Elementos narrativos del texto dramático

  1. Gómez Ruiz, María Soledad 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Année de publication: 2018

Número: 36

Pages: 253-265

Type: Article

DOI: 10.5209/DICE.62146 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Résumé

In this article we study the narrative elements of the dramatic text give way to the importance of narrative in the new drama. Apparently, one of the busiest roads of the theatre since the late nineteenth century is its busy narrativization, as Garcia Barrientos says. The tradition then introduces the concept of Brechtian “epicisation” and, as an alternative to this novelization and epicisation, J. P. Sarrazac raises the concept of “rhapsody”. Contemporary authors explore the limits of narrative in the new drama. Moreover, dramaturgy is forever predramatical for it returns to its origins and rich narrative or lyrical forms. In the XXI century genres merge and pollute more than ever.

Références bibliographiques

  • Abuín, Ángel, El narrador en el teatro. La mediación como procedimiento en el discurso teatral del siglo XX, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 1997.
  • Aristóteles, Horacio (1987), Artes poéticas, versión bilingüe de Aníbal González, Madrid, ediciones Taurus, 1992.
  • Batlle i Jordá, Carles, “Drama contemporáneo y choque de culturas (o la dramaturgia del mestizaje)”, Jornadas: Teatro y diálogo entre culturas, Murcia, Ayuntamiento de Murcia, 2008, pp. 11-16.
  • Bobes Naves, María del Carmen (1997), Semiología de la obra dramática, Madrid, Arco/libros.
  • Bobes Naves, María del Carmen, “El diálogo dramático en Yerma”, Acotaciones, nº1, Fundamentos, RESAD, julio-diciembre de 1998, pp. 23-41.
  • Chías, Édgar (2010), Rapsodias para la escena, México, Teatro Colección Bicentenario-Centenario.
  • De la Parra, Marco Antonio (1993), Para un joven dramaturgo (Sobre creatividad y Dramaturgia), Madrid, Teoría Escénica, Colección editada por el Centro Nacional de Nuevas Tendencias Escénicas.
  • García Barrientos, José Luis, “El teatro posdramático (Entre el oxímoron y la hipérbole)”, La razón pertinaz. Teoría y Teatro actual en español, Artezblai, 2014, pp. 211-263.
  • García Barrientos, José Luis, Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid, Síntesis, 2001.
  • García Barrientos, José Luis, “Teatro y narratividad”, Arbor CLXXVII, 699-700 (marzo-abril 2004), pp. 509-522.
  • García Lorenzo, Luciano E., “Sobre la técnica dramática de Galdós: “Doña Perfecta”. De la novela a la obra teatral”, Revista mensual de Cultura Hispánica, José Antonio Maravall (ed.), Madrid, nº 250-252, (octubre 1970-enero-1971), pp. 445-471.
  • García May, Ignacio, “La dramaturgia de textos no dramáticos”, Manual de dramaturgia, Fernando Doménech (ed.), Madrid, Universidad de Salamanca y RESAD, 2016, pp. 25-45.
  • Garrido Domínguez, Antonio (1993), El texto narrativo, Madrid, Síntesis.
  • Hugo, Víctor (1827), Manifiesto Romántico, Barcelona, Península, ediciones de Bolsillo, 1971.
  • Kowzan, Tadeusz (1970), Literatura y espectáculo, Madrid, Taurus, 1992.
  • Sanchis Sinisterra, José, Dramaturgia de textos narrativos, Guadalajara, Ñaque, 2003.
  • Sarrazac, Jean-Pierre, Léxico del drama moderno y contemporáneo, Jean-Pierre Sarrazac (ed.), traducción de Víctor Viviescas y otros, México, D.F., Serie Teoría y Técnica Teatral Paso de Gato, 2013.
  • Sarrazac, Jean-Pierre, L´avenir du drame, Circé/Poche, Belfort, Francia, 1999.
  • Sarrazac, Jean-Pierre, “El drama en devenir”. Apostilla a L´avenir du drame, Cuadernos de Ensayo Teatral, nº12, traducción de Víctor Viviescas, México D.F., ediciones y producciones escénicas Paso de Gato, 2009.
  • Schimmelpfennig, Roland, La mujer de antes y otros textos dramáticos, traducción de Agostina Salvaggio y Milena Neudeck, Buenos Aires-Argentina, ediciones Colihue, 2009.
  • Szondi, Peter (1956), Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico, traducción de Javier Orduña, Barcelona, Destino, 1994.