La expresividad en la música

  1. Muñoz Rubio, Enrique
  2. Bonastre Vallés, Carolina
Journal:
Quodlibet: revista de especialización musical

ISSN: 1134-8615

Year of publication: 2013

Issue: 52

Pages: 40-52

Type: Article

More publications in: Quodlibet: revista de especialización musical

Abstract

The expressivity is an essential element in music. There is, however, a remarkable lack of srudies on the subject. The main aim of this article is to analyze all available information and relevant research works related to expressivity for the acquisition of rudimcnts that allow improving musical elernenrs regarding expressiveness of the musician from the interpreter's point of view. The scarce avaiJable evidence suggests that expressiviry is a fundamental e1ement that should be part of the improvement of teaching-Iearning processes in music, and that the inclusion in the curriculum of conservatories of explicit elements for training emotional expressiviry could be a good idea, that would complete the students' education.

Bibliographic References

  • Bautista, Alfredo y Pérez-Echeverría, M.ª del Puy. “¿Qué consideran los profesores de instrumento que deben enseñar en sus clases?”, Cultura y Educación, 20, 1 (2008), pp. 17-34.
  • Berman, Boris. “Sonido y ataque”, Quodlibet, 36 (2006), pp. 140.
  • Bower, Gordon H. “Mood and memory”, American Psychologist, 36 (1981), pp. 129-148.
  • Cateura Mateu, María. “Por una Educación Musical en España: estudio comparativo con otros países”. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU, 1992.
  • Chaffin, Roger y Lemieux, Anthony F. “Consideraciones generales sobre el perfeccionamiento musical”, Quodlibet, 32 (2005), pp. 22-48.
  • Foa, Edna B. y Kozak, Michael J. “Emotional processing of fear: exposure to corrective information”, Psychological Bulletin, 99 (1986), pp. 20-35.
  • Juslin, Patrik N.; Karlsson, Jessika; Lindström, Erik; Friberg, Anders y Schoonderwaldt, Erwin. “Play it again with feeling: Computer feedback in musical communication of emotions”, Journal of Experimental Psychology: Applied, 12 (2006), pp. 79-95.
  • Juslin, Patrik N. y Laukka, Petri. “Communication of emotions in vocal expression and music performance. Different channels, same code?”, Psychological Bulletin, 129 (2003), pp. 770-814.
  • Juslin, Patrik N. y Laukka, Petri. “Expression, perception, and induction of musical emotions: a review and a questionnaire study of everyday listening”, Journal of New Music Research, 33 (2004), pp. 217-238.
  • Juslin, Patrik. N. y Persson, Roland S. “Emotional communication”, en “The science and psychology of music performance: creative strategies for teaching and learning”, Richard Parncutt y Gary E. McPherson (ed.). New York: Oxford University Press, 2002, pp. 219-236.
  • Lindström, Erik; Juslin, Patrik N.; Bresin, Roberto y Williamon, Aaron. “Expressivity comes from within your soul: a questionnaire study of music students’ perspectives on expressivity”, Research Studies in Music Education, 20 (2003), pp. 23-47.
  • Marchand, David J. “A study of two approaches to developing expressive performance”, Journal of Research in Music Education, 23 (1975), pp. 14-22.
  • Martín Jiménez, Daniel. “La enseñanza especializada de la música en España y en la comunidad francesa de Bélgica ante el reto europeo”, Revista Española de Educación Comparada, 11 (2005), pp. 357-380.
  • Martín López, Eva. “Aptitudes musicales y atención en niños entre diez y doce años”. Badajoz: tesis doctoral, Universidad de Extremadura, 2006.
  • Minassian, Caroline; Gayford, Christopher y Sloboda, John A. “Optimal experience in musical performance: a survey of young musicians”, en “Meeting of the society for education, music and psychology research”. Londres, 2003.
  • Oriol de Alarcón, Nicolás. “La música en las enseñanzas de régimen general en España y su evolución en el siglo XX y comienzos del XXI”, Revista Electrónica de LEEME, 16 (2005), pp. 1-33.
  • Palacios Sanz, José Ignacio. “La Universidad y la investigación musical: de la teoría a la praxis”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19, 1 (2005), pp. 123- 156.
  • Pastor, Pasqual. “La investigación educativa musical”, Eufonía, 26 (2002), pp. 84-88.
  • Rodríguez, Carlos Xavier. “Lessons from the nightingale”, Music Educators Journal, 48, 3 (1997), pp. 23-25.
  • Sloboda, John A.; Gayford, Christophe y Minassian, Caroline. “Assisting advanced musicians to enhance their expressivity: an intervention study”, Fifth Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music. Hannover, 2003.
  • Strauss, Sidney y Shilony, Tamar. “Teachers’ models of children’s minds and learning”, en “Mapping the mind: domain specificity in cognition and culture. Lawrence A. Hirschfeld y Susan A. Gelman (ed.). New York: Cambridge University Press, 1994, pp. 455- 473.
  • Tang, Hsin-Yi y Vezeau, Toni J. “The use of music intervention in healthcare research: a narrative review of the literature”, Journal of Nursing Research, 18 (2010), pp. 174- 90. Torrado, Alfredo; Pozo, Juan Ignacio y Pérez-Echeverría, M.ª del Puy. “Las concepciones de los profesores de Conservatorio sobre el aprendizaje y la enseñanza”, en “Cultura, culturas. Estudios sobre Música y Educación Intercultural”. María Angustias Ortiz Molina y Almudena Ocaña Fernández (coord.). Granada: Grupo Editorial Universitario, 2008, pp. 159-177.
  • Torrado, José Antonio y Pozo, Juan Ignacio. “Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza instrumental”, Cultura y Educación, 20, 1 (2008), pp. 35-48.
  • Turina, José Luis. “El estado actual de las enseñanzas de música, danza y arte dramático”, Arte, Individuo y Sociedad, 6 (1994), pp. 87-106.
  • Vilar i Torrens, Josep María. “La música y la LOGSE: ¿Hemos perdido objetivos en el camino?”, Eufonía, 2 (1996), pp. 69-86.
  • Woody, Robert H., “The effect of various instructional conditions on expressive music performance”, Journal of Research and Music Education, V, 54 (2006), pp. 21-36.
  • Young, V.; Burwell, K. y Pickup, D. “Areas of study and teaching strategies in instrumental teaching: a case study research project”, Music Education Research, 5 (2003), pp. 139-155.