¿Qué diferencia a los docentes fineses de los españoles? Un paso hacia la realidaddesde la formación hasta la práctica docente

  1. Judit Ruiz Lázaro 1
  2. Delia Arroyo Resino 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2016

Issue Title: Team building. Retos y ventajas de su aplicación en el contexto educativo

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 157-171

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.19.3.267321 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

The development of current researches and evaluations, focused on the teaching practice in the classroom, has as a main aim to make progress and improve the teaching and learning processes. For this reason and because of the importance of responding to the students’ needs in the twenty-­‐first century, a comparative study about the theoretical education and the teaching practice in Spain and Finland has been carried out. In such investigation, the leading strategies used in the classroom by Finnish and Spanish teachers are collected. For the achievement of this goal, a questionnaire made up of five dimensions was developed. These dimensions are: methodological strategies, planning strategies, educational strategies, technology strategies and evaluation strategies. Such questionnaire consists of a total 39 items, filled in by 60 Primary Education teachers (20 from Madrid, 20 from Ciudad Real and 20 from Finland). After the statistical analysis made, we can agree that there are significant differences in the way Spanish and Finnish teachers are trained and, as a consequence of this different academic education, the Finnish teachers are the ones who get the highest marks in the use of practical strategies in the classroom.

Bibliographic References

  • Alburquerque, E. (2011). Emergencia y urgencia educativa (pp.17-20). (1ªed). Madrid: CCS
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Primera edición. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Brickman, W. (1968). Sistemas educativos en los Estados Unidos. México: Pax-México. De Gross-Loh, C. (2014). Finnish Education Chief: “We created a School System base on Equality”. The Atlantic [en línea]. Disponible en: http://www.theatlantic.com/education/archive/2014/03/finnish-education-chief-wecreated-a-school-system-based-on-equality/284427/[2016, 5 de marzo]
  • Finnish National Board of Education. 2004. National Core Curriculum for Basic Education. Helsinki: Finnish National Board of Education.
  • Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2013). Pisa 2012 Informe Internacional. Boletín de Educación, 22. Madrid: Ministerio de Educación
  • Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales (4ª ed.). Mexico: McGraw-Hill
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE), BOE el 10 de diciembre de 2013.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE), BOE el 4 de mayo de 2016
  • Melgarejo, X. (2013).Gracias, Finlandia. Barcelona: Plataforma actual.
  • Ministry of Education. (1999). Development Plan for Education and University Research for the period 2000- 2004. Helsinki: Ministry of Education.
  • Niemi, H., & Jakku-Sihvonen, R. (2011). Una formación del profesorado basada en la investigación. Madrid: 53-75.
  • Orden ECI/3857/2007 , de 27 de diciembre, (BOE 29-12-2007) por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria.
  • Pérez, A. & Santero, R. (2016). El sistema educativo y la formación del profesorado. Una comparativa España-Finlandia. (Trabajo Fin de Máster). Universidad Rey Juan Carlos.
  • Pérez-Granados, L. (2014). La selección de candidatos a la formación docente en Finlandia. La relevancia de las disposiciones personales hacia la actividad docente. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 8,109-132.
  • Ruiz-Lázaro, J. & Lacruz, M. (2015). Estudio comparativo sobre la formación del profesorado y la enseñanza práctica en España y Finlandia. Trabajo Fin de Grado, Universidad de Castilla-La Mancha, Ciudad Real.