Gamificación de la alfabetización digital en mayores según los estilos de aprendizaje y actividades polifásicas

  1. Ranilla Rodríguez, Miguel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, Spain
Journal:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Year of publication: 2018

Issue Title: Estilos de aprendizaje en el siglo XXI. Nuevos espacios y metodologías activas para la gestión del conocimiento

Volume: 11

Issue: 22

Pages: 179-215

Type: Article

More publications in: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Abstract

Changes in society and the particular need for digital literacy in elder people require new ways of learning that are adapted to their abilities. This article analyzes the pedagogical methodology developed within the SIG project of MediaLab Prado, which uses the gamification of didactic processes intrinsically linked to learning styles that are based on the use of the model of polyphasic activities by projects, which in turn have as a contextual and structural basis the childhood games known by the elderly. The acquired game, in order to understand the functioning of new digital processes that focus on assimilating / understanding a language, is therefore supported by its semantics (syntax and pragmatics), grammar, and final narrative. A learning model that achieves the goal of obtaining a gamified literacy without the direct use of new technologies (ICT) as an educational support.

Bibliographic References

  • Alonso, C., Gallego, D., y Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje. Bilbao: Ediciones mensajero.
  • Boggino, N. (2002). Cómo elaborar mapas conceptuales. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
  • Brea, J. (2002). La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales.. Salamanca: Casa.
  • Burke, B. (2014). Gamify: How Gamification Motivates People to Do Extraordinary Things. New York: Gardner, Inc.
  • Castro, F. (2009). Una verdad pública: consideraciones críticas sobre el arte, Madrid, Arte, Individuo y Sociedad, 2009.
  • Dewar, J. M., Bennett, C. D. y Fisher, M. A. (2018). The scholarship of teaching and learning. Reno Unido: Oxford.
  • Fontcuberta, J., y Rodríguez, C. (2014). Didáctica de la gamificación en clase de español. Madrid: Edinumen.
  • Hernández, V. (2007). Mapas conceptuales. La gestión del conocimiento en la didáctica. México: Alfaomega.
  • Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Lafuente, A. (2012). Educación expandida. Sevilla: Zemos 98.
  • Lozano, R., Lozano, V., Sánchez, A., y Esparza, E. (2011). Uso de Google Docs como herramienta de construcción colaborativa tomando en cuenta los estilos de aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje, 8 (1), 23-39.
  • Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro.
  • Teppa, S. (2006). Investigación Acción participativa en la praxis pedagógica diaria. Barquisimeto. UPEL-IPB.
  • Tseng, H., Wang, C., Ku, H. y Sun, L. (2009). Key factors in online collaboration and their relationship to teamwork satisfaction. Quarterly Review of Distance Education, 10 (2), 195-206.
  • Willis, M. S., y Victoria, M. A. (1999). Discover your learning style childs. New York: Three Rivers Press.
  • Alonso, M. (2015). Visual thiking y mapas para aprender a aprender. Así es más fácil. Papeles Salmantinos de Educación (19),125. Recuperado de: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwiK18CR9vPdAhWCz4UKHcEUCCkQFjACegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fsumma.upsa.es%2Fhigh.raw%3Fid%3D0000047450%26name%3D00000001.original.pdf%26attachment%3D0000047450.pdf&usg=AOvVaw1uw-Ioj1SClYKLg3jE_syE
  • Lago, B., Colvin, L., y Cacheiro, M. L. (2008). Estilos de aprendizaje y actividades polifásicas. Estilos de aprendizaje (2) 2, 22. Recuperado de: https://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_2/artigos/lsr2_baldomero.pdf
  • Botelo, F., Guzmán, A., Camarena, P. y De Luna, R. (2014). Identificación de los estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería. Revista mexicana de investigación educativa, (19) 61, 401-429. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14030110004
  • Del Pino, J. (2015). Evaluación docente dinámica, mediante gamificación, con una nueva aplicación en cloud de respuesta en el aula para dispositivos móviles con acceso a internet (Memoria de Investigación de Proyecto de Innovación Docente), pp. 4-197. Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/28230/3/Memoria%20Proyecto%20innnovacion%20docente%202014-197.pdf
  • Detering, S., Khaled, R., Nacke, L. y Dixon, D. (Enero de 2011). Gamification: Toward a definition. En S. Detering (Presidencia), Gamification: Using design elements in Non-Gaming Contexts, Vancouver, Canadá.
  • Fogg, B. J. (2002) Persuasive technology: using computer to change what we think and do, Acm, 2002 (5), 89–120. Recuperado de: http://delivery.acm.org/10.1145/770000/763957/b_fogg_1.pdf?ip=83.63.209.247&id=763957&acc=OPEN&key=4D4702B0C3E38B35%2E4D4702B0C3E38B35%2E4D4702B0C3E38B35%2E6D218144511F3437&__acm__=1541244707_904284e3be27749281ebccaaf26f1741
  • González, C. (2014). Estrategias de gamificación aplicadas a las educación y la salud. Revision A Journal of Consciousness and Transformation 8 (15), 1-14. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/263424740_Estrategias_Gamificacion_aplicadas_a_la_Educacion_y_a_la_Salud Recuperada de http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/279/156
  • Méndiz-Noguero, A. (2010). Advergaming. Concepto, tipología, estrategias y evolución histórica. Revista Icono14 , (8) 1, 37-58. Recuperado de: https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/279
  • Ortega, J. A. (2004). Redes de aprendizaje y curriculum intercultural. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=401764
  • Sebastián, L. (2017). Breve manual de mnemotecnia. Recuperado de: http://www.mnemotecnia.es/documentos/Mnemotecnia_CC.pdf