Alfonso Sastre y José María de Quinto en las polémicas teatrales del medio sigloel discurso teatral de Correo literario (1950-1954)

  1. Javier Domingo 1
  1. 1 Instituto de Arte de Madrid, España
Journal:
Anales de Literatura Española
  1. Ríos Carratalá, Juan A. (coord.)

ISSN: 0212-5889 2695-4257

Year of publication: 2018

Issue Title: Teatro Español Universitario (TEU): 1940-1951

Issue: 29-30

Pages: 245-263

Type: Article

DOI: 10.14198/ALEUA.2018.29-30.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Anales de Literatura Española

Abstract

Correo literario (1950-1954) is one of the most interesting periodic publication from the half of the XXth century: due to the value of its writers and the conciliatory disposition of his first editor, Leopoldo Panero. Particularly, the current paper offers a lecture on Correo literario’s dramatic discourse. It studies how this magazine take a stance on theatrical polemics from the half of the century, in relation to the activities of Teatro Español Universitario (TEU) and Alfonso Sastre and José María de Quinto as drama critics. Both authors, founders of TAS and well kown critics for La Hora, one of SEU’s magazines, employed Correo literario to express their thoughts on the most controversial issues: the catholic implication of the theatre, its social significance and the different forms of Realism.

Bibliographic References

  • AZNAR SOLER, M., «José María de Quinto, crítico teatral del realismo social», Cuadernos Interdisciplinarios de Estudios Literarios, IV, 1 (1993), pp. 207-232.
  • CABAÑAS, T., «La revista literaria: campo de tensiones y estrategias culturales», Proceedings of the 2. Congreso Brasileño de Hispanistas (2002); <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000012002000300062&lng=en&nrm=iso> [consulta: 07-XI-2017].
  • CABAÑAS BRAVO, M., Exilio e interior en la bisagra del Siglo de Plata español. El poeta Leopoldo Panero y el pintor Vela Zanetti en el marco artístico de los años cincuenta, Astorga, Ayuntamiento de Astorga, 2007.
  • CABAÑAS BRAVO, M., «Leopoldo Panero y las bienales hispanoamericanas de arte», Astorica, 31 (2012), pp. 183-208.
  • CAÑELLAS MAS, A., «Las políticas del Instituto de Cultura Hispánica, 1947-1953», Historia Actual Online, 33 Invierno (2014), pp. 77-91.
  • CAUDET, F., «La Hora (1948-1950) y la renovación del teatro español de posguerra», en J. M. López de Abiada (ed.), Entre la cruz y la espada, en torno a la España de posguerra: homenaje a Eugenio G. de Nora, Madrid, Gredos, 1984, pp. 109-126.
  • DÍAZ DE ALDA HEIKKILA, M., «Aventuras y desventuras de Panero en la misión por América», Astorica, 31 (2012), pp. 99-130.
  • ESCUDERO, M. A., El Instituto de Cultura Hispánica, Madrid, Editorial Mapfre, 1994.
  • GARCÍA RUIZ, V., «El teatro español entre 1950 y 1955», en V. García Ruiz & G. Torres Nebrera (eds.), Historia y antología del teatro español de posguerra. Vol. III. 1951-1955, Madrid, Fundamentos, 2006, pp. 11-172.
  • GONZÁLEZ CASANOVAS, I. (ed.), La huella editorial del Instituto de Cultura Hispánica: Ediciones Cultura Hispánica y otras publicaciones: estudios y catálogo (1944-1980), Madrid, Fundación Mapfre Tavera: Ministerio de Asuntos Exteriores, 2003.
  • GORDON, J., Teatro experimental español: (antología e historia), Madrid, Escelicer, 1965.
  • HUERTA CALVO, J. (ed.), Gerardo Diego y la Escuela de Astorga, Astorga, Fundación Gerardo Diego & Centro de Estudios Astorganos Marcelo Macías, 2016.
  • JURADO MORALES, J., Las razones éticas del realismo: Revista Española (1953-1954) en la literatura del medio siglo, Sevilla, Renacimiento, 2012.
  • MAINER, J. C., Falange y literatura, Barcelona, RBA libros, 2013.
  • MONLEÓN, J., Treinta años de teatro de la derecha, Barcelona, Tusquets, 1971.
  • OLIVA, C., Teatro español del siglo XX, Madrid, Síntesis, 2002.
  • QUINTO, J. M., La tragedia y el hombre (Notas estético-sociológicas), Barcelona, Seix Barral, 1962.
  • QUINTO, J. M., «Sobre el verdadero estreno en España de La casa de Bernarda Alba», Ínsula, 476-477 (1986), pp. 8, 26.
  • QUINTO, J. M., «Memoria personal sobre el teatro», en L. García Lorenzo, Aproximación al teatro español universitario (TEU), Madrid, Instituto de la Lengua Española, 1999, pp. 63-110.
  • RUBIO, F., Las revistas poéticas españolas, 1939-1975, Alicante, Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2003.
  • SASTRE, A., Drama y sociedad, Madrid, Taurus, 1956.
  • SASTRE, A., [1965] Anatomía del realismo, Barcelona, Seix Barral, 1974.
  • SASTRE, A., Prólogo a E. Piscator, Teatro político, Madrid, Ayuso, 1976, pp. vii-xxi.
  • SOBRINO VEGAS, A. L., Las revistas literarias en la II República, Tesis doctoral inédita, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2012.
  • WAHNÓN, S., La estética literaria de la posguerra: del fascismo a las vanguardias, Ámsterdam, Rodopi, 1998.