A la conquista de las masaslos orígenes de la propaganda estatal en la España de entreguerras, 1917-1936

  1. Morales Tamaral, José Manuel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Rubrica contemporanea

ISSN: 2014-5748

Year of publication: 2016

Issue Title: El control de la opinión pública en el período de entreguerras

Volume: 5

Issue: 10

Pages: 65-83

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/RUBRICA.117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Rubrica contemporanea

Abstract

This paper investigates the legislation and institutions which paved the way to the domestic and foreign state propaganda in Spain between 1917 and 1936. Amid the public debates on the legitimacy of propaganda that spread all over Europe and the United States after the First World War, our aim is to analyze the deep transformation in the relationship among the state and the mass media, specially the press, that also took place in Spain during the interwar period –in other words, a long-term turn towards an increase of the governmental constraint on the public opinion through the censorship and, more significantly, a conscious willingness to have a massive influence on the citizenship thanks to techniques such as official press cabinets, newspaper funding practices or news agencies. The main value of the Spanish case lies in the fact that this changing atmosphere overlapped with the succession of three totally different regimes –Restoration, Primo de Rivera’s dictatorship, Second Republic– that, however, shared part of the motivations and institutional responses to the challenging inclusion of the masses in the way of making politics.

Bibliographic References

  • ALBES, Jens, Worte wie Waffen. Die deutsche Propaganda während des Ersten Weltkrieges, Essen, Klartext, 1996.
  • ARCHIVO DEL CONGRESO DE LOS DIPUTADOS, Sección Serie General.
  • ARCHIVO GENERAL DE LA ADMINISTRACIÓN, Sección Presidencia.
  • ARCHIVO HISTÓRICO NACIONAL / ARCHIVO DEL MINISTERIO DE ASUNTOS EXTERIORES, Sección Archivo Histórico.
  • ARCHIVO HISTÓRICO NACIONAL, Fondos Contemporáneos.
  • AUBERT, Paul, “Del ‘No pasa nada’ al ‘Todo va bien’: Consecuencias de la práctica de la censura en España (1914-1930)”, El Argonauta español, 4 (2007).
  • AUBERT, Paul, y DESVOIS, Jean-Michel, “Libros y medios de comunicación”, en SERRANO, Carlos, y SALAÜN, Serge (eds.), Los felices años veinte. España, crisis y modernidad, Madrid, Marcial Pons, 2006.
  • BARREIRO, Susana, “Aproximación al estudio de la prensa durante la Segunda República”, Re-Presentaciones. Periodismo, Comunicación y Sociedad, 3 (2007).
  • CAL, Rosa, “Apuntes sobre algunos documentales cinematográficos de propaganda de Estado durante el reinado de Alfonso XIII”, en VVAA, Libro homenaje al profesor José Altabella.
  • CAL, Rosa, “La agencia Plus Ultra: un instrumento de propaganda de Primo de Rivera”, Mélanges de la Casa de Velázquez, 31/3 (1995).
  • CAMPOS ZABALA, María Victoria, “El portavoz del Gobierno: orígenes, evolución, funciones y consolidación. El desarrollo de la administración comunicativa en España”, tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1999.
  • CASES, Antonio, La opinión pública española. Su fomento y utilización, Conceptos y juicios críticos de los senadores y diputados de España, Madrid, Imprenta Gráfica Excelsior, 1917.
  • CLAVERO, Vicente, El desahucio de la monarquía. La prensa ante la llegada de la Segunda República, Madrid, Fragua, 2016.
  • COSTA, Lluís, “Comunicación y propaganda durante la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930)”, Historia y Comunicación Social, 18 (2013).
  • COSTA, Lluís, “El control de la comunicación durante la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930)”, en Mª Verónica de HARO (ed.), La comunicación a través de la Historia, Madrid, Visión Libros, 2013
  • CHECA GODOY, Antonio, Prensa y partidos políticos durante la II República, Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, 1989.
  • DÍEZ PUERTAS, Emeterio, Historia social del cine en España, Madrid, Fundamentos, 2003.
  • FERNÁNDEZ ESPESO, Carlos, y MARTÍNEZ CARDÓS, José, Primera Secretaría de Estado. Ministerio de Estado. Disposiciones orgánicas (1705-1936), Madrid, Secretaría General Técnica, Ministerio de Asuntos Exteriores, 1972.
  • FERNÁNDEZ-SHAW, Félix, “La Unión Internacional de Telecomunicaciones (UIT): pasado, presente y futuro”, Revista de Política Internacional, 125 (1973).
  • Gaceta de Madrid, 1882, 1925, 1927, 1932.
  • GARITAONAINDÍA, Carmelo, La radio en España 1923-1939 (de altavoz musical a arma de propaganda), Madrid/Bilbao, Siglo XX/Universidad del País Vasco, 1988.
  • GÓMEZ-REINO, Enrique, “La libertad de expresión en la II República”, Revista de Derecho Político, 12 (1981-1982).
  • GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo, En nombre de la autoridad. La defensa del orden público durante la Segunda República Española (1931-1936), Granada, Comares, 2014.
  • GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo, y AUBERT, Paul, Nidos de espías. España, Francia y la Primera Guerra Mundial, 1914-1919, Madrid, Alianza, 2014.
  • GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo, y REY REGUILLO, Fernando DEL, La defensa armada contra la revolución: una historia de las guardias cívicas en la España del siglo XX, Madrid, CSIC, 1995.
  • GONZÁLEZ PÁRAMO, José Manuel, Política de prensa. Dialéctica de la empresa periodística, Barcelona-México DF, Grijalbo, 1972.
  • IGLESIA, Celedonio DE LA, La censura por dentro, Madrid, Compañía Iberoamericana de Publicaciones, 1930.
  • LEÓN AGUINAGA, Pablo, “El cine norteamericano y la España franquista, 1939/1960: relaciones internacionales, comercio y propaganda”, tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2009.
  • LÓPEZ DE RAMÓN, María, La construcción histórica de la libertad de prensa. Ley de Policía e Imprenta de 1883, Madrid, Universidad Carlos III de Madrid, 2014.
  • María Cruz SEOANE, “Las empresas periodísticas y el poder en la II República”, en Paul AUBERT y Jean-Michel DESVOIS (eds.), Presse et pouvoir en Espagne 1898-1975, Madrid / Bordeaux, École des Hautes Études Hispaniques - Casa de Velázquez / Maison des Pays Ibériques, 1996.
  • MARTÍN CORRALES, Eloy, “Marruecos y los marroquíes en la propaganda oficial del Protectorado (1912-1956)”, Mélanges de la Casa de Velázquez, 37/1 (2007).
  • MARTÍNEZ GALLEGO, Francesc A., y LAGUNA PLATERO, Antonio, “Comunicación, propaganda y censura en la guerra hispano-marroquí (1906-1923)”, Communication & Society / Comunicación y Sociedad, 27/3 (2014).
  • NIÑO, Antonio, “Orígenes y despliegue de la política cultural hacia América Latina”, en VVAA, L’Espagne, la France et L’Amerique Latine: politiques culturelles, propagandes et relations internationales, XXe siècle - España, Francia y América Latina: políticas culturales, propagandas y relaciones internacionales en el siglo XX, París, L’Harmattan, 2001.
  • PAZ, Mª Antonia, “El colonialismo informativo de la Agencia Havas en España (1870-1940)”, tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1988
  • PAZ, Mª Antonia, “Le Temps y Primo de Rivera”, Anuario del Departamento de Historia, 2 (1990).
  • PAZ, Mª Antonia, y MONTERO, Julio, “Las películas censuradas durante la Segunda República. Valores y temores de la sociedad republicana española (1931-1936)”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16 (2010).
  • PÉREZ, Dionisio, La Dictadura a través de las notas oficiosas, Madrid, Compañía Iberoamericana de Publicaciones, 1930.
  • PONCE, Javier, “Propaganda and Politics: Germany and Spanish Opinion in World War I”, en PADDOCK, Troy R. E., World War I and Propaganda, Leiden/Boston, Brill, 2014.
  • QUIROGA, Alejandro, Haciendo españoles. La nacionalización de las masas en la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2008.
  • ROSPIR, Juan Ignacio, “La opinión pública en España”, en VV.AA., Opinión pública y comunicación política, Madrid, Eudema, 1992.
  • RUIZ ACOSTA, María José, “’Opinión pública’ y prensa española en los siglos XIX y XX”, Revista de Historia Contemporánea, 7 (1996).
  • SANTONJA, Gonzalo, Del lápiz rojo al lápiz libre. La censura previa de publicaciones periódicas y sus consecuencias editoriales durante los últimos años del reinado de Alfonso XIII, Barcelona, Anthropos, 1986.
  • SCHULZE, Ingrid, La prensa político-militar en el reinado de Alfonso XIII, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 200.
  • SECO SERRANO, Carlos, “Gastos reservados=Fondo de reptiles”, en Núñez, Mirta; Martínez, Agustín, y Cal, Rosa (coords.), Libro homenaje al profesor José Altabella, Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, 1998.
  • SEOANE, María Cruz, “El régimen de censura bajo la Dictadura de Primo de Rivera: efectos secundarios”, en VVAA, La Prensa de los siglos XIX y XX. Metodología, ideología e información. Aspectos económicos y tecnológicos, Bilbao, Servicio Editorial Universidad del País Vasco, 1986.
  • SEOANE, María Cruz, y SÁIZ, María Dolores, Historia del periodismo en España, vol. 3 El siglo XX, 1898-1936, Madrid, Alianza, 1996.
  • SINOVA, Justino, La Prensa en la Segunda República española. Historia de una libertad frustrada, Barcelona, Debate, 2006.
  • TIMOTEO ÁLVAREZ, Jesús (et al.), Historia de los medios de comunicación en España. Periodismo, imagen y publicidad (1900-1990), Barcelona, Ariel, 1989.
  • VALLE, José Antonio DEL, “La censura gubernativa en España (1914-1931)”, Revista de Estudios Políticos (Nueva Época), 21 (1981).