Sexismo y formación inicial del profesorado

  1. Carretero Bermejo, Raúl 1
  2. Nolasco Hernández, Alberto 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Zeitschrift:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Interculturalidad y cultura de la diversidad en la educación del siglo XXI

Ausgabe: 55

Nummer: 1

Seiten: 293-310

Art: Artikel

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.903 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Educar

Zusammenfassung

This paper, which is framed within a broader research project, aims to determine the sexist beliefs and attitudes of future teachers as educators and ideological transmitters. More than 75% of the sample of student teachers analyzed exhibits sexist beliefs, thus suggesting that more than 75% of future teachers will transmit this sexist ideology in contrast to legislative proposals that pursue equality. The study population exhibits hostile and benevolent sexist attitudes. The results indicate the need to develop specific training and educational activities for future teachers in order to change these beliefs and impede the perpetuation and ideological transmission of sexism. To this end, specific training in gender and sexism and the programming and design of curricula from a gender perspective is necessary. Moreover, it is necessary to determine whether in-service teachers exhibit sexist attitudes. If such attitudes are confirmed, gender-equality training should be extended to include in-service teachers.

Bibliographische Referenzen

  • AYRES, M.M.; FRIEDMAN, C.K. y LEAPER, C. (2009). Individual and situational factors related to young women’s likelihood of confronting sexism in their everyday lives. Sex Roles, 61, 441-460.
  • BARRETO, M.; ELLEMERS, N.; CIHANGIR, S. y STROEBE, K. (2009a). The self-fulfilling effects of contemporary sexism: How it affects women’s well-being and behavior. En M. BARRETO, M. RYAN y M. SCHMITT (eds.). The glass ceiling in the 21st century: Understanding barriers to gender equality (pp. 99-123). Washington, DC: American Psychological Association.
  • BARRETO, M.; RYAN, M.K. y SCHMITT, M.T. (2009b). The glass ceiling in the 21st century: Understanding barriers to gender equality. Washington, DC: American Psychological Association.
  • BLAKEMORE, J.O.; BERENBAUM, S.A. y LIBEN, L.S. (2009). Gender Development. Nueva York: Psychology Press.
  • CÁRDENAS, M.; LAY, S.-L.; GONZÁLEZ, C.; CALDERÓN, C. y ALEGRÍA, I. (2010). Inventario de sexismo ambivalente: Adaptación, validación y relación con variables psicosociales. Salud y Sociedad, 2(1), 125-127.
  • CARRETERO, R. (2011). Sexo, sexismo y acoso escolar entre iguales. Complutense Educación, 22(1), 27-43.
  • DÍAZ-AGUADO, M.J. (2006). Sexismo, violencia de género y acoso escolar. Revista de Estudios de la Juventud, 73, 38-57.
  • DÍAZ-AGUADO, M.J.; MARTÍNEZ, R. y MARTÍN, J. (2010). Estudio sobre la convivencia escolar en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación.
  • EAGLY, A. y SCZESNY, S. (2009). Stereotypes about women, men, and leaders: Have times changed? En M. BARRETO, M.K. RYAN y M.T. SCHMITT (eds.). The glass ceiling in the 21st century: Understanding barriers to gender equality (pp. 21-47). Washington, DC: American Psychological Association.
  • EXPÓSITO, F. y HERRERA, M.C. (2009). Social percepction of violence against women: Individual and psychosocial characteristics of victims and abusers. European Journal of Psychology Applied to the Legal Context, 1(1), 123-145.
  • EXPÓSITO, F. y MOYA, M. (2005). Violencia de género. En F. EXPÓSITO y M. MOYA (eds.). Aplicando la psicología social (pp. 2001-227). Madrid: Pirámide.
  • EXPÓSITO, F.; MOYA, M. y GLICK, P. (1998). Sexismo ambivalente: Medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13(2), 159-169.
  • FERRAGUT, M.; BLANCA, M.J. y ORTIZ-TALLO, M. (2013). Psychological values as protective factors against sexist attitudes in preadolescents. Psicothema, 25(1), 38-42.
  • GARAIGORDOBIL, M. (2013). Sexism and alexithymia: Correlations and differences as a function of gender, age, and educational level. Anales de Psicología, 29(2), 368-377.
  • GARAIGORDOBIL, M. y ALIRI, J. (2013). Relaciones del sexismo con justificación de violencia y con otras formas de prejuicio como la dominancia social y el autoritarismo. Estudios de Psicología, 34(2), 127-139.
  • GARTZIA, L. (2011). Nuevos modelos de gestión: De pensar en masculino a pensar en andrógino. Boletín de Estudios Económicos, 203, 299-314.
  • GARTZIA, L.; ARITZETA, A. y BALLUERKA, N. (2012). Inteligencia emocional y género: Más allá de las diferencias sexuales. Introducción. Anales de Psicología, 28, 567-575.
  • GLICK, P. y FISKE, S.T. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating and Hostil Benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512.
  • GLICK, P. y FISKE, S.T. (1999). Hostil and benevolent sexism: Measuring ambivalent sexist attitudes. Psychology of Women Quarterly, 21, 119-135.
  • GOROSTIAGA, A.; BALLUERKA, N. y SOROA, G. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista de Educación, 364, 43-61.
  • LAMEIRAS, M. (2004). El sexismo y sus caras: De la hostilidad a la ambivalencia. Anuario de Sexología, 8, 91-102.
  • LAMEIRAS, M.; LÓPEZ, W.; RODRÍGUEZ, Y.; ÁVILA, M. d’; LUGO, I.; SALVADOR, C. y GRANEJO, M. (2002). La ideología de rol sexual en Iberoamérica. Avances en Psicología Clínica Latinoamericana, 20, 37-44.
  • LAMEIRAS, M. y RODRÍGUEZ, A. (2004). Evolution of hostil sexism and benevolent sexism in a Spanish sample. Social Indicators Research, 66, 197-201.
  • LEA, H. (2011). The role of gender, affectivity and parenting in the course of eating disorders: A 4-year prospective case-control study among adolescents. International Journal of Nursing Studies, 48, 959-972.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación (LOE). Boletín Oficial del Estado, 106 (4 mayo 2006).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295 (10 diciembre 2013).
  • LÓPEZ-CEPERO, J.; RODRÍGUEZ-FRANCO, L.; RODRÍGUEZ-DÍAZ, F. y BRINGAS, C. (2013). Validación de la versión corta del Social Roles Questionnaire (SRQ-R) con una muestra adolescente y juvenil española. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 18(1), 1-16.
  • MERINO, E.; MARTÍNEZ, M. y DÍAZ-AGUADO, M.J. (2010). Sexismo, inteligencia emocional y adolescencia. Revista de Psicología Educativa, 16(1), 77-88.
  • MOYA, M. (2004). Actitudes sexistas y nuevas formas de sexismo. En E. BARBERA e I. MARTÍNEZ-BENLLOCH (eds.). Psicología y Género (pp. 271-294). Madrid: Pearson.
  • MOYA, M. (2006). Revisión de las propiedades psicométricas de las versiones larga y reducida de la Escala sobre Ideología de Género 1. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6, 709-727.
  • MOYA, M. y EXPÓSITO, F. (2001). Nuevas formas, viejos intereses: Neosexismo en varones españoles. Psicothema, 13, 668-674.
  • MOYA, M.; GLICK, P.; EXPÓSITO, F.; LEMUS, S. de y HART, J. (2007). Its for your own good: Benevolent sexism and women’s reactions to proetectively justified restrictions. Personality and Social Psychology Bulletin, 33(10), 1421-1434.
  • OVEJERO, A.; YUBERO, S.; LARRAÑAGA, E. y NAVARRO, R. (2013). Sexismo y comportamiento de acoso escolar en adolescentes. Psicología Conductual, 21(1), 157-171.
  • RODRÍGUEZ, M.J.; LAMEIRAS, M.; CARRERA, M.V. y FAÍLDE, J.M. (2009). Aproximación conceptual al sexismo ambivalente: Estado de la cuestión. SUMMA Psicológica UST, 6(2), 131-142.
  • ROETS, A.; VAN HIEL, A. y DHONT, K. (2012). Is sexism a gender issue?: A motivated social cognition perspective on men’s and women’s sexist attitudes toward the own and other gender. European Journal of Personality, 26, 350-359.
  • RUDMAN, L.A. y GLICK, P. (2001). Prescriptive gender stereotypes and backlash toward agentic women. Journal of Social Issues, 57, 743-762.
  • VAAMONDE, J.D. (2010). Valores y sexismo en adolescentes argentinos. Revista Salud y Sociedad, 1, 113-124.
  • ZAKRISSON, I.; ADERZÉN, M.; LENELL, F. y SANDELIN, H. (2012). Ambivalent sexism: A tool for understanding and improving gender relations in organizations. Scandinavian Journal of Psychology, 53, 64-70.