Metodología de producción para el desarrollo de contenidos audiovisuales y multimedia para MOOC

  1. Gértrudix Barrio, Manuel 1
  2. Rajas Fernández, Mario 1
  3. Álvarez García, Sergio 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Aldizkaria:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Visión de los MOOC desde una perspectiva práctica

Alea: 20

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 183-203

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/RIED.20.1.16691 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The development of a MOOC involves the implementation of a complex process of planning, design and development. This process requires the participation of different professionals and work areas. The efficiency of the production system needs to establish specific methodologies. These should address the specific characteristics of the context of development, and they must combine strategies and techniques from different areas: instructional design, audiovisual production and multimedia development. The article presents a methodological model for the production and development of audiovisual and multimedia content for MOOC, after a year of successive interactions of implementation and evaluation. This becomes a result of a procedure based on the action research methodology. The process has been carried out during the sequential development of the first five MOOCs developed for the platform URJCx Rey Juan Carlos University (Spain). The process, which is part of an overall strategy, has required the creation of dedicated professional teams and the provision of specialized resources. The working methodology has been tested by iterative processes of design, implementation (action), analysis and evaluation aimed at improving the efficiency of production processes. The interactions sequence? have defined a model of lighter production, based on the development of schemes and formal patterns both for audiovisual production and multimedia. These schemes work as general templates. Also it has improved communication flows and work among the teams involved.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Administraciones educativas españolas (2009). Anexo I de la Guía para la aplicación del Perfil de Aplicación LOM-ES V1.0 en la Educación. Educalab. Recuperado el 30 de mayo de 2016 de: http://educalab.es/intef/tecnologia/recursos-digitales/lom-es/guia
  • Aguaded, I. (2013). La revolución MOOCs, ¿una nueva educación desde el paradigma tecnológico? [The MOOC Revolution: A New Form of Education from the Technological Paradigm?]. Comunicar, 41, 07-08. http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-a1
  • Aguaded, I., & Medina-Salguero, R. (2015). Criterios de calidad para la valoración y gestión de MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 119-143. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.18.2.13579
  • Álvarez García, S. (2012). En busca del "Auleph". Aproximación a los entornos digitales para la gestión del aprendizaje. Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 8 (3), 303-327. doi:http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i3.241
  • Balkin, J. M., & Sonnevend, J. (2016). The Digital Transformation of Education. Education and Social Media: Toward a Digital Future. Cambridge, MA: MIT Press
  • Bartolomé, A.R. & Steffens, K. (2015). ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje? [Are MOOCs Promising Learning Environments?].Comunicar, 44, 91-99. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-10
  • Best, S. (2015). Education in the interregnum: an evaluation of Zygmunt Bauman’s liquid-turn writing on education. British Journal of Sociology of Education, 1-18.
  • Capdevilla Pagès, R., & Aranzadi Elejabeitia, P. (2014). Los Cursos Online Masivos y Abiertos: ¿oportunidad o amenaza para las Universidades Iberoamericanas?. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1), 69-82. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.17.1.11574
  • Carr W y Kemmis S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca
  • Class-Central (2015). By The Numbers: MOOCS in 2015. Recuperado el 28 de mayo de 2016 de: https://www.class-central.com/report/moocs-2015-stats/
  • Conole, G. (2013). Los MOOCs como tecnologías disruptivas: estrategias para mejorar la experiencia de aprendizaje y la calidad de los MOOCs. Campus virtuales, 2(2), 16-28.
  • Contreras Espinosa, R., Eguia Gómez, J., & Solano Albajes, L. (2016). Investigación-acción como metodología para el diseño de un serious game. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2). doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.19.2.15624
  • Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
  • Fernández, M. B. R., Silvera, J. L. S., & Meneses, E. L. (2015). Comparativa entre instrumentos de evaluación de calidad de cursos MOOC: ADECUR vs Normas UNE 66181: 2012. Monográfico: Los MOOC:¿ una transformación radical o una moda pasajera?, 12(1), 131.
  • Fischer, H., Dreisiebner, S., Franken, O., Ebner, M., Kopp, M., & Köhler, T. (2014). “Revenue vs. Costs of MOOC Platforms. Discussion of Business Models for xMOOC Providers Based on Empirical Findings and Experiences During Implementation of the Project iMOOX “. In 7th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2014). IATED (pp. 2991-3000).
  • García Aretio, L. (2015). MOOC: ¿tsunami, revolución o moda pasajera?. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia ,18 (1), 9-21.
  • Gértrudix, M., Rajas, M. & Esteban, N. (2015). URJC online. Plan estratégico para la mejora de la enseñanza en entornos virtuales. In Formación virtual inclusiva y de calidad para el siglo XXI:[actas del VI Congreso Internacional sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Virtual (CAFVIR 2015)] (pp. 228-234).
  • Gértrudix, M., Álvarez, S., Galisteo, A., del Carmen Gálvez, M., & Gértrudix, F. (2007). Acciones de diseño y desarrollo de objetos educativos digitales: programas institucionales. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 4(1).
  • Given, L. (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. SAGE Publications.
  • González-Sancho, C., & Vincent-Lancrin, S. (2016). Transforming education by using a new generation of information systems. Policy Futures in Education, 1478210316649287.
  • Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of mooc videos. In Proceedings of the first ACM conference on Learning@ scale conference (pp. 41-50). ACM.
  • Hansch, A., Hillers, L., McConachie, K., Newman, C., Schildhauer, T., & Schmidt, P. (2015). Video and Online Learning: Critical Reflections and Findings from the Field.
  • Haywood, J., & Macleod, H. (2014). To MOOC or not to MOOC? University decision-making and agile governance for educational innovation. Massive Open Online Courses: The MOOC Revolution.
  • Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2014a). Why Do Institutions Offer MOOCs?. Online Learning: Official Journal of the Online Learning Consortium, 18(3).
  • Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2014b). MOOCs: Expectations and Reality. Full report. Online Submission.
  • INTEF (2016). ¿Qué es un NOOC?. Recuperado el 27 de mayo de 2016 de http://educalab.es/intef/formacion/formacion-en-red/nooc
  • Jarvis, J. (2010). Y Google,¿ cómo lo haría?. Barcelona: Grupo Planeta (GBS).
  • López, E., Vázquez, E., y Román, P. (2015). Análisis e implicaciones del impacto del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y Scopus (2010-13). Comunicar, 44, 73-80. doi: 10.3916/C44-2015-08
  • Peterson, R. (2013, 27 de septiembre). What do MOOCs cost? Minding the Campus. Recuperado: 22 de mayo de 2016 de http://www.mindingthecampus.com/2013/09/what_do_moocs_cost
  • Rifkin, J. (2014). La sociedad de coste marginal cero. Barcelona: Paidós.
  • Rodríguez, J. H. G., González, P. A. V. (2013). Investigación Acción Participativa (IAP). Metodologías, Estrategias y Herramientas Didácticas para el Diseño de Cursos en Ambientes Virtuales de Aprendizaje en la Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, 10.
  • Sánchez, M.M., León, M. & Davis, H. (2015). Desafíos en la creación, desarrollo e implementación de los MOOC: El curso de Web Science en la Universidad de Southampton [Challenges in the Creation, Development and Implementation of MOOCs: Web Science Course at the University of Southampton]. Comunicar, 44, 37-44. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-04
  • Vila, R. R., Andrés, S. M., & Guerrero, C. S. (2014). Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(1), 27-41.
  • White, T. J., Ran, L. H., Hou, R. N. J., Othman, B., & Ridwan, M. (2013). MOOCs: A diminution, evolution or revolution in University Teaching?. In Educational Media (ICEM), 2013 IEEE 63rd Annual Conference International Council for (pp. 1-1). IEEE.