Jóvenes sin vínculos. El papel de las estructuras intermedias en un espacio urbano desfavorecido

  1. Cecilia Eseverri Mayer 1
  1. 1 Centre des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS)
Zeitschrift:
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

ISSN: 0210-5233

Datum der Publikation: 2015

Nummer: 150

Seiten: 23-40

Art: Artikel

DOI: 10.5477/CIS/REIS.150.23 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

Zusammenfassung

This article describes the new forms of youth disaffi liation (Castel, 1995), taking a deprived urban area of Madrid as a case study. Through an ethnographic methodology, this study examines the role (positive or negative) played by intermediate structures (the family, the ethic community and the associations) in the social integration of youth from Moroccan, Dominican and Ecuadorian origin. As the sociology of education (Bourdieu, 1970) has been demonstrated, I describe the fundamental role of the family in the process of reintegration. In the other hand, the research shows the double effects of the ethnic networks in youth integration and demonstrates the crucial role of local associations. These organizations, benefi ciary from the social mobilization in the 70s, have the capacity to offer new ways of integration, through an effective collaboration between the administrations, the families and the ethnic communities.

Bibliographische Referenzen

  • Aparicio, Rosa y Tornos, Andrés (2006). Hijos de inmigrantes que se hacen adultos: marroquíes, dominicanos, peruanos. Madrid: Observatorio Permanente de la Inmigración, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Arango, J. (2009). «Después del gran boom: la inmigración en la bisagra de cambio». En: Aja, E., Arango, J. y Oliver, J. (eds.). La inmigración en tiempos de crisis. Barcelona: CIDOB.
  • Bernard, J. y Navas, A. (2002). «Los programas de Garantía Social. Revisión Crítica». Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, IV, 119 (136).
  • Bertaux, D. (1993). «De la perspectiva de la historia de vida a la transformación de la práctica sociológica». En: La historia oral: métodos y experiencias. Madrid: Debate.
  • Bourdieu, P. (1970): La reproduction: éléments pour une théorie du système d'enseignement. Paris: Editions Minuit
  • Cebolla Boado, Héctor y Garrido Medina, Luis (2011). «The Impact of Immigrant Concentration in Spanish School: School, Class and Composition Effects». European Sociological Review, 27(5): 606-623.
  • Cachón, Lorenzo (2003). Jóvenes inmigrantes en España: Sistema educativo y mercado de trabajo. Madrid: INJUVE.
  • Cachón, Lorenzo y López Sala, Ana (2007). Juventud e inmigración: desafíos para la participación y la integración, Tenerife: Gobierno de Canarias
  • Castells, Manuel (1981). Crisis urbana y cambio social. Madrid: Siglo XXI.
  • Castel, Robert (1995). Les métamorphoses de la société salariale. Chronique du salariat. Paris: Fayard.
  • Coleman, James (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press.
  • Donzelot, Jacques (2011). «Le chantier de la citoyenneté urbaine». Esprit, Mars-avril 2011.
  • Dubet, François (1987). La galère: Jeunes en survie. Paris: Fayard.
  • Dubet, François y Lapeyronnie, Didier (1992). Les quartiers de l'exile, Paris: Seuil
  • Echeverri, Margarita (2005). «Fracturas indentitarias: migración e integración social de los jóvenes colombianos en España». Migraciones Internacionales, 3(001): 141-164.
  • Eseverri Mayer, Cecilia (2011). «Enseñanzas de la "revuelta urbana" en las banlieues francesas». En: Cachón, L. (dir.). Inmigración y conflictos en Europa: Aprender para una mejor convivencia. Barcelona: Editorial Hacer.
  • Fernández Enguita, Mariano; Mena Martínez, Luis y Riviere Gómez, Jaime (2010). El fracaso escolar en España. Madrid: Obra Social de La Caixa.
  • Glaser, Barney, G. (1978). Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory. San Francisco: Sociology Press.
  • Gualda Caballero, Estrella (2007). «Segunda Generación y adolescentes y jóvenes inmigrantes: el caso de Huelva». En: Gualda, E. y Rodríguez, I. (dirs.). Infancia y juventud en las migraciones in-ternacionales. Perspectivas globales y locales. Madrid: Exlibris Ediciones.
  • Jacobs, James (1961). The Death and Life of Greats Americans Cities. New York: Random House.
  • Joly, Danièle y Khursheed, Wadia (coords.) (2012). «Musulmanes et Feministes en Grand-Bretagne». Hommes et Migration, 1299, septiembre-octubre.
  • Kasinittz, Philip; Mollenkopf, John, H y Waters, Mary, C (2004). Becoming New Yorkers: Ethnographies of the Second Generation. New York: Russell Sage Foundation.
  • Lapeyronnie, Didier (1993). L'individu et les minorités. La France et la Grand-Bretagne face a leurs immigrés. Paris: Presses universitaires de France.
  • Lewis, Oscar (1965). La vida: A Puerto Rican Family in the Culture of Poverty-San Juan and New York. New York: Random House.
  • López Sala, Ana M. y Cachón, Lorenzo (coords.) (2007). Juventud e inmigración. Desafíos para la participación y para la integración. Dirección General de Juventud de la Consejería de Empleo y Asuntos Sociales del Gobierno de Canarias.
  • Lora-Tamayo D'Ocón, Gloria (2007). Inmigración extranjera en la Comunidad de Madrid. Informe 2006-2007. Madrid: Delegación Diocesana de Migraciones (ASTI).
  • Martuccelli, Danilo (2002). «Integración y Globalización». Exclusión social y Diversidad cultural. San Sebastián: Tercera Presa-Hirugarren Prentsa S.L MUGAK, Centro de Estudios y Documentación sobre racismo y xenofobia: 42-65.
  • Massey, Douglas S. y Denton, Nancy, A. (2003). American Apartheid. Segregation and the Making of the Underclass. London/Massachusetts: Harvard University Press.
  • Park, Robert (1928). «Human Migration and the Marginal Man». American Journal of Sociology, 33: 881-893.
  • Pedreño Cánovas, Andrés y García Borrego, Iñaki (2008). «Trabajo, escuela y sociabilidad». En: Pedreño, A. y Garcái Borrego, I. (coords.). El codesarrollo en la conexión migratoria Cañar-Murcia. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Pérez Díaz, Víctor (2003). El tercer sector en España. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Portes, Alejandro (1998). «Social Capital: Origins and Applications in Modern Sociology». Annual Reviews, 24: 1-24.
  • Portes, Alejandro y Rumbaut, Ruben (2001). Legacies: The Story of the Immigrant Second Generation. Berkeley: University of California Press.
  • Portes, Alejandro y Fernández Kelly, Patricia (2007). «Sin margen de error: determinantes del éxito entre los hijos de inmigrantes». Migraciones, 22: 47-78.
  • Portes, Alejandro, Aparicio, Rosa; Haller, William y Vickstrom, Eric (2009). «Progresar en Madrid: aspiraciones y expectativas de la segunda generación en España». REIS, 143: 55-86.
  • Portes, Alejandro y Aparicio, Rosa (2013). «Proyecto ISLEG (Investigación Longitudinal sobre la Segunda Generación en España)». Working Paper, Madrid: Universidad de Princeton y Instituto Universitario Ortega y Gasset.
  • Putnam, Robert (1995) «Bowling Alone: America's Declining Social Capital». Journal of Democracy 6(1): 65-78.
  • Rex, John (1982). «The 1981 Urban Riots in Britain». International Journal of Urban and Region Research, 6(1): 99-113.
  • Ryan, Louise; Sales, Rosemary; Tilki, Mary y Siara, Bernadetta (2008). «Social Networks, Social Support and Social Capital: The Experiences of Recent Polish Migrants in London». Sociology, 42 (4): 672-690.
  • Thomas, William Issac y Znaniecki, Florian (1920). The Polish Peasant in Europe and America. Vol. 5: Organization and Disorganization in America. Boston: The Gorham Press.
  • Waldinger, Roger (1995). «The Other Side of Embeddedness: A Case. Study of the Interplay of Economy and Ethnicity». Ethnic and Racial Studies, 18: 555-580.
  • Waters, Mary C.; Tran, Van C.; Kasinitz, Philip y Mollenkopf, John H. (2010). «Segmented Assimilation Revisited: Types of Acculturation and Socioeconomic Mobility in Young Adulthood». Ethnic and Racial Studies, 33 (7): 1168-1193.