La competencia matemática en Educación Infantilestudio comparativo de tres metodologías de enseñanza

  1. Jesús Miguel Rodríguez-Mantilla 1
  2. Angélica Martínez-Zarzuelo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2018

Issue Title: Rendimiento en matemáticas y la ciencia de la educación matemática: evidencia de diferentes naciones

Volume: 70

Issue: 3

Pages: 27-44

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2018.63167 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

INTRODUCTION. How to work at knowledge acquisition a nd competence development is particularly important in Early Childhood Education, and the methodology used in the classroom could be the key. The aim of this paper is to assess and compare the level of mathematical competence in a numeric context with students of the 3rd year of Early Childhood Education, according to three methodologies (Centers of Interest, Games and Narratives and Cooperative Learning). METHOD. We have applied The Evolutionary-Curricular Mathematics Test (ECMT) to a sample of 181 students from 9 schools of the Autonomous Comunity of Madrid (Madrid region). On the one hand, a descriptive and differential analysis was used to analyze the knowledge acquisition and the development of mathematical competence in a numeric context, based on the methodology used in the classroom. On the other hand, we have carried out a cluster analysis in order to identify the profiles of students based on their level of mathematical competence in the context of study. RESULTS. The results show that the students following the Cooperative methodology have significantly higher levels in Verbal numbering, Visual numbering, Number sense, Mental calculus and Problem solving (p <0.01). Three profiles of students have been identified based on their level of mathematical competence. The conglomerate formed by students with a methodology based on Cooperative Learning has a higher level of competence development. DISCUSSION. The results of the study show that the use of methodologies based on cooperative learning in the Early Childhood Education favor the acquisition and development of mathematical competences in the numeric context.

Funding information

Referentes en educación matemática, como el National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2003), especifican cinco estándares de contenido en este ámbito (números y opera-ciones, álgebra, geometría, medida y análisis de datos y probabilidad) y cinco estándares de pro-cesos (resolución de problemas, razonamiento y demostración, comunicación, conexiones y repre-sentación). Ya desde las primeras edades, es de suma importancia la implementación de estos procesos para la adquisición de los contenidos (NAEYC & NCTM, 2013; National Research Council, 2015). Si bien existen estudios sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje con rela-ción a estos estándares en la etapa de Educación Infantil (Alsina, 2017; Alsina y Giralt, 2017; Al-sina, Novo y Moreno, 2016; De Castro, 2015; Escalona y Fernández, 2015), el trabajo aquí presentado se centra en el estándar de contenido números y operaciones y procesos asociados al pensamiento numérico, partiendo de la premisa de que el desarrollo de un correcto sentido nu-mérico y el dominio de una amplia gama de ha-bilidades numéricas implica, entre otros aspec-tos, comprender el significado de los números, ser consciente de las relaciones existentes entre ellos y reconocer la magnitud relativa de los mis-mos (NCTM, 2003). Puesto que en las primeras edades este estándar abarca, principalmente, los números naturales y las operaciones aritméticas de suma y resta, son en estos contenidos y proce-sos asociados donde el presente estudio pone su atención, siendo el objetivo principal evaluar el nivel de adquisición de los mismos en alumnos de Educación Infantil que han trabajado con dis-tintas metodologías didácticas.

Funders

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