Un método didáctico de empoderamiento a partir de la serie de tv«Black Mirror» / A didactic method of empowerment from the TV series: “Black Mirror”

  1. Cerdán Martínez, Victor 1
  1. 1 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

Revista:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Any de publicació: 2018

Número: 144

Pàgines: 37-49

Tipus: Article

DOI: 10.15178/VA.2018.144.37-49 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Vivat Academia

Resum

This article analyzes the Sci-Fi TV series “Black Mirror”, using linguistic and narrative morphologies as a starting point, with the objective of putting forward a teaching method that can be used with college students to encourage a reflective attitude. “Black Mirror” is original of “Netflix UK”; it has reached a huge audience and also harnessed very good reviews. Each chapter shows a near future where society lives submerged in a world made up of artificial images. The present research uses a qualitative method based on the narrative theories of J. Campbell, V. Propp and C. Vogler. Just as the fictional hero, the student is led into the journey that Campbell describes in his research “The hero of a thousand faces”: departure, initiation and return. The college student watches a “Black Mirror” episode (departure), performs a comparative analysis between the chapter and current society (initiation) and publishes it on social networks (return). This being specified, the author tests it with fifteen film school students from the Camilo José Cela University in Madrid. The intention being examining the validity of the method in a classroom and check its results. The final objective of this teaching method is to promote a reflexive attitude of college students and their empowerment regarding the emerging cybersociety. 

Referències bibliogràfiques

  • Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. España. Paidós.
  • Brooker, C. (Creador), Bathurst, O. (Director) (2011). The national anthem [Episodio de serie de televisión] Black Mirror. Reino Unido. Channel 4.
  • Brooker, C. (Creador), Welsh, B. (Director), Armstrong, J. (Guionista). (2016). The entire history of you [Episodio de serie de televisión] Black Mirror. Reino Unido. Channel 4.
  • Brooker, C. (Creador), Wright, J. (Director), Schur, M., & Jones, R. (Guionistas). (2016). Nosedive [Episodio de serie de televisión] Black Mirror. Reino Unido. Netflix UK.
  • Brooker, C. (Creador), Harris, O. (Director). (2016). San Junipero [Episodio de serie de televisión] Black Mirror. Reino Unido. Netflix UK.
  • Brooker, C. (Creador), Verbruggen, J. (Director). (2016). Men against fire [Episodio de serie de televisión] Black Mirror. Reino Unido. Netflix UK.
  • Campbell, J. (1972). El héroe de las mil caras. México: Fondo de cultura económica México.
  • Cancelo, M. & Gadea, G. (2013). Empoderamiento de las redes sociales en las crisis institucionales. Revista de comunicación Vivat Academia, 124, 21-33.
  • Carretero, A.E. (2006). La persistencia del mito y de lo imaginario en la cultura contemporánea. Política y Sociedad, 43(2), 107-126.
  • Cigüeña, J., & Martínez, J. (2014). El imaginario social de la democracia en «Black Mirror». Revista Latina de Sociología, 4(1), 90-109. http://dx.doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1223
  • Domínguez, A. (2016). Participación y empoderamiento en proyectos de comunicación para el desarrollo (2016). Revista española de desarrollo y cooperación, 38, 27-36. (http://goo.gl/aTCsMI) (2017-02-09)
  • Clarembeaux, M. (2008). La educación crítica de los jóvenes en TV en el centro de Europa. Comunicar, 31(XVI), 91-98. http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-011
  • Chesebro, J.L. & McCroskey, J.C. (2001). The relationship of teacher clarity and immediacy with student state receiver apprehension, affect, and cognitive learning. Communication Education, 50, 59–68. http://dx.doi.org/10.1080/03634520109379232
  • Díaz, V. (2014). Black Mirror: el reflejo oscuro de la sociedad de la información. Teknokultura, 11, (3), 583-606. (http://goo.gl/xwLvA9) (2017-01-10).
  • Diez, E. (2006) Narrativa fílmica. España. Editorial Fundamentos.
  • García, A.N. (2009). El espejo roto: la metaficción en las series anglosajonas. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 654-667. http://10.4185/RLCS-64-2009-850-654-667
  • García, L. (2013). El espejo televisivo de Claude. Estética, ciencia y ficción en «Black Mirror». Secuencias: Revista de historia del cine, 38, 47-64. (http://goo.gl/IiwN7T) (2017-02-15).
  • García-Noblejas, J.J. (2004). Identidad personal y mundos cinematográficos distópicos. Comunicación y Sociedad, 17(2), 73-87. (http://goo.gl/QGHsRC) (2017-02-18)
  • Garland, A. (Director). (2015). Ex Machina. [Película]. Reino Unido. Universal Studios.
  • Grilli, J. (2016). Cine de ciencia ficción y enseñanza de las ciencias. Dos escuelas paralelas que deben encontrarse en las aulas. Revista Eureka, 13, 137-148. (http://hdl.handle.net/10498/18019) (2017-02-15).
  • Hendrix, K.G & Wilson, C. (2014) Virtual Invisibility: Race and Communication Education. Communication Education, 63(4), 405-428. http://dx.doi.org/10.1080/03634523.2014.934852
  • Illouz, E. (2009). Emotions, Imagination and Consumption. A new research agenda. Journal of Consumer Culture, 9(3), 377-413. http://dx.doi.org/10.1177/1469540509342053
  • Jonze, S. (2013). Her [Película]. Estados Unidos. Warner Bros & Koch Entertainment.
  • Kearney, P., Plax, T.G., Richmond, V.P., & McCroskey, J.C. (1985). Power in the classroom III: Teacher communication techniques and messages. Communication Education, 34, 19–28. http://dx.doi.org/10.1080/03634528509378579
  • Ledbetter, A.M. & Finn, A.N. (2016). Why do students use mobile technology for social purposes during Class? Modeling teacher credibility, learner empowerment, and online communication attitude as predictors. Communication Education, 65(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.1080/03634523.2015.1064145
  • López, M. (4 de noviembre de 2015). La estrella de Instagram revela sus engaños. El País. Recuperado de http://goo.gl/FSd4lz
  • Maffesoli, M. (2003). El imaginario social de la democracia de «Black Mirror». Revista Anthropos. Huellas del conocimiento, 198, 149-153. http://dx.doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1223
  • Marlow, S. (10 de julio de 2016). ‘«Black Mirror»’ Creator Charlie Brooker on China’s ‘Social Credit’ System and the Rise of Trump. The Daily Beast. Recuperado de http://goo.gl/BVHkaP
  • Martínez, J. & Cigüela, J. (2014). Pensamiento pop en «Black Mirror». El monstruo y su linchamiento. Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, 19, 85-107. (http://goo.gl/kcYXCY) (2017-02-18).
  • Mazer, J., Murphy, R., & Simonds, C. (2007). I’ll see you on «Facebook»: The effects of computer- mediated teacher self-disclosure on student motivation, affective learning, and classroom climate. Communication Education, 56, 1–17. http://dx.doi.org/10.1080/03634520601009710
  • Merriam, S. (1988). Case Study research in education. A Qualitative Approach. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Nolan, C. (Director). (2008) The Dark Knight [Película]. Estados Unidos. Warner Bros & FilmFlex.
  • Nolan, C. (Director). (2014). Interstellar [Película]. Estados Unidos. Paramount Pictures.
  • Olson, R. (2009). Meta-televisión: Popular Postmodernism. Critical Studies in Mass Communications, 4, 284-300. http://dx.doi.org/10.1080/15295038709360136
  • Ortiz, A.M. (2000). Expressing cultural identity in the learning community: Opportunities and challenges. New Directions for Teaching and Learning, 82, 67–79. http://dx.doi.org/10.1002/tl.8207
  • Padilla, G. (2010) Las series de televisión sobre médicos (1990-2010): su éxito desde el Análisis Transaccional y la Ética (I). Revista de Análisis Transaccional y Psicología Humanista. 63. 244-260. (http://goo.gl/CigNHA) (2017-02-15).
  • Phillippi, A., & Avendaño, C. (2011). Empoderamiento comunicacional: competencias narrativas de los sujetos. Comunicar, 36(XVIII), 61-68. http://dx.doi.org/10.3916/C36-2011-02-06
  • Platón. (1988). República. Madrid. Editorial Gredos.
  • Propp, V. (2006). Morfología del cuento. Madrid. Editorial Fundamentos.
  • Proyas, A. (Director). (1998) Dark City [Película]. Estados Unidos. New Line Cinema.
  • Requeijo, P. (2010). Mad Men desde el Análisis Transaccional: Las claves de sus protagonistas. Revista de Análisis Transaccional y Psicología Humanista, 63 (XVIII). 261-279. http://goo.gl/Q9DiYC (2017-02-02).
  • Rodríguez, S. (4 de noviembre de 2015) Essena O'Neill, la modelo que dejó las redes sociales porque 'no son la vida real'. El Mundo Recuperado de http://goo.gl/h8mgRs
  • Rocca, K. (2010). Student participation in the classroom: An extended multidisciplinary literature review. Communication Education, 59, 185–213. http://dx.doi.org/10.1080/03634520903505936
  • Rosales, J. (Director). (2014). Hermosa juventud [Película]. España. Wanda Visión.
  • Russell, W.B. (2012). The art of teach social studies with film. The clearing house: a Journal of educational strategies, issues and Ideas, 82, 157-164. (http://goo.gl/cBiqoX) (2017-02-09).
  • Singh, G. (2014). Recognition and the image Mastery as Themes in «Black Mirror». International Journal of Jungian Studies, 6(2), 120-132. http://dx.doi.org/10.1080/19409052.2014.905968
  • Ungureanu, C. (2015). Aestheticization of politics and ambivalence of selfsacrifice in Charlie Brooker’s The National Anthem. Journal of European Studies, 45(1), 21-30. http://dx.doi.org/10.1177/0047244114553767
  • Valbuena, F. (2014). Tramas, guiones y las cinco partes de una obra. Revista de Análisis Transaccional y Psicología Humanista, 65, 181-205. (http://goo.gl/MqNk5u) (2016-12-22).
  • Valenzano III, J., Wallace, S., & Morreale, S. (2014). Consistency and change: The (R) Evolution of the basic communication course. Communication Education, 63, 355-365. (http://goo.gl/TdSg6r) (2017-02-07).
  • Verhoeven, P. (Director). (1990) Total Recall [Película]. Estados Unidos. Columbia Pictures.
  • Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Madrid. Ma Non Troppo.
  • Wachowski, L., & Wachowski, L. (Directores). (1999) Matrix [Película]. Estados Unidos. Warner Bros & Roadshow Entertainment.
  • Walker, R. (1983). La realización de estudios de casos en educación. Ética, teoría y procedimientos. Madrid: Narcea.
  • Warren, J.T. (2008). Performing difference: Repetition in context. Journal of International & Intercultural Communication, 1, 290–308 http://dx.doi.org/10.1080/17513050802344654
  • Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods. California: SAGE.
  • Zamora, A. (25 de abril de 2012). Charlie Brooker: El tema de ‘Black Mirror’ es cómo la tecnología destroza la vida. Cien Megas. Recuperado de http://goo.gl/Knjz3L
  • Zhang, Q. (2009). Perceived teacher credibility and student learning: Development of a multicultural model. Western Journal of Communication, 73, 326–347. http://dx.doi.org/10.1080/10570310903082073