La demostración en las matemáticas. Un ejemplo de aplicación en el aula con alumnos de 3.º ESO

  1. SÁNCHEZ FREIRE, Enrique 1
  2. GIL PASCUAL, Juan Antonio 2
  1. 1 IES Luis García Berlanga
  2. 2 Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM)
Revista:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Ano de publicación: 2015

Volume: 33

Número: 1

Páxinas: 163-192

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/ET2015331163192 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Resumo

In this article we show the influence of mathematical accuracy and its procedures through different periods of Mathematical History and the role played demonstrations and problem solving in the development of Mathematics. We will complete this theoretical dissertation with some experimental data obtained in the classroom. We will compare the results obtained by a class group following a teaching methodology based upon mathematical accuracy, reasoning and demonstration versus a class group using a more traditional teaching approach. The comparison of the two groups shows how the first group obtained better results in tests of mathematical problem solving.

Referencias bibliográficas

  • ARSAC, G. (1987). El origen de la demostración: ensayo de epistemología didáctica. Recherches en didactique des mathematiques, 8 (3), 267-312. (Martín Acosta, trad.). [En red] Disponible en: http://www-didactique.imag.fr/preuve /Resumes/Arsac/ Arsac02.pdf.
  • BALACHEFF, N. (2000). Procesos de prueba en los alumnos de matemáticas. (Pedro Gómez, trad.) Bogotá: Universidad de los Andes.
  • BOMBAL, F. (2010). Rigor y demostración en Matemáticas. Revista de la Real Academia de Ciencias Exactas, Física y Naturales (104), 1, 61-79.
  • CHAITIN, G. J. (2003). Ordenadores, paradojas y fundamentos de las matemáticas. Investigación y Ciencia, 322, 28-35.
  • GAMBOA, J. M. y RODRÍGUEZ, B. (2008). Desarrollo del temario de las oposiciones de secundaria (vols. 1 y 2). Madrid: Sanz y Torres.
  • HANNA, G. (1995). Challenges to the importance of proof. For the learning mathematics, (15), 3, 42-49.
  • HANNA, G. (2007). The ongoing value of proof. En Theorems in schools: from history, epistemology and cognition to classroom practice (pp. 3-18). Rotterdam: Sense Publishers.
  • KLINE, M. (1981). El fracaso de la matemática moderna. Madrid: Siglo Veintiuno editores.
  • LAKATOS, I. (1976). Proofs and refutations: The logic of mathematical discovery. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139171472
  • POLYA, G. (1945). How to solve it. Nueva Jersey: Princeton University Press.