Tenemos cita con el arte:un programa piloto de visitas a museos y talleres con personas afectadas con Alzheimer y otro tipo de demencias

  1. Noemí Ávila 1
  2. Clara Hernández 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Année de publication: 2017

Titre de la publication: ARTE Y DEMENCIA

Volumen: 29

Número: 0

Pages: 45-56

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.54472 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arte, individuo y sociedad

Résumé

In this paper we explain the pilot program Tenemos cita con el Arte, made by art educators from the Complutense University with people affected with Alzheimer and other dementias and their caregivers. In this program we have developed a series of visits to the Prado Museum and the National Museum Art Center Reina Sofía as well as workshops of artistic creation related to these visits. The aim of this project is to create some protocols of visits and workshops that can work as reference to artists, educators and other professionals.

Information sur le financement

Este programa forma parte del proyecto financiado “Educación artística en museos y otras institución esculturales como recurso de bienestar para personas con Alzheimer y demencias tempranas” (Ministerio de Economía y Competitividad-EDU2013-43253-R)

Financeurs

Références bibliographiques

  • Avila, N. Orellana, A., Claver, L., Segura, J. Martínez, M., Borrego & O. (2016). Proyectos comunitarios: propuestas desde la promoción de la salud y la creación artística. Comunidad. Septiembre 2016; 2(18), 3.
  • Camic, P., Victoria Tischler & V. , Pearman, C. (2014). Viewing and making art together: a multi-session art-gallery-based intervention for people with dementia and their carers, Aging & Mental Health, 18:2, 161-168. DOI: 10.1080/13607863.2013.818101
  • Eekelaar, C. & Camic, P. (2012). Art Galleries, Episodic Memory and Verbal Fluency in Dementia: An Exploratory Study. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts 2012, Vol. 6, No. 3, 262–272.
  • Kinney, J. & Rentz, C. (2005). Observed well-being among individuals with dementia: Memories in theMaking, an art program, versus other structured activity. American Journal of Alzheimer’s Disease and Other Dementias. Volume 20, Number 4, July/August 2005
  • McGuigan, K., Legget, J. & Horsburgh, M. (2015). Visiting the museum together: Evaluating a programme at Auckland Museum for people living with dementia and their carers. Arts and Health, Vol. 7, No. 3, 261–270. http://dx.doi.org/10.10 80/17533015.2015.1045531
  • Moreno, C. (2004). La cianotipia como alternativa a la fotografía convencional en la educación artística. En Las artes plásticas como fundamento de la educación artística. Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Información y Publicaciones.
  • Parsa, A. & López, L. (2014). Desde la Literatura Vanguardista hasta el Diseño cultural: Entrevista a Amir Parsa. Un dialogo sobre el Alzheimer ’s Project y el Programa Meet me at MoMA. Arte, Individuo y Sociedad, 26(3) 539-551.
  • Rosenberg, F. (2009). The MoMA Alzheimer’s Project: Programming and resources for making art accessible to people with Alzheimer’s disease and their caregivers. Arts & Health. Vol. 1, No. 1, March 2009, 93–97.
  • Ullán, A. M. (2011). Una experiencia de educación artística contemporánea para personas con demencia. El proyecto AR.S: arte y salud. Arte, Individuo y Sociedad. Vol. 23, Núm. Especial, 77-88.
  • Ullán, A. M. et. al. (2013). Contributions of an artistic educational program for older people with early dementia: An exploratory qualitative study. Dementia vol.12(4), 425-446. DOI:10.1177/1471301211430650