Hacia una caracterización de las poéticas explícitaselementos comunicativos, funciones y tipologías textuales

  1. Rocío Badía Fumaz 1
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2018

Issue: 9

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.9.2018.87-113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

This work aims to characterise contemporary explicit poetics. Although the content of texts in which poets explain their own creation or specify key aspects of the literary process has been taken into account, there has not been any systematic study of the formal aspects of them. We present a characterisation of explicit poetics based on the elements of communication, functions and typical traits of these texts. We also suggests a classification of the most common formalisations of explicit poetics. To do this, a distinction has been set up between textual types related to a private context (diaries, private letters and notes) and to a public context (essays, conferences, speeches, prologues, epilogues, reviews, interviews, conversations, surveys, public letters, lists and poetics for anthologies).

Bibliographic References

  • Badía Fumaz, Rocío (2017), “De la obra al autor. El acto de creación como instauración del autor literario contemporáneo”, Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 13, pp. 21-37.
  • Badía Fumaz, Rocío (2011), “Poéticas explícitas en la poesía española última”, Trans-Revue de littérature générale et comparée, 11, s.p., en http://trans.revues.org/445 (fecha de consulta: 02/02/18).
  • Badía Fumaz, Rocío (en prensa), “Las poéticas explícitas como género”, Rilce.
  • Casas, Arturo (2000), “La función autopoética y el problema de la productividad histórica”, en José Romera Castillo y Francisco
  • Gutiérrez Carbajo (eds.), Poesía histórica y (auto)biográfica (1975-1999), Madrid, Visor, pp. 209-218.
  • Demers, Jeanne, Yves Laroche y Pierre Popovic (eds.) (1993), número monográfico La poétique de poète, Études Françaises, 29.3.
  • Demers, Jeanne (1993), “Presentation. En liberté, la poétique”, Études françaises, 29.3, pp. 7-15.
  • Demers, Jeanne y Line McMurray (1986), L’e enjeu du manifeste / Le manifeste en jeu, Québec, Éditions du Préambule.
  • Fernández Urtasun, Rosa (2000), “Autobiografías y poéticas: confluencia de géneros narrativos”, Rilce, 16.3, pp. 537-556.
  • Gil de Biedma, Jaime (1994), El pie de la letra, Barcelona, Crítica.
  • Gimferrer, Pere (1985), “El porqué de la poesía”, en Segundo dietari, Barcelona, Seix Barral, pp. 143-144.
  • Godzich, Wlad (1986), “La littérature manifeste”, prefacio a Jean Demers y Line McMurray, L’e enjeu du manifeste / Le manifeste en jeu, Québec, Éditions du Préambule.
  • Kundera, Milan (2009), “El gesto brutal del pintor: sobre Francis Bacon”, Claves de razón práctica, 192, pp. 56-59.
  • Laroche, Yves (1993), “Les «Lettres à un jeune poète»: l’exemple de Claude Gau-vreau”, Études françaises, 29.3, pp. 123-143.
  • Lejeune, Philippe (1994), El pacto autobiográfico y otros estudios, Madrid, Megazul/ Endymión.
  • Loureda Lamas, Óscar (2003), Introducción a la tipología textual, Madrid, Arco Li-bros.
  • Lucifora, María Clara (2012), “Las autopoéticas como espacio de construcción de la figura autorial”, Letras jóvenes. Actas de las Jornadas Internas de Investigadores en Formación del Departamento de Letras, pp. 289-295, en http://fh.mdp.edu.ar/encuentros/index.php/jiefdl/JIF2012/paper/view
  • Lucifora, María Clara (2015), “Las autopoéticas como máscaras”, RECIAL, 6.7, en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5215381 (fecha de consulta: 02/02/18).
  • Popovic, Pierre (1993), “Les deux «arts poétiques» de Paul Verlaine”, Études françaises, 29.3, pp. 103-121.
  • Pozuelo Yvancos, José María (2012), Las ideas literarias (1214-2010), Barcelona, Crítica.
  • Provencio, Pedro (1988a), Poéticas españolas contemporáneas. La generación del 50, Madrid, Hiperión.
  • Provencio, Pedro (1988b), Poéticas españolas contemporáneas. La generación del 70, Madrid, Hiperión.
  • Romano, Marcela (2015), “De la Poética a las «artes poéticas»: un recorrido posible”, I Jornadas de Teoría Literaria y Práctica Crítica, Universidad Nacional de Mar del Plata, s.p. http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/handle/123456789/316 (fecha de consulta: 02/02/18).
  • Rubio Montaner, Pilar (1990), “Sobre la necesaria integración de las poéticas de autor en la teoría de la literatura”, Castilla. Estudios de literatura, etapa impresa, 15, pp. 183-197.
  • Scarano, Laura (2017), “Escribo que escribo: de la metapoesía a las autopoéticas”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, número extraordinario 2, pp. 137-152.
  • Teresa Ochoa, Adriana de (2000-2001), “Poéticas particulares y universalistas”, Anuario de Letras Modernas, 10, pp. 183-192.
  • Vattimo, Gianni (1993), “Vocación ontológica de las poéticas del siglo XX”, en Poesía y ontología, Valencia, Universidad de Valencia, pp.47-84.
  • Zonana, Víctor (2007), Poéticas de autor en la literatura argentina (desde 1950), vol. 1, Buenos Aires, Corregidor.
  • Zonana, Víctor (2010), Poéticas de autor en la literatura argentina (desde 1950), vol. 2, Buenos Aires, Corregidor.