Mujeres en la escenaLa “compañía de bailes españoles” de “La Argentinita” y el estreno de El amor brujo (1933)

  1. Matía Polo, Inmaculada
Journal:
Raudem: Revista de estudios de las mujeres

ISSN: 2340-9630

Year of publication: 2014

Issue: 2

Pages: 203-217

Type: Article

DOI: 10.25115/RAUDEM.V2I0.598 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Raudem: Revista de estudios de las mujeres

Abstract

Abstract: Encarnación López Júlvez “Argentinita”, founded her own dance company “Compañía de Bailes españoles” in 1933, with which she will premiere El amor brujo (1933), in Teatro Falla (Cádiz) and Teatro Español (Madrid). Supported by Ignacio Sanchez Mejias and Federico García Lorca, Encarnación transfers a paradigm present in the intellectual circles of urban society to the theatrical scene, with which she is linked because of her relation with Gregorio Martinez Sierra and Maria Lejárraga, and her performances at the Teatro Eslava (Madrid) during the 1919-1920 season.

Bibliographic References

  • Programa de mano "El amor brujo". 13 de junio 1933. Teatro Español. Madrid: Fundación Argentinita Pilar López.
  • Programa de mano "Los Ballets Españoles de Pilar López". 6 de junio de 1946. Teatro Fontalba. Madrid: Fundación Argentinita Pilar López.
  • "La Fiesta de la danza". 18 de abril de 1915. La Correspondencia de España: 5.
  • "El amor brujo". Diario de Cádiz, s/f (1933). Fundación Argentinita Pilar López.
  • "El amor brujo en el Español”. El Sol s/f (1933). Fundación Argentinita Pilar López.
  • ABC. 11 de junio de 1996. Madrid: 101.
  • Del Cuplé a la Revista. 25 de enero, 2013: http://delcuplealarevista.blogspot.com.es/2013/01/un-mito-llamado-imperio-primeraparte.html [4 de abril, 2014].
  • Álvarez Caballero, Ángel. 1997. Pilar López: una vida para el baile. La Unión: Concejalía de Cultura.
  • Biancolli, Louis. 9 de abril, 1945. "The Dance, New York World Telegram.
  • Bohórquez, Manuel. 30 de mayo, 2012. La Gazapera, El Correo de Andalucía. http://blogs.elcorreoweb.es/lagazapera/2012/05/30/rafael-ortega-carlota-ortega-y-enriqueel-almendro-eran-biznietos-de-antonio-monge-el-planeta/. [14 de abril, 2014].
  • Casares Rodicio, Emilio, 2000. "Pittaluga, González del Capillo, Gustavo". Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, vol. 8. Ed. Emilio Casares Rodicio. Madrid: SGAE. 834.
  • Casero García, Estrella, 2000. La España que bailó con Franco. Madrid: Editorial Nuevas Estructuras.
  • Devorah Bennahum, Ninotchka. 2009. Antonia Mercé: El flamenco y la vanguardia española. Barcelona: Global Rhythm Press.
  • Gómez Blesa, Mercedes. 2009. Modernas y vanguardistas: Mujer y democracia en la II República. Madrid: Ediciones de Laberinto S.L.
  • Mainer, José Carlos. 1983. La Edad de Plata (1902-1939). Madrid. Cátedra.
  • Mainer, José Carlos. 2006. Años de vísperas: La vida de la cultura en España (1931-1936). Madrid: Espasa.
  • Marinero, Cristina. 1999. "Argentina, La (Antonia Mercé Luque)". Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, vol. I. Ed. Emilio Casares. Madrid: SGAE. 662-664.
  • Martínez del Fresno, Beatriz. 2009. "Los lenguajes musicales de la Edad de Plata: modernidad, elitismo y popularismo en torno a 1927". Música y cultura en la Edad de Plata 1915-1939. Madrid: Colección Música Hispana ICCMU. 455-478.
  • Martínez Sierra, María.1931. La mujer española ante la República. Madrid: Ediciones de la Esfinge.
  • Martínez Sierra, María. 2003. "Antología de textos". A las mujeres: ensayos feministas de María Martínez Sierra. Ed. Alda Blanco. Logroño: Gobierno de la Rioja Instituto de Estudios Riojanos.
  • Meranini, Piero. 1999. "Prólogo". El maleficio de la mariposa. Madrid: Cátedra. 33.
  • Morla Lynch, Carlos. 1957. En España con Federico García Lorca. Madrid: Renacimiento.
  • Murga de Castro, Idoia. 2009. Escenografía de la danza en la Edad de Plata (1916-1936). Consejo Superior de Investigaciones Científicas: Madrid.
  • Ramos, Pilar. 2003. Feminismo y música. Madrid: Narcea.
  • Salaün, Serge. 1990. El cuplé (1900-1936). Austral: Madrid.
  • Salazar, Adolfo. 1956. La danza y el ballet. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Sánchez de Andres, Leticia. 2009. Música para un ideal: Pensamiento y actividad del krausismo e institucionismo españoles (1854-1936). Madrid. SEDEM.
  • Segarra Muñoz, María Dolores. 2012. Antonio Ruiz Soler y la Danza Estilizada: Configuración y desarrollo de un género. Tesis Doctoral, dir. Javier Suárez Pajares. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Seray y Casas, T. 1933. "Redescubrimiento de Andalucía". La voz de Aragón. Zaragoza. Archivo de la Fundación Argentinita Pilar López.