El cine de Jorge SemprúnLa transferencia entre guiones cinematográficos, literatura y biografía

  1. Jimeno Aranda, Ricardo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2017

Issue Title: Texto(s) y pantalla(s): relaciones intermediáticas y procesos de adaptación.

Issue: 14

Pages: 59-81

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2017.V0I14.3570 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

Jorge Semprún is one of the most outstanding figures in the Spanish and European culture of the 20th century, due to his polyhedral character as a politician, intellectual, writer, and filmmaker. It is precisely this last facet, in relation to its trajectory in the other fields, that less interest has aroused in the abundant studies and biographies that have arisen around its figure. The article intends to investigate in his cinematographic work as scriptwriter, and also as director of a single documentary film, but starting from the perspective of the direct relation of influence and inspiration in multiple directions between his creations for the cinema, the works of third authors in which his screenplays are occasionally based, and his own literary creation, always imbued with his rich biographical experience, parallel to some of the major historical events of the twentieth century, and filtered by an elaborate creative style based on the mechanisms of memory, riding between reality and fable.

Bibliographic References

  • Augstein, F. (2010). Lealtad y traición. Jorge Semprún y su siglo. Barcelona: Tusquets.
  • Céspedes, J. (2011). Cinéma et engagement. Jorge Semprun scénariste. Condé-sur-Noireau: CinémAction-Éditions Charles Corlet.
  • Fox Maura, S. (2016). Ida y vuelta. La vida de Jorge Semprún. Barcelona: Debate.
  • Jimeno Aranda, R. (2015). Jorge Semprún, la memoria de un cineasta. Experiencia vital, literatura y principios ideológicos en Les deux mémoires (1974). En Castán, J. (Ed.). Estudios de historia y estética del cine. 50º aniversario de la Cátedra de Cine de la Universidad de Valladolid. (151-158). Valladolid: Universidad de Valladolid, Cátedra de cine de la Universidad de Valladolid.
  • London, A. (2000). La confesión. En el engranaje del proceso de Praga. Vitoria-Gasteiz: Ikusager Ediciones.
  • Nieto, F. (2014). La aventura comunista de Jorge Semprún. Exilio, clandestinidad y ruptura. Barcelona: Tusquets.
  • Resnais, A. (1966). La guerre est finie. Francia: Europa-Film / Sofracima.
  • Riambau, E. (2007). De traidores y héroes. El cine de Costa-Gavras. Guadalajara (México): Festival Internacional de Cine de Guadalajara y Universidad de Guadalajara.
  • Semprún, J. (1977). Autobiografía de Federico Sánchez. Barcelona: Planeta.
  • Semprún, J. (1983). Montand, la vida continúa. Barcelona: Planeta.
  • Semprún, J. (1986). Aquel domingo. Barcelona: Seix Barral.
  • Semprún, J. (1994). La escritura o la vida. Barcelona: Tusquets.
  • Semprún, J. (1998). Adiós, luz de veranos. Barcelona: Tusquets.
  • Semprún, J. (2011). Viviré con su nombre, morirá con el mío. Barcelona: Tusquets.
  • Semprún, J. (2016). Ejercicios de supervivencia. Barcelona: Tusquets.
  • Vallet, J. (2010). Joseph Losey. Madrid: Cátedra.