Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia / Proposal for a generic model of analysis of the structure of transmedia narratives

  1. García Carrizo, Jennifer 1
  2. Heredero Díaz, Olga 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2015

Issue Title: Comunicación y Redes sociales

Volume: 13

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V13I2.745 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

Transmedia narratives are a revolutionary phenomenon whose expansion has been driven by the convergence culture but, even though there are multiple instances of the same analysis, is not a model consolidated comprehensive study. The objective of this research is to develop a generic model to analyze the structure of transmedia narratives that can be applied to various products to meet transmedia structure setting patterns to better understand its operation. To this end, it is used a literature review and a content analysis in which different methods used by various authors for describing and studying narratives transmedia are studied and examined, that are a starting point for the creation of an own model.

Bibliographic References

  • Albadalejo Ortega, S. (2014). El universo transmediático de Los Teleñecos como lugar de encuentro de géneros y formatos. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 87-99. doi: 10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43905
  • Beeson, M. (2005). Cross-Media Narrative. [http://tinyurl.com/k6deqrg]. [Fecha de consulta: 28 de septiembre de 2014].
  • Belsunces Gonçalves, A. (2011). Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia y lúdica. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Costa Sánchez, C. (2013). Narrativas Transmedia Nativas: Ventajas, elementos de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso. Historia y Comunicación Social, 18(Especial Diciembre), pp. 561-574. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44349
  • Costa Sánchez, C., & Piñeiro Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono 14, 10(2), pp. 102-125. doi: 10.7195/ri14.v10i2.156
  • Davidson, D. (2008). Stories in between: narratives and mediums @ play. Pittsburgh, Estados Unidos: ETC Press.
  • Fernández Castrillo, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 53-67. doi: 10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903
  • Guerrero, M. (enero-junio de 2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de “Águila Roja” y “Juego de Tronos” en España. Nueva época(21), pp. 239-267.
  • Hernández Pérez, M., & Grandío Pérez, M. (Marzo de 2011). Narrativa crossmedia en el discurso televisivo de Ciencia Ficción. Estudio de Battlestar Galactica (2003-2010). Área abierta(28), pp. 1-20.
  • Jenkins, H. (22 de marzo de 2007). Transmedia Storytelling 101. [http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html] [Fecha de consulta: 26 de septiembre de 2014].
  • Kinder, M. (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley y Los Angeles, California, Estados Unidos: University of California Press.
  • Marfil-Carmona, R. (2013). Interactividad digital y estrategias narrativas en la publicidad audiovisual de Manos Unidas y Unicef. Historia y Comunicación Social, 18(Especial de Octubre), pp. 169-181. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.43957
  • Monteiro do Nascimento, D., & Duarte Gomes da Silva, E. (2011). Universos Fílmicos Dinâmicos: estratégias narrativas para novas mídias e televisão digital interativa. Revista Geminis, Año 2(2), pp. 215-237.
  • Piñeiro Otero, T., & Costa Sánchez, C. (2013). De series españolas de éxito a producciones audiovisuales transmediáticas. Análisis de Águila Roja, El Barco y Amar en tiempos revueltos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(especial abril), pp. 925-934. doi: 10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42175
  • Pratten, R. (2011). Gettin Started in Transmedia Storytelling. A practical guide for beginners. Amazon: Createspace.
  • Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 19-37. doi: 10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43901
  • Scolari, C. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication(3), pp. 586-606.
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Scolari, C., Jiménez, M., & Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25(1), pp. 137-163.