Franz Rosenzweig y la crisis del historicismo alemán

  1. Navarrete, Roberto 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
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    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

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Revue:
Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

ISSN: 0031-4749 2386-5822

Année de publication: 2015

Volumen: 71

Número: 265

Pages: 117-135

Type: Article

DOI: 10.14422/PEN.V71.I265.Y2015.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

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Résumé

This paper deals with the genesis of the Third Part of Franz Rosenzweig’s Star of Redemption and his Judesein characterization from his metapolitical and metahistorical existence and as opposed to the Messianic Politics of the Peoples of the World. The starting point of the research will be the Rosenzweigian study of the origins and development of the Hegelian idea of State, Hegel und der Staat, as well as some relevant political writings which Rosenzweig wrote during the First World War. In spite of the traditional interpretation of Rosenzweig’s intellectual and vital course, we propose here to locate the roots of his judaization and his comprehension of Jewish Dasein specificity not only in his contacts with E. Rosenstock-Huessy and H. Cohen but also in his war experience and his deep disillusion about the connection between Politics and History which is at the very core of Hegelian philosophy and of F. Meinecke’s Ideengeschichte. 

Références bibliographiques

  • (Rosenzweig, F., Briefe und Tagebücher. 2 Bdnde. Der Mensch und sein Werk. Gesammelte Schriften I. [GSI, 1-2], 1, Herausgegeben von R. Rosenzweig und E. Rosenzweig-Scheinmann unter Mitwirkung von B. Casper, Martinus Nijhoff, Haag, 1979, pp. 112-113).
  • Eugen Rosenstock-Huessy und Frans Rosenzweig, en Schmied-Kowarzk, W. (ed.), Der Philosoph Franz Rosenzweig (1886-1929): Internationaler Kongress-Kassel 1986, I, Karl Alber, Freiburg-München, 19881, pp. 97-104.
  • A propósito del influjo de Cohen en el anti-historicismo de Rosenzweig, véase Pogeller, O., «Between Enlightment and Romanticism: Rosenzweig and Hegel», en Mendes-FlOhr, P. (ed.), The Philosophy of Franz Rosenzweig, University Press of New England, Hannover-London, 1988, p. 117
  • así como Myers, D. N., Resisting History: historicism and his discontents in German-Jewish thought, Princeton University Press-Woodstock, Princeton, 2003, pp. 62-67 y 71-75.
  • Rosenzweig, E, «Atheistische Theologie», en Zweistromland. Kleinere Schriften zu Glauben und Denken. Der Mensch und sein Werk. Gesammelte Schriften III. [GSILT], Herausgegeben von R. Mayer und A. Mayer, Martinus Nijhoff, Haag, 1982, pp. 687-697.
  • Este texto del joven Rosenzweig ha sido recientemente traducido al castellano: «Teología atea», en Rosenzweig, F., El país de los dos ríos. El judaismo más allá del tiempo y la historia, trad, de I. Ortega, Encuentro, Madrid, 2014, pp. 323-337.
  • Véase también Myers, D. N., op. cit., pp. 87-88
  • Kohr, J., «Gott selbst muss das letzte Wort sprechen.». Religion und Politik im Denken Franz Rosenzweigs, Karl Alber, Freiburg-München, 2008, pp. 35-37.
  • Véase Rosenzweig, F., La Estrella de la Redención, trad, de M. García-Baró, Sigúeme, Salamanca, 1997, pp. 356-389
  • (Der Stem der Erlósung. Der Mensch und sein Werk. Gesammelte Schriften II [GSII], Mar-tinus Nijhoff, Haag, 1976, pp. 331-364).
  • Sobre los conceptos de «metahistoria» y «metapolítica», véase MOSÉS, S. El ángel de la historia. Rosenzweig, Benjamin, Scholem, trad, de A. Martorell, Cátedra, Madrid, 1997, pp. 56 et seq.
  • Rosenzweig, F., «Deutschtum und Judentum», en GSHT, pp. 169-170.
  • Sobre la opinión de Rosenzweig en relación a la bipartición del judaismo alemán tras su emancipación, véase Rosenzweig, E, «Liberalismus und Zionismus. Ein offner Brief an die Jüdische Rundschau», en GSIII, pp. 557-558. Véase también Kohr, J., op. cit, pp. 37-39.
  • Hay traducción de estos escritos políticos de juventud: Rosenzweig, E, Escritos sobre la guerra, trad, de R. Navarrete, Sigúeme, Salamanca, 2015.
  • El más importante y, trágicamente, el último. Véase Ben-Chorin, S., «Franz Rosenzweig und das Ende des deutschen Judentums», en Schmied-Kowarzik, W. (ed.), op. cit., I, pp. 57-64.
  • Rosenzweig, P., «Carta a Friedrich Meinecke», en Lo humano, lo divino y lo mundano, trad, de M.G. Burello, Araucaria, Buenos Aires, 2007, pp. 83-88 (GSI, 2,680).
  • K. Barth, R. Bultmann, F. Gogarten, los hermanos H. y R. Ehrenberg, E. Rosenstock-Huessy y, por supuesto, M. Heidegger- durante la tercera década del siglo pasado, inmediatamente después del final de la guerra (Myers, D. N., op. cit., p. 70).
  • Rosenzweig, E, op. cit., p. 86 (GSI, 2, 679).
  • Véase Avineri, S., «Rosenzweig's Hegel Interpretation: Its Relationship to the Development of His Jewish Reawakening», en W. Schmied-Kowarzik (ed.), op. cit., II, pp. 831-838.
  • Bensussan, G., Franz Rosenzweig: existencia y filosofía, trad, de D. Barreto Gónzalez-H. Santana Sánchez, Anthropos, Barcelona, 2009, p. 121.
  • Véase Rosenzweig, R, La Estrella de la Redención, op. cit., pp. 389-396 (GSLT, 364-371) y 356-389 (GSII, 331-364), respectivamente.
  • S. Mosés (Systeme et revelation: la philosophic de Franz Rosenzweig, Seuil, Paris, 1982
  • «Politik und Religion. Zur Aktualitát Franz Rosenzweigs», en W. Schmied-Kowarzik (ed.), op. cit., H, pp. 855-875
  • El ángel de la historia. Benjamin, Scholem, Rosenzweig, op. cit.) y proseguida recientemente por J. Kohr («Gott selbst muss das letzte Wort sprechen.». Religion und Politik im Denken Franz Rosenzweigs, Karl Alber, Freiburg-München, 2008).
  • Rosenzweig, F., Hegel und der Staat[HuS] Scientia Verlag, Aalen, 19622 (München-Berlin, 19201), pp.XnyXLII.
  • Moses, S., Systéme et revelation: la philosophic de Franz Rosenzweig, op. cit., p. 25.
  • Meinecke, E, Weltbiirgertum und Nationalstaat: Studien zur Genesis des deutschen Nationaktaates, Oldenbourg, München-Berlin, 1908 (el capítulo consagrado a Hegel se corresponde con las pp. 264-273).
  • Meinecke, E, Weltbürgertum und Nationálstaat: Studien zur Genesis des deutschen Nationalstaates, op. cit., p. 92: «Der Weltbürger von 1804 wurde dann der Redner an die deutsche Nation von 1807».
  • Meinecke, E, op. cit., p. 268: «War ihm [Hegel] die Kantische Vorstellung eines ewigen Friedens durch einen Staatenbund, der jeden Streit schlichtete, nichts weiter ais ein Traum».
  • Véase Hegel, G.W.E, Principios de la Filosofía del Derecho o Derecho Natural y Ciencia Política, trad, de J. L. Vermal, Editorial Sudamericana, Buenos Aires, 1975, pp. 283-392.
  • Meinecke, E, op. cit., p. 270.
  • Meinecke, E, La idea de la razón de estado en la edad moderna, trad, de F. González Vicen, Centro de Estudios Constitucionales, 1983 [1952]).
  • Meinecke, E, Weltbürgertum und Nationalstaat: Studien zur Genesis des deutschen Nationalstaates, op. cit., p. 272.
  • Véase también Mosés, S., Systéme et Revelation. La philosophic de Franz Rosenzweig, op. cit., pp. 26-27.
  • Meinecke, F., La idea de la razón de estado en la edad moderna, op. cit., p. 380.
  • Meinecke, E, Weltbürgertum und Nationalstaat: Studien zur Genesis des deutschen Nationalstaates, op. cit., p. 272: «Universalismus in der hochsten Steigerung».
  • Meinecke, E, Historische Zeitschrifft 142 (1930) 219: «des bedeutenden und sehr wirksam gewor-denes Werk »Hegel und der StaatV
  • Idem: «Mit stárkstem philosophischem Einschlag».
  • Idem: «Die Hohen der deutschen protestatíschen Kultur zu erforschen».
  • Idem: «Ein Werk von bleibendem Wert».
  • Meinecke, F., Historische Zeitschrifft, loe. cit., p. 219
  • Meinecke, F., Strass-burg, Freiburg, Berlin, 1909-1919: Erinnerungen von Friedrich Meinecke, Kohler, Stuttgart, 1949, p. 97.
  • Avineri, S., op. cit., p. 833.
  • Rosenzweig, F., «Hegel y el Estado. Conclusiones», en Lo humano, lo divino y lo mundano, op. cit., p. 75 (HuS, II, 239).
  • Pogeller, O., op. cit., p. 120;
  • Moses, S., op. cit., p. 27.
  • MosÉs, S., El ángel de la historia. Rosenzweig, Benjamin, Scholem, op. cit., 1997, p. 52.
  • Cf. Mosés, S., op. cit., p. 27
  • Kohr, J., op. cit., p. 46.
  • Rosenzweig, E, «Hegel y el Estado. Conclusiones», op. cit., p. 76 (HuS, II, 240).
  • Rosenzweig, F., «Hegel y el Estado. Conclusiones», op. cit., p. 80 (HuS, n, 244).
  • Mosés, S., op. cit., p. 27, así como, del mismo autor, Politik und Religion.
  • Zur Aktualitat Franz Rosenzweigs, op. cit., p. 856.
  • 1Rosenzweig, E, «Hegel y el Estado. Conclusiones», op. cit., p. 81 [HuS, II, 245].
  • Mendes-Flóhr, P., «Franz Rosenzweig and the Crisis of Historicism», en Mendes-Flóhr, P. (ed.), op. cit, p. 142.
  • Mosés, S., op. cit., p. 855.
  • Meinecke, F., La idea de la razón de estado en la edad moderna, op. cit., p. 376.
  • Rosenzweig, R, «"Realpolitik"», en GSILT, p. 261.
  • Véase, respectivamente, Rosenzweig, F., La Estrella de la Redención, op. cit., pp. 389-396 (GSH, 364-371) y 356-389 (GSII, 331-364).
  • Rosenzweig, E, «Der Jude im Staat», en GSIII, p. 554
  • Hohne, S., «Discursos imperiales y pequeñas naciones. El ejemplo de Centroeuropa»
  • Duque, F. - Rocco, V., Filosofía del Imperio, (artículo traducido por A. Jiménez Rodríguez y L. Castro Várela) Abada, Madrid, 2010, pp. 83-125.