"Tippexperience"el ornato como fuente creativa para la construcción de formatos publicitarios innovadores en YouTube

  1. Llorente Barroso, Carmen
Revue:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Année de publication: 2013

Volumen: 11

Número: 1

Pages: 71-98

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V11I1.514 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Icono14

Résumé

This proposal is contextualized in the discipline that studies the relationships between advertising creativity and rhetoric. Specifically, the objective of this research is to confirm the potential of the rhetorical paradigm from the ornament perspective, understood as creative resource for building of original and effective advertising discourses on online media of high interactivity, like YouTube. For that purpose, it is proposed an analysis of rhetorical figures which have been detected in advertising campaign "Tippexperience", considered a benchmark as innovative advertising format on the Internet, for its originality, its effectiveness and its success. The results obtained make possible to consider rhetorical figures as creative subroutines that, one hand, they allow the construction of an innovative advertising format on online media and, on the other hand, they strengthen the appeal and contact forms with the audience, which are underused in traditional media, but are essential in high interactivity media.

Références bibliographiques

  • Ads Of The World (2010). Tipp-Ex: A Hunter Shoots a Bear. En Adoftheworld and All Creative World Site. Recuperado (07-09-2012) de http://adsoftheworld. com/media/online/tippex_a_hunter_shoots_a_bear
  • Aristóteles (1998). Retórica. Madrid: Alianza. Arroyo Almaraz, I. (2005). Creatividad Publicitaria y Retórica. De la Metáfora a los Efectos Especiales. Icono14, 3(1), 155-170. Recuperado (07-09-2012) de http://www.icono14.net
  • Aumont, J. (1992). La Imagen. Barcelona: Paidós Ibérica. Baños González, M. (2001). Creatividad y Publicidad. Madrid: Laberinto.
  • Baños González, M., García García, F. y Ramírez Perdiguero, F. J. (2009). Las Palabras en Publicidad: El Redactor Publicitario y su Papel en la Comunicación Publicitaria. Madrid: Laberinto.
  • Barthes, R. (1982). Investigaciones Retóricas I: La Antigua Retórica. Barcelona: Buenos Aires.
  • Barthes, R. (1986). Retórica de la Imagen. En R. Barthes (Ed.), Lo Obvio y lo Obtuso: Imágenes, Gestos, Voces (pp. 29-47). Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Beerli Palacio, A. y Martín Santana, J. D. (1999). Técnicas de Medición de la Eficacia Publicitaria. Barcelona: Ariel.
  • Beristáin, H. (2006). Diccionario de Retórica y Poética. México: Porrúa.
  • Cannes Lions (2011). Inspiration. Past Winners. En Cannes Lions. International Festival of Creativity. Recuperado (07-09-2012) de http://www.canneslions. com/inspiration/past_winners_shortlists.cfm
  • Cicerón, M. T. (1997). La Invención Retórica. Madrid: Gredos.
  • Cicerón, M. T. (1991). Retórica a Herenio (Rhetorica ad Herennium). Barcelona: Bosch.
  • Durand, J. (1972). Retórica e Imagen Publicitaria. En C. Metz et al. (Eds.), Análisis de las Imágenes (pp. 81-115). Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
  • Epica Awards (2010). Results 2010. Epica Category Winners (Interactive). En Epica Awards 2010. Recuperado (12-09-2012) de http://www.epica-awards. com/presspreview/2010/
  • Fernández, E. (2006). Retórica Clásica y Publicidad. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, Gobierno de La Rioja.
  • Gamonal Arroyo, R. (2005). Tipo/retórica. Una Aproximación a la Retórica Tipográfica. Icono14, 3(1), 75-97. Recuperado (07-09-2012) de http://www. icono14.net
  • García García, F. (2005). Una Aproximación a la Historia de la Retórica. Icono14, 3(1), 1-28. Recuperado (07-09-2012) de http://www.icono14.net
  • García García, F. (2007b). Creatividad y Comunicación Publicitaria. Creatividad y Sociedad, 11, 1-4. Recuperado (07-09-2012) de http://www. creatividadysociedad.com
  • García García, F. (2007a). Una Retórica de la Publicidad: De la Naturaleza Inventiva a la Verdad Metafórica. Pensar la Publicidad, 1(2), 167-182. Recuperado (07-09-2012) de http://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/ view/PEPU0707220167A
  • García García, F. y Gértrudix Barrio, M. (2009). El Mare Nostrum Digital: Mito, Ideología y Realidad de un Imaginario Sociotécnico. Icono 14, 9(1), 7-30. Recuperado (14-09-2012) de http://www.icono14.net
  • García García, F., Llorente Barroso, C. y García Guardia, M L. (2010). La Construcción Globalizada del Logo-símbolo y la Globalización de la Marca a través del Mismo. Historia y Comunicación Social, 15, 131-156. Recuperado (12-09-2012) de http://www.ucm.es/info/histycom/larevistaeninternet/ vol152010/index.php
  • Grupo μ (1993). Tratado del Signo Visual: Para una Retórica de la Imagen. Madrid: Cátedra. Grupo μ (1987). Retórica General. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444-454. doi: 10.1037/h0063487.
  • Guilford, J. P. (1956). The Structure of Intellect. Psychological Bulletin, 53(4), 267-293. doi: 10.1037/h0040755.
  • Guilford, J. P. (1966). Intelligence: 1965 Model. American Psychologist, 21(1), 20- 26. doi: 10.1037/h0023296.
  • Llorente, C. (2011). El Carácter Retórico de la Construcción Creativa en Publicidad. En F. García García y M. Rajas (Eds.), Narrativas Audiovisuales: Los Discursos, 2 (pp.339-374). Madrid: Icono14 Editorial.
  • Llorente Barroso, M. C. (2010). La Retórica de la Simbología Visual Corporativa. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
  • Llorente Barroso, C., Anzanello Carrascoza, J. y García Guardia, M. L. (2011). Paráfrase e Memória: Estratégias Persuasivas do Discurso Publicitário Contemporáneo. Comunicação, Mídia e Consumo, 8(22), 65-98. Recuperado (06-07-2012) de http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/issue/ view/25/showToc
  • Moles, A. y Costa, J. (1999). Publicidad y Diseño. Buenos Aires: Infinito.
  • Moreno, I. (2003). Narrativa Audiovisual Publicitaria. Barcelona: Paidós.
  • Perelman, C. y Olbrechts-Tyteca, L. (2000). Tratado de la Argumentación: La Nueva Retórica. Madrid: Gredos.
  • Quintiliano, M. F. (2004). Instituciones Oratorias [Versión de Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes]. Recuperado (11-09-2012) de http://www. cervantesvirtual.com/FichaObra.html?Ref=12278. RAE (2001). Diccionario de la Lengua Española [Versión Digital]. Recuperado (11- 09-2012) de http://lema.rae.es/drae/?val=disyunci%C3%B3n
  • Rodríguez Varona, F., Llorente Barroso, C. y García Guardia, M. L. (2012). Fundamentos de la Eficacia Publicitaria y el Retorno de la Inversión, Madrid: Delta Publicaciones.
  • Ruiz Collantes, F. X. (2000). Retórica Creativa. Programas de Ideación Publicitaria. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona (Servei de Publicacions).
  • Sánchez Franco, M. J. et al. (1999). Eficacia publicitaria: Teoría y práctica. Madrid: McGraw-Hill.
  • Sendra García, J. y Estupiñán, O. (2012). La Utilización de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y su Impacto en la Actividad Promocional. Un Estudio sobre los Conceptos de Eficacia y Eficiencia. Icono14, 10(1), 248-261. Recuperado (06-09-2012) de http://www.icono14.net
  • Tristan & Louis (2010-2011). Awards. En Tristan & Louis Creative Team. Recuperado (12-09-2012), de http://www.tristanetlouis.com/?page_id=122
  • YouTube (2010-2012a). NSFW. A Hunter Shoots a Bear! En YouTube. Recuperado (12-09-2012) de http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M
  • YouTube (2010-2012b). Tippexperience. En YouTube. Recuperado (12-09-2012) de http://www.youtube.com/user/tippexperience