Mejora de las estrategias de autorregulación del aprendizaje en la universidadimpacto de un programa de adaptación académica a grado

  1. Guiomar Nocito Muñoz 1
  2. Enrique Navarro Asencio 2
  1. 1 Centro Universitario Villanueva
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2018

Volume: 70

Issue: 4

Pages: 121-136

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2018.60148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

INTRODUCTION. This study is aimed to present and verify the effectiveness of an intervention program directed to students in early degree’ courses, in order to improve the self-regulation strategies of learning within the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS). The program “Academic fit to the degree studies” attempts to facilitate the relation between the personal and background variables using activities that promote reflection and appropriate decision-making about academic behavior. METHOD. A pre-test-post test design study was conducted with a control group of sophomore students. The instrument used to assess the level of self-regulated learning of the subjects was the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) by Pintrich and colleagues (1991) translated into Spanish and adapted by Roces Montero in 1996. RESULTS. The results obtained show the effectiveness of this program on improving the self-regulation of learning in relation with the strategies of organization, elaboration, and help seeking as well as the capacity of reflection on the own learning process. Likewise, this study corroborates better time adjustment skills which are marked by the new academic demands. As a consequence, a reduction in the levels of anxiety can be observed. DISCUSSION. At present favoring the academic fit of students to Degree Studies is one of the variables to consider achieving the university excellence and reduce the dropout rate . The results obtained in this research show the program’s efficacy in relation to self-regulated learning in degree students.

Funding information

Un dato que a priori nos pareció contradictorio es que las alumnas del grupo experimental han dis-minuido el uso de sus estrategias de aprovecha-miento del tiempo y concentración en compara-ción con el grupo de control. Este dato, aunque no nos lo esperábamos en un principio, puede ser coherente con los datos analizados ya que, en el instrumento utilizado esta variable se refiere a las horas de estudio entendidas en el sentido tradi-cional, y en el crédito europeo el porcentaje de horas se reparte en el volumen total del trabajo del alumno en diversas tareas, aumentando el porcentaje de la evaluación en trabajos persona-les o grupales a desarrollar durante las asignatu-ras. Por lo que la disminución del tiempo em-pleado en el estudio puede deberse a la mejora de las estrategias usadas por las estudiantes y a un mejor ajuste al nuevo sistema de enseñanza-aprendizaje basado en el trabajo continuo, tal y como apuntan Domínguez et al. (2007), y Herre-ra y Jiménez (2011). Asimismo para tener éxito en el sistema universitario actual no parece que el aumento de número de horas de trabajo indepen-diente del alumno sea tan relevante como la capa-cidad de gestionar adecuadamente ese tiempo de trabajo personal (Fernández, Bernardo, Suárez, Cerezo, Núñez y Rosario, 2013).

Funders

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