«Perder respeto a ley severa» en la poesía argentina de Gelman y Lamborghini

  1. Cotarelo Esteban, Lucía
Journal:
La Perinola: Revista de investigación quevediana

ISSN: 1138-6363 2254-6359

Year of publication: 2018

Issue Title: Figuras, figurillas y figurones quevedianos (Fernando Plata Parga, coord.)

Issue: 22

Pages: 443-457

Type: Article

DOI: 10.15581/017.22.443-457 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: La Perinola: Revista de investigación quevediana

Abstract

This paper intends to analyse one of the trajectories followed by the love’s metaphysic of the acclaimed Quevedo’s poem «Amor eterno más allá de la muerte»: the one which results in Juan Gelman and Leónidas Lamborghini poems, written during the 1976 Argentina’s dictatorship. This requires, first of all, an overview of baroque and quevedesque influences on the Argentine literature; secondly, a study of the assimilation and re-elaboration process made by both Gelman and Lamborghini. Ultimately, these creations show the current importance of this poem torn cosmology.

Bibliographic References

  • Acereda, Alberto, «De Quevedo a Darío. Resonancias líricas y actitud vital», La Perinola, 5, 2001, pp. 11-23.
  • Carpentier, Alejo, «Lo real maravilloso», El reino de este mundo, Madrid, Alianza Editorial, 2003.
  • Chiampi, Irlemar, Barroco y modernidad, México, Fondo de Cultura Económica, 2000.
  • Elissagaray, Alejandro, La poesía de los 80, Texas, Editorial Nueva Generación, 2002.
  • Fabry, Genevieve, «Convivir con la muerte: la poesía de duelo de Juan Gelman», en Juan Gelman. Poética y gramática contra el olvido, coord. Aníbal Salazar Anglada, Sevilla, Universidad de Sevilla, Secretaría de Publicaciones, 2012, pp. pp. 141-156.
  • Fondebrider, Jorge, «Treinta años de poesía argentina», Revista de Literatura Hispánica, 52-53, 2001, pp. 5-31.
  • García Valdés, Celsa Carmen, «Quevedo en América. Bibliografía inconclusa», La Perinola, 13, 2009, pp. 17-52.
  • Gelman, Juan, Si dulcemente, Barcelona, Lumen, 1980.
  • Gómez Mando, Edmundo, El llamado de los desaparecidos. Sobre la poesía de Juan Gelman, Montevideo, Cal y Canto, 2004.
  • González, Ricardo, La poesía de Leónidas Lamborghini, Buenos Aires, Leos, 1999.
  • Herrera, Arnulfo, «Dos apuntes sobre el influjo de Quevedo en los poetas novohispanoamericanos», La Perinola, 7, 2003, pp. 209-239.
  • Lamborghini, Leónidas, El riseñor, Buenos Aires, Argentinos, 2012.
  • Montanaro, Pablo, Juan Gelman. Esperanza, utopía y resistencia, Buenos Aires, Lea libros, 2006.
  • Paz, Octavio, «Salamandra» (1958-1961), La centena (Poemas de 1935-1968), Barcelona, Barral Editores, 1969.
  • Porrúa, Ana, Variaciones vanguardistas. La poética de Leónidas Lamborghini, Rosario, Beatriz Viterbo, 2001.
  • Quevedo, Francisco, Poesía metafísica y amorosa, ed. José Manuel Blecua, Madrid, Cupsa Edición, 1976.
  • Seoane, María, El dictador, Buenos Aires, Sudamericana, 2001.
  • Sillato, María del Carmen, Juan Gelman: las estrategias de la otredad, Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 1996.
  • Tamargo Cordero, Elena, Juan Gelman: poesía de la sombra de la memoria, México, d.f., Universidad Iberoamericana, Departamento de Letras, 2000.