. Caerols Mateo, Raquel
Zeitschrift:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Datum der Publikation: 2010

Nummer: 8

Seiten: 79-98

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Zusammenfassung

«Experimentation as a form of knowledge: the paradigm of Brunelleschi’s invention». Inquiring into the configuration of modern thought from the context of artistic creativity, in the modes and forms that gave rise to it over time —bearing in mind that sight emerged as a focus and new medium of knowledge— entails that we should find it fundamental to set up research into experimentation, as a concept and methodology for knowledge and artistic creation in the Renaissance period. The two panels by Brunelleschi, the one of St John’s Baptistery and the one of the Palazzo de Signori, are proof of his attempt to invent and discover a method for projecting architectures onto two-dimensional surfaces, whose experimental nature denotes this demonstrative quality. The value of these demonstrations lies precisely in said experimental nature, as we understand it as a revolutionary event that signalled the first steps of experimentation in scientific knowledge.

Bibliographische Referenzen

  • CASSIRER, E. (1951): Individuo y cosmos en la filosofía del Renacimiento, Buenos Aires, Emecé.
  • GONZÁLEZ, L. (2005): Fotografía y pintura: ¿dos medios diferentes?, Barcelona, Gustavo Gili.
  • GOMBRICH, E.H. (2002): Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica, Madrid, Debate.
  • VINCI, L. da (1964): Tratado de la Pintura, Madrid, Espasa Calpe.
  • KEMP, M. (2000): La ciencia del arte: la óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat (trad. Cast. Soledad Monforte Moreno, José Luis Sancho Gaspar). Madrid, Akal.
  • CARRETERO GUTIÉRREZ, M. (2003): Claves epistemológicas del arte y la ciencia en los desarrollos de la modernidad, Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes.
  • GOMBRICH, E.H. (1997): Historia del arte, Madrid, Debate.
  • ALBERTI, LEÓN B. (1976): Sobre la pintura; traducción anotada e ilustrada, bibliografía y análisis introductorio a cargo de Joaquín Dols Rusiñol, Valencia, Fernando Torres D.L.
  • NAVARRO DE ZUVILLAGA, J.(1996): Imágenes de la perspectiva, Madrid, Siruela, Madrid.
  • DÍEZ ÁLVAREZ, J. (2008): Azogue del espejo. Espacios del arte para la creatividad y la educación artística, Madrid, Nuevos Autores.
  • HAUSER, A. (1974): Origen de la literatura y del arte modernos. Vol. I, «El Manierismo, crisis del Renacimiento», Madrid, Guadarrama, Madrid.
  • BAXANDALL, M. (1989): Modelos de intención: sobre la explicación histórica de los cuadros. (trad. Carmen Bernárdez Sanchís), Madrid, Hermann Blume.
  • CARNELUTTI, F. (1959): Arte e scienza. (AA.VV., a cargo de A. Guzzo.), Florencia, Sansoni.
  • DAMISCH, H. (1997): El origen de la perspectiva. Versión española de Federico Zaragoza Alberich; revisión de Manuel López Blázquez, Madrid, Alianza.
  • EDGERTON, Samuel Y. (1976): The Renaissance rediscovery of linear perspective, New York; London, Harper and Row.
  • FLORENSKI, P. (2005): La perspectiva invertida, Madrid, Siruela.
  • GÓMEZ MOLINA, J.J. (coord.), (2002): Máquinas y herramientas de dibujo, Madrid, Cátedra.
  • IVINS, William M. (1964): Art & geometry: a study in space intuitions, New York, Dover.
  • PANOFSKY, E. (2003): La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, Tusquets.
  • PATER, W. (1980): The Renaissance (1873), D. Hill, Berkeley, Los Ángeles y Londres.
  • PIRENNE, M.H. (1974): Óptica, perspectiva, visión la pintura, arquitectura y fotografía, Victor Lerú, Buenos Aires.