Actividad artística de la Academia de España en Roma durante el fascismo

  1. Navas, Alina
Journal:
Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

ISSN: 0567-560X

Year of publication: 2012

Issue: 114-115

Pages: 239-278

Type: Article

More publications in: Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

Abstract

In this paper we discuss the activity at the Spanish Academy in Rome during the Italian Fascist era (1922-1945) through the artworks created by Academy fellows at the time, the exhibitions they participated in and the critical response they generated. In so doing, we have taken into account not only the exhibitions organized in Italy and Spain but throughout Europe as well, aiming to understand the different responses the artworks gathered. We also consider the education of these artists at the Spanish Academy and how they were influenced by Italian classical and modern art, providing further information on the current whereabouts of many of their artworks. Finally, we remark on the limited relation and influence the Academy and its artists had within Fascist Italy

Bibliographic References

  • CASADO ALCALDE, E., La Academia Española de Roma y los pintores de la primera promoción, Tesis Doctoral, Madrid: Universidad Complutense, 1987.
  • MONTIJANO GARCÍA, J. M., La Academia de España en Roma, Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores, 1998.
  • LORENTE LORENTE, J. P., “Las relaciones culturales hispano-italianas: la Academia Española de Bellas Artes en Roma hasta la guerra civil”, en GARCÍA SANZ, F., Españoles e Italianos en el mundo contemporáneo, Madrid: CSIC, 1990, p. 163-176.
  • LORENTE LORENTE, J. P., “Sociología de una comunidad artística; la Academia Española de Bellas Artes en Roma (1914-1939)”, Cuadernos de la Escuela Diplomática, MAE, Segunda época IV (junio, 1990), pp. 113-123.
  • LORENTE LORENTE, J. P., “Pensionados de entreguerras de la Academia Española en Roma”, Artigrama, 5 (1988), p 213-230.
  • LORENTE LORENTE, J. P., “Artistas aragoneses que vivieron en Roma en la Época de entreguerras (1914-39)”, en Actas VI Coloquio arte aragonés, Universidad Zaragoza, 1991.
  • REYERO HERMOSILLA, C., “El mundo clásico y la pintura en la Academia Española de Roma, 1900-36”, en VI Jornadas de Arte, La visión del mundo clásico en el arte español, Madrid: CSIC, 1992.
  • REYERO HERMOSILLA, C., “La crisis de la formación académica entre los pintores españoles pensionados en Roma 1925-27”, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, Vol. LVIII (1994).
  • REYERO HERMOSILLA, C., “La recepción de la vanguardia en los pintores españoles pensionados en Roma o como iniciarse en el desorden a través de la vuelta al orden”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría de arte, Madrid: UAM, VI, 1994.
  • REYERO HERMOSILLA, C. “Pintores pensionados de la Academia de España.1900-36”, en Roma: mito, modernidad y vanguardia. Pintores pensionados de la Academia de España, Roma, 1998.
  • REYERO HERMOSILLA, C., “Memoria, intertextualidad y una escalera hacia el vacío. La pintura nueva en la academia y los años veinte en Italia”, en Roma y la tradición de lo nuevo. Diez artistas en el Gianicolo. (1923-27), Roma: Academia de España en Roma, 2003
  • NAVAS HERMOSILLA, A., Italia estación de ida y vuelta. Pensionados en la Academia de España entre 1922 y 1939. Trabajo inédito presentado como proyecto de investigación para la obtención del DEA, julio 2006.
  • NAVAS HERMOSILLA, A.,“Quello che ci fu. Arquitectura y Escultura en la Academia de España en Roma 1922-39”, en Catálogo de becarios de la Academia de España en Roma, Roma: MAE, 2006.
  • DÍEZ IBARGAOITIA, M., “Metodología para una tesis, Roma Centro Internacional para repensar la arquitectura en la Edad de Plata”, Anales de Historia del Arte, (2010), volumen extraordinario, p. 41-49.
  • DÍEZ IBARGAOITIA, M, “Estudio sobre el urbanismo moderno: Adolfo Blanco y Pérez del Camino, pensionado por la JAE en 1927’’, Archivo Español de Arte, Vol. 86, n. 341 (2013).
  • DÍEZ IBARGAOITIA, M, Roma y la formación de los arquitectos en la Academia de teoría e historia de la arquitectura, Tesis doctoral, julio 2013.
  • SOTO, M. “Creación individuo y comunidad Artística en la cima del Gianicolo. El Caso de la escultura (1900-1937)”, en Mirando a Clío. El arte español espejo de do istoira, Actas del XVIII Congreso del CEHA, Santiago de Compostela, 20-24 de septiembre de 2010,
  • SOTO, M., “La escultura española en Roma (1900-1939)”, en RODRÍGUEZ SAMANIEGO, C. y EGEA, J. (coord.), Dialegs amb l’Antiguitat. El Clàssic com un referente en l’art i la Cultura Contemporànies, Universidad de Barcelona, 2013.
  • LORENTE LORENTE, J. P., “Hermenegildo Estevan y la Academia Española de Roma”, Cuadernos de Estudios Caspolinos, nº 26 (1990).
  • LORENTE LORENTE, J. P., El pintor y escritor Hermenegildo Estevan (Maella, 1851-Roma 1945): un hito en la Academia Española de Roma, Zaragoza: Imp. Provincial, 1995.
  • GARCÍA MERCADAL, F., “Nuestra siempre recordada”, en Exposición Antológica primer centenario (1873-1973) de la Academia Española de Bellas Artes de Roma, Madrid: Dirección General de Relaciones Culturales, S. A., 1973. (cat. exp.), p. 23.
  • PINAGLIA CAVIRA,J. E., El dibujo en la obra del pintor sevillano Joaquín Valverde, 1993, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid (disponible en http://www.ucm.es/BUCM/tesis/19911996/H/1/AH1005601.pdf ).
  • BULNES ÁLVAREZ, Mariano y Alfredo Rodríguez Orgaz arquitectos, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1997. <www.ucm.es/BUCM/tesis/19972000/H/0/H0038907> [consultado en junio del 2006].
  • MOROSINI, D., L’arte degli anni difficili (1928-44), Roma: Editori riuniti, 1985.
  • FOSSATI, P., Valori Plastici 1918-1922, Turín: Einaudi, 1981.
  • IAMURRI, L., “Gli anni romani: Prieto borsista dell’Accademia di Spagna a Roma”, Artifara, nº 5 (enero-diciembre 2005), <http://www.cisi.unito.it/artifara/rivista5/testi/anniromani.asp> [consultado: mayo 2006]
  • MOROSINI, D., L’arte degli anni difficili (1928-44), Roma: Editori riuniti, 1985
  • SÁNCHEZ MAZAS, R., “Pensionados en Roma. Joaquín Valverde y sus compañeros”, ABC, Madrid, 19 de junio de 1930
  • SCARPA, P., “L’accademia di Spagna”, Il Messagero, Roma, 21 de noviembre de 1925.
  • SOFFICI, A., Periplo dell’arte. Richiamo all’ordine. Firenze: Vallecchi, 1928
  • CARBONELL TATAY, A., El Escultor Vicente Beltrán, Servicio de Publicaciones, Universidad Politécnica de Valencia, 1998.
  • DIÉGUEZ PATAO, S., La generación del 25: primera arquitectura moderna de Madrid, Madrid: Cátedra, 1997.
  • GARCÍA SÁNCHEZ, J., BELLÓN RUIZ, J., FUMADÓ ORTEGA I., “Arqueología española en Grecia: los trabajos de José Ignacio Hervada en Delos (1934-1941)”, en AAVV, Repensar la Escuela del CSIC en Roma, cien años de memoria, CSIC y EEHAR, 2010, p. 307-320
  • PANTORBA, B. (José López Jiménez), Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes celebradas en España, Madrid: Alcor, 1980, p. 289.
  • PÉREZ SEGURA, J., La sociedad de Artistas Ibéricos (1920-1936), Tesis doctoral, Madrid: Universidad Complutense, 1997
  • BRIHUEGA, J., “Formas de urgencia. Las artes plásticas y la Guerra Civil española”, en Manifesti Della guerra civile 1936-39. La collezione Della Fundación Pablo Iglesias, 2006 (cat. exp.).
  • BRU ROMO, M., La Academia Española de Bellas Artes en Roma (1873-1914), Madrid: MAE, 1971.