El clima social en centros educativosPercepción del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria de la Comunidad de Madrid

  1. Rodríguez-Mantilla, Jesús Miguel 1
  2. Ruiz-Lázaro, Judit 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Any de publicació: 2019

Volum: 37

Número: 1

Pàgines: 231-250

Tipus: Article

DOI: 10.6018/RIE.37.1.320541 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Altres publicacions en: Revista de investigación educativa, RIE

Resum

The social climate in schools plays an important role for students (in their academic development, respect, trust and among other aspects) and for teachers (in their teaching performance, sense of accomplishment, self-concept, coping ability, etc.). Faced with this reality, the aim of this study is to analyze the perception that the teachers of compulsory secondary education have about the climate of the center where they work. To this end, a non-experimental study has been carried out by applying a questionnaire to 1,092 teachers from the community of Madrid which evaluates the interpersonal relationships of the teachers with their students, colleagues and superiors. The possible differences in the perception of the social climate were analyzed according to the variables of the teachers (age, sex, years of experience, type of subject, etc.) and the center where they work (ownership and area). The results show that the teachers perceive, in general, an adequate climate (showing a medium level in the Teacher-Student Relationship and a medium-high level in their relationship with Colleagues and Superiors). Significant differences have been found in terms of the area and the type of center (the teachers of private and subsidized centers who perceive a better reaction with students and classmates) and the years of teaching experience of the professors (those with 5 years of experience or less who perceive a less positive climate with their students), among others.

Informació de finançament

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Amador, R., Rodríguez, C., Serrano, J., Olvera, J. A., & Martínez, S. (2014). Estrés y burnout en docentes de educación media superior. Revista Electrónica Medicina, Salud y Sociedad, 4(2), 119-141.
  • Bailey, R., & Jones, S. M. (2012). Social, Emotional, Cognitive Regulation and Understanding Program Teacher Manual. Cambridge, MA: Harvard University.
  • Blaya, C., Debarbieux, E., Del Rey, R., & Ortega, R. (2006). Clima y violencia escolar. Un estudio comparativo entre España y Francia. Revista de Educación, 339, 293-315. Bolívar, A., López, J., & Murillo, F. J. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, 14, 15-60.
  • Boza, A., Toscano, M., & Salas, M. (2007). ¿Qué es lo que hace un orientador? Roles y funciones del orientador en Educación Secundaria. Revista de Educación, 9, 111-131.
  • Bradshaw, C. P., O’Brennan, L. M., & McNeely, C. A. (2008). Core competencies and the prevention of school failure and early school leaving. New directions for child and adolescent Development, 122, 19-32. http://dx.doi.org/10.1002/cd.226
  • Cano-García, F. J., Padilla-Muñoz, E. M., & Carrasco-Ortiz, M. Á. (2005). Personality and con- textual variables in teacher burnout. Personality and Individual differences, 38(4), 929-940.
  • Cantón, I., & Pino, M. (2014). Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento. Educatio Siglo XXI, 32(2), 365-368.
  • Daniels, H. (2016). Learning in Cultures of Social Interaction. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 315-328. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.252801
  • De la Torre, C., & Godoy, A. (2003). Diferencias individuales en las atribuciones causales de los alumnos y su influencia en el componente afectivo. Revista Mexicana de Psicología, 20(2), 237-246.
  • De los Santos, P. J., & Domínguez, M. D. J. (2017). Las conductas disruptivas y los procesos de intervención en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista Boletín Redipe, 4(12), 26-36.
  • Díaz, J. M. (2016). Clima escolar, mediación y autoridad docente: el caso de España. Temas de Educación, 22(2), 305-315.
  • García-Solarte, M. (2009). Clima Organizacional y su Diagnóstico: Una Aproximación Conceptual. Cuaderno de Administración, 42, 43-61.
  • García, O. M., Ciges, A. S., & Peiro, P. E. (2016). Possibilities and Limits to Build an Institutional Culture from the Classroom Practices Shared: the Case of Inclusive Intercultural Education. Estudios sobre educación, 30, 51-70. http://dx.doi.org/10.15581/004.30.51-70
  • García-Rangel, E., García, A., & Reyes, J. A., (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279-290.
  • Garrett, L. (2014). The Student Bullying of Teachers: An Exploration of the Nature of the Phenomenon and the Ways in which it is Experienced by Teachers. Aigne, 5, 19-40.
  • Gillespie, N. A., & Mann, L. (2004) Transformational leadership and shared values: the building blocks of trust. Journal of Managerial Psychology, 19(6), 588-607.
  • Guerra, C., Vargas, J., Castro, L., Plaza, H., & Barrera, P. (2012). Percepción del Clima Escolar en estudiantes de Enseñanza Media de Valparaíso de colegios municipales, subvencionados y particulares. Estudios Pedagógicos, 38(2), 103-115. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-0705201200020000
  • Instituto de Estadística de la Comunidad de Madrid (2016). Estadística de la Enseñanza no Universitaria. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Jennings, P. A., Snowberg, K. E., Coccia. M. A., & Greenberg, M. T. (2011). Improving classroom-learning environments by Cultivating Awareness and Resilience in Educa- tion (CARE): Results of two pilot studies. Journal of Classroom Interaction, 46(1), 37–48.
  • Kokkinos, C. M., Panayiotou, G., & Davazoglou, A. M. (2005). Correlates of teacher appraisals of student behaviors. Psychology in the Schools, 42, 79-89. http://dx.doi.org/10.1002/pits.20031
  • Kröyer, O. N., Muñoz, M., & Gajardo, J. (2013). Principios orientadores de la convivencia en el aula: una estrategia de reflexión colectiva. Educação e Pesquisa, 39(2), 367-385. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022013000200006.
  • López de Mesa-Melo, C., Carvajal-Castillo, A., Soto-Godoy, M. F., & Urrea-Roa, P. N. (2013). Factores asociados a la convivencia escolar en adolescentes. Educación y Educadores, 16(3), 383–410.
  • Martínez, V., Justicia Justicia, F., & Fernández de Haro, E. (2016). El papel del asertividad docente en el desarrollo de la competencia social de su alumnado. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 310-332. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.39.15078
  • Milicic, B., Sanjosé, V., Utges, G., & Salinas, B. (2007). La cultura académica como condicionante del pensamiento y la acción de los profesores universitarios de física. Investigações em Ensino de Ciências, 12(2), 263-284.
  • Ministerio de Fomento (2015). Atlas de la vulnerabilidad urbana en España 2001 y 2011. Metodología, contenidos y créditos. https://www.fomento.gob.es/NR/rdonlyres/40668D5E-26B6-4720-867F-286BD55E1C6B/135960/20160201METODOLO GIAATLASVULNERABILIDAD2001Y2011.pdf
  • Mónico, P., Pérez-Sotomayor, S. M., Areces, D., Rodríguez, C., & García, T. (2017). Afrontamiento de Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE) y burnout en el profesorado. Revista de Psicología y Educación, 12(1), 35-54. http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/144.pdf
  • Montejo, E. (2014). El síndrome de burnout en el profesorado de la ESO (Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid) http://eprints.ucm.es/28333/1/ T35729.pdf
  • Raczynski, D., & Muñoz, G. (2005). Efectividad escolar y cambio educativo en condiciones de pobreza en Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
  • Ramírez-Montoya, M. S. (2013). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes innovadores. México: Editorial Digital.
  • Ramos Moreno, D. C. (2012) El Clima Organizacional, Definición, Teoría, Dimensiones y Modelos de Abordaje. Colombia: Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD).
  • Rodríguez-Mantilla, J. M., & Fernández-Díaz, M. J. (2012). El síndrome de Burnout en el profesorado de Secundaria y su relación con variables personales y profesionales. Revista Española de Pedagogía, 252, 259-278.
  • Rodríguez-Mantilla, J. M., & Fernández-Díaz, M. J. (2015). Diseño y validación de un instrumento de medida del clima en centros de Educación Secundaria. Educación XX1, 18(1), 71, 98. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12312
  • Rodríguez-Mantilla, J. M., & Fernández-Díaz, M. J. (2017). The effect of interpersonal relationships on burnout syndrome in Secondary Education teachers. Psicothema, 29(3), 370-377. http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2016.309
  • Rodríguez, E. (2017). Micropolítica escolar y el liderazgo directivo en la escuela. Revista Educación, 41(1), 1-14.
  • Rodríguez, J. A, Guevara, A., & Viramontes, E. (2017). Síndrome de burnout en docentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 7(14), 45-67.
  • Sánchez, J., & Calderón, V. (2013). Auditoría a la etapa de planificación y diseño del proceso de compensación. Estudios Gerenciales, 29(127), 139-150.
  • Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última Década, 22(41), 153-178.
  • Ugalde, M. E., & Canales, A. (2016). El liderazgo académico, comunicación asertiva y motivación. Revista Ensayos Pedagógicos, 11(1), 45-61.
  • Yoneyama, S., & Rigby, K. (2006). Bully/victim students & classroom climate. Youth Studies Australia, 25(3), 34-41.