Acción surrealista y medios de intervención. El surrealismo en las revistas, 1919 - 1929

  1. Mañero Rodicio, Javier
Aldizkaria:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Argitalpen urtea: 2012

Zenbakia: 11

Orrialdeak: 185-222

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: De arte: revista de historia del arte

Laburpena

Magazines are an indispensable part of the complex Surrealist framework. Despite being very wellknown today, there is still a need �in spanish language at least � for interconnecting and comprehensive accounts of Surrealistic activity specifi cally undertaken by the publishing enterprises of periodical publications. This is the objective of this particular study which, in this fi rst instalment, deals with the decade in which Surrealism, from within the realms of Dadaism, begins to take shape around the magazine called Li.. érature and then comes of age in La Révolution surréaliste. The confl ictive Second Manifesto of Surrealism brings this period to an end in 1929.

Erreferentzia bibliografikoak

  • “Histoire de l’art contemporaine, Capitulo XII, La nouvelle subjetivité” (pp. 313-342), L’Amour de l’Art, n. 3, 1934.
  • APOLLINAIRE, G. Les Mamelles de Tirésias, París, 2009.
  • ARAGON, L. “Introduction a 1930”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929 (pp. 57-64).
  • ARAGON, L. Y BRETON, A. “A suivre”, Variétés. Le Surréalisme en 1929, junio 1929, p. IX.
  • ARTAUD, A. “Bureau de Recherches”, La Révolution surréaliste, n. 3, abril 1925, p. 31.
  • ARTAUD, A. A la grande nuit ou le Bluff surréaliste, Edición: Chez l’auteur, París, 1927.
  • ARTAUD, A. aforismo aparecido en La Révolution surréaliste, n. 3, abril 1925, p. 13.
  • BATAILLE, G. Le Pont de l’Epée, n. 41, octubre 1969, pp. 143-145.
  • BAZIN, G. “Notice historique sur Dada et Surréalisme”, L’Amour de l’Art, n. 3, marzo 1934 (pp. 340-342).
  • BONNET, M. Littérature et le reste..., p. VII; en: Littérature, París, 1978.
  • BRETON, A. (Ed. Marguerite Bonnet et alt.), Oeuvres complètes Tome I, París, 2008.
  • BRETON, A. “Clairement”, Littérature n. 4, 2ª serie, septiembre 1922.
  • BRETON, A. “Entrée des Mediums”, Littérature, n. 6, 2ª serie, noviembre 1922 (pp. 1-16).
  • BRETON, A. “Le surréalisme et la peinture”, La Révolution surréaliste, n. 4, julio 1925, p. 26.
  • BRETON, A. “Légitime défense”, La Révolution surréaliste, n. 8, diciembre 1926 (pp. 30-36).
  • BRETON, A. “Pourquoi je prends la direction de la Révolution surréaliste.” La Révolution surréaliste, n. 4, julio 1925 (pp. 1-3).
  • BRETON, A. “Seconde manifeste du surréalisme”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929 (pp. 1-17).
  • BRETON, A. Entretiens 1913-1952, París, 1973.
  • BRETON, A. Le surréalisme et la peinture, NRF/Gallimard, París, 1928.
  • BRETON, A. Manifeste du surréalisme, Éditions du Sagittaire chez Simon Kra. París, octubre 1924.
  • BRETON, A. Manifiestos del surrealismo (Trad. Andrés Bosch), Madrid, 2002.
  • BRETON, A. y ÉLUARD, P. Diccionario abreviado del surrealismo (1938), Madrid, 2003.
  • CASSOU, J. “Le dadaïsme et le surréalisme”, L’Amour de l’Art, n. 3, marzo 1934, (pp. 337-340).
  • CHEVREFILSDESBIOLLES, Y. Les revues d’art à Paris: 1905-1940, París, 1993.
  • Colectivo (Artaud). Diversos Tracs aparecidos en: La Révolution surréaliste, n. 3 abril 1925.
  • Colectivo, “Bureau de Recherches”, La Révolution surréaliste, n. 2, enero 1925, p. 31.
  • Colectivo, “Enquête”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929 (pp. 65-76).
  • Colectivo, “La Révolution d’abord et toujours!”, La Révolution surréaliste, n. 5, octubre 1925 (pp. 31-32).
  • Colectivo, “Le Procès Barrès”, Littérature, n. 20, agosto 1921.
  • Colectivo, “Manifeste du mouvement Dada”, Littérature, n. 13, mayo 1920.
  • Colectivo, “Ouvrez les prisons licenciez les armes”, La Révolution surréaliste, n. 2, enero 1925, p. 19.
  • DAIX, P. La Vie quotidienne des surréalistes (1917-1932), París, 1993.
  • DESNOS, R. “Description d’une révolte prochaine.” La Révolution surréaliste, n. 3 abril 1925, p. 26.
  • DESNOS, R. «Surréalisme», Cahiers d’Art, n. 8, 1926 (pp. 210-213).
  • DEWOLF, Ph. De la mascotte au cadavre, pp. 7-8. En: Le Surréalisme en 1929, Bruselas, 1994.
  • Editorial (Artaud). “A table”, La Révolution surréaliste, nº 3 abril 1925, p. 1.
  • FROIS-WITTMANN, J. “Mobiles inconscients du suicide”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929 (pp. 41-44).
  • GIROUD, M. Daderidada, chanson; en: Dada Zurich-Paris, París, 1981.
  • HUGNET, G. “Dadá à Paris”, Cahiers d’Art, n. 1-4, 1934 (pp. 109-114).
  • HUGNET, G. “L’esprit Dada dans la peinture I. Zurich & New York”, Cahiers d’Art, n. 1-2, 1932 (pp. 57-65).
  • Imagen, “Je ne vois pas la... cachée dans la forêt”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929, p. 73.
  • L. BUÑUEL, L. Y DALÍ, S. “Un chien Andalou”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929 (pp. 34-37).
  • La Brèche, n. 1, París, octubre 1961.
  • LE CORBUSIER, L’Art decoratif d’aujourd’hui, G. Crès et Cie, París, 1925.
  • MAGRITTE, R. “Les mots et les images”, La Révolution surréaliste, n. 12, diciembre 1929 (pp. 32-33).
  • MAÑERO, J. “Christian Zervos y Cahiers d’Art. La invención del arte contemporáneo”, Locus Amoenus, n. 10, 2009-10, U. Autònoma de Barcelona, 2011.
  • MAÑERO, J. París 1919-1939. Escultura, crítica y revistas de arte, Madrid 2009.
  • NAVILLE, P. “Beaux-Arts”, La Révolution surréaliste, n. 3, abril 1925, p. 27.
  • PÉRET, B.; ARAGON, L. Y MAN RAY, 1929, París, 2004.
  • PICON, G. Diario del surrealismo, Ginebra, 1981.
  • PIERRE, J. Tracts surréalistes et declarations collectives, París, 1980.
  • VITRAC, R. “Ma collaboration à Littérature”, Littérature, n. 13, 2ª serie, junio 1924, p. 11.
  • XXX, “Le monde au temps des surréalistes”, Variétés. Le surréalisme en 1929, junio 1929, pp. 26-27.