Intervención con adolescentes en Alemaniael grupo como espacio reflexivo

  1. González Abad, Libertad
Journal:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314 1988-8295

Year of publication: 2013

Issue Title: La familia como recurso de la intervención

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 327-336

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_CUTS.2013.V26.N2.42289 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de trabajo social

Abstract

Group Social Work does not only mean knowing the most significant group treatment processes. It is necessary to understand the experiences, expectations and motivations that each participant as an individual brings to the group and that will certainly play an important role throughout the course of the group and individual processes. This approach, developed in treatment at the German program Freiwillige soziale Jah, is relevant in a family monograph since it offers the possibility of understanding participants as human beings immersed and interwoven in diverse relationships and as main actors in vitally important psychosocial processes. Throughout the article, the family dynamics and evolutionary aspects of the program�s participants are considered. This description is followed by a social environmental analysis and ends by reviewing the professional�s attitude towards group intervention, as well as the view that the professional uses to construct the subjects with whom s/he works. The reflections shared in this article are intended to point out the useless separation often made between an individual and his or her context and underline the importance of activating dialogic tools that, distanced from coercive premises, result in relationships based on trust and cooperation

Bibliographic References

  • Bowen, M. (1991). De la familia al individuo: la diferenciación del sí mismo en el sistema familiar. Barcelona: Paidós.
  • Bowlby, J. (1989). Una base segura: aplicaciones clínicas de la teoría del apego. Barcelona: Paidós.
  • Chamorro, A., Murgui, E., Subirá, C. y March, Ll. (2011). Elementos de ayuda a la mentalización y focalización psicoterapéutica en dispositivos de hospitalización parcial para adolescentes. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del niño y del adolescente, 51/52, 147-156.
  • Cirillo, S. (1998). Intervenciones Sistémicas en contextos no clínicos. Revista Systémica, 4-5, 15-26.
  • Diario Oficial Alemán. (17/07/2002).Gesetz zur Förderung eines freiwilligen sozialen Jahres. Disponible en: http://www.bmfsfj.de/RedaktionBMFSFJ/Internetredaktion/PdfAnlagen/fsjgesetztestext,property=pdf,bereich=,rwb=true.pdf (consultado el 15/01/ 2013).
  • Diario Oficial Alemán (16/05/2008). Gesetz zur Förderung von Jugendfreiwilligendiensten. Disponible en: http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/jfdg/gesamt.pdf (20/04/ 2013).
  • Diario Oficial Alemán (26/06/1990). Gesetz zur Neuordnung des Kinder- und Jugendhilferechts.Disponible en: http://www.bdja.org/files/kjhg.pdf (consultado el 15/01/2013).
  • Koldobsky, N. (2009). Mentalización. Revista Persona, 9 (1).
  • Konopka, G. (1968). Trabajo social de grupo. Madrid: Euramérica.
  • Lanza, G. (2011). Mentalización: aspectos teóricos y clínicos. En 12º Congreso Virtual de Psiquiatría. Interpsiquis.
  • López, F., Manrique, R. y Otero, S. (1990). Los sistemas observantes: conceptos, estrategias y entrenamiento en terapia familias sistémica. Revista de Asociación Española de Neuropsiquiatría, 10 (33).
  • Martínez, C. (2011). Mentalización en Psicoterapia: Discusión sobre lo Explícito e Implícito de la Relación Terapéutica. Terapia Psicológica, 29 (1), 97-105.
  • Minuchin, S. y Fishman, C. (1997). Técnica de terapia familiar. Barcelona: Paidós.
  • Moffat, K. (2010). Vigilancia y gobierno del receptor de bienestar. En A.S. Chambon, A. Irving y L. Epstein (eds.), Foucault y el trabajo social (pp. 315-343). Granada: Maristán.
  • Oliva, A. (2006). Relaciones familiares y desarrollo adolescente. Anuario de Psicología, 37, 209-233.
  • Rodríguez, A. (2011). Hacia una mirada integradora en la práctica de la intervención socio-familiar. I Congreso Internacional sobre la construcción disciplinar del Trabajo Social a propósito del nuevo Grado. Bilbao.
  • Schulze, M., Giesecke-Tapp,U. y Bundestutorat (2010). Bundeskonzeption. Freiwilliges sociales Jahr. Hannover: Diakonisches Jahr.
  • Stierling, H. (1997). El individuo en el sistema. Psicoterapia en una sociedad cambiante. Barcelona: Herder.
  • Twemlow, S., Fonagy, P. y Sacco, F. (2005). A developmental approach to mentalizing communities: I.A. model for social change. Bulleting of the Menninger Clinic, 69 (4), 265-281.
  • White, M. y Epston, D. (1993). Medios Narrativos para fines terapéuticos. Barcelona: Paidós.
  • Zamanillo, T. y Rodríguez, A. (1990). Un universo complejo. Los paradigmas en la intervención social. Documentación social, 81, 9-33. Madrid: Cáritas Española.
  • Zastrow, C. (2008). Trabajo social con grupos. Madrid: Paraninfo.