Organizador de núcleo conceptualTransferencia visual de estructuras para el razonamiento heterogéneo

  1. Sánchez Ovcharov, Carmen 2
  2. Canals Antón, Judith 1
  3. Villavicencio, Cecilia 1
  1. 1 Institución Educativa SEK
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Année de publication: 2018

Titre de la publication: Estilos de aprendizaje en el siglo XXI. Nuevos espacios y metodologías activas para la gestión del conocimiento

Volumen: 11

Número: 22

Pages: 7-26

Type: Article

D'autres publications dans: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Résumé

The current and constant change in the media and ways of communication, as well as progress in technology and artificial intelligence, inevitably requires different reasoning skills. The reasoning skill traditionally fostered and demanded at school has been the linguistic-sequential, typical of natural language. At present, there are more and more areas that require a greater holistic and global reasoning skill: visual-spatial, characteristic of visual language. Both skills are combined in the so-called heterogeneous reasoning. The core planner organizers integrate both skills and, with this, encourage the training of the visual-spatial dimension of reasoning within the learning process. The core planner shows and transfers inter-conceptual structural patterns that, in a linguistic-sequential expression, are hidden. This article presents a transdisciplinary pedagogical tool, designed to facilitate the visual transfer of structures or structural patterns during the learning process of any subject. This tool promotes the heterogeneous reasoning that is essential for the cognitive requirements of today's society.

Références bibliographiques

  • Acaso, M., Mejías, C. (2017): Art Thinking, Madrid, Paidos Ibérica.
  • Alvarado Peña, L.J. (2015): Estilos de Aprendizaje y mapas mentales en estudiantes de secundaria, Revista de Estilos de Aprendizaje, Vol. 8, nº 16.
  • Anderson, R. C. (1977) “The notion of schemata and the educational enterprise: general discussion of the conference” en R. C. ANDERSON, R. J. SPIRO y W. Montague E. (eds.), Schooling and the acquisition of knowledge. Hillsdale, N. J., Erlbaum.
  • Ballesteros, S. (1994). Psicología General. Un enfoque cognitivo. Madrid:
  • Doval Salgado, L., Santos Rego, M., Jorge Barreiro, F. Y Crespo Abelleira, A. (1993): Estilos docentes y discentes: consideraciones pedagógicas a la luz de la neurociencia, Revista Española de Pedagogía, año LI, nº 195, mayo-agosto, pp. 312-323.
  • Fontcuberta, J. (2016): La furia de las imágenes, Barcelona, Galaxia Guttenberg.
  • Kohler, W., Koffka, K., & Sander, F. (1973). Psicología de la forma.
  • Moreira, M.A. Y Sousa, C.M.S.G. (1996). “Organizadores prévios como recurso didático”. Porto Alegre, Brasil, Instituto de Física de la UFRGS, Monografías del Grupo de Enseñanza, Serie Enfoques Didácticos, nº 5.
  • Pullas, P.S. (2017): Estilo de Aprendizaje Visual: una estrategia educativa para el desarrollo de la memoria a largo plazo, Revista de Estilos de Aprendizaje, Vol. 10, Nº 20, pp. 240-261.
  • Salas Silva, R. (2008): Estilos de aprendizaje a la luz de la neurociencia, Bogotá, Coop. Editorial Magisterio.
  • Universitas.
  • Vygotski, L. (1934): Pensamiento y Lenguaje. México: Quinto sol, 2012.
  • Vygotski, L. (1978): El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica, 2008.