Estudio crítico de las posiciones tecno-deterministas en el pensamiento moderno occidentalarte, ciencia y tecnología

  1. Caerols Mateo, Raquel 1
  1. 1 Universidad Francisco de Vitoria, España
Revista:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Any de publicació: 2019

Volum: 195

Número: 791

Tipus: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2019.791N1001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Resum

Digital technology has become central to all areas of debate in research and knowledge. Studies from a socio-cultural perspective focus on digital technology as a transformative element per se, determining changes in both social and knowledge fields. A critical humanist point of view about technologies within the episteme of modern thought will add another dimension to our ways of knowing. The conformation of creative processes in the art of modernity is a good example of this. An analysis of the production of creative processes with technology will position the configurations and transformations of our knowledge in another dimension. Also, the most important text in this field of knowledge leads us to question techno-deterministic discourses in the analysis of knowledge.

Referències bibliogràfiques

  • Alpers, S. (1987). El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII. Madrid: Hermann Blume.
  • Barthes, R. (1982). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
  • Baudrillard, J. (2002). Crítica de la economía política del signo. México: Siglo XXI.
  • Cardwell, D. (1996). Historia de la tecnología. Madrid: Alianza Editorial.
  • Crary, J. (2008). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: Centro de documentación y estudios avanzados de arte contemporáneo (Cendeac).
  • Florenski, P. (2005). La perspectiva invertida. Madrid: Siruela.
  • Fontcuberta, J. (1994). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Gómez Isla, J. (2002). Los ruidos de la máquina. En Gómez Molina, J. J. Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra.
  • Gombrich, E. H. (1997). Historia del arte. Barcelona: Debate.
  • Gombrich, E. H. (2002). Arte e ilusión. Madrid: Debate.
  • Hockney, D. (2002). El conocimiento secreto. Barcelona: Destino.
  • Kemp, M. (2000). La ciencia del arte: la óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Akal.
  • Kosinski, D. (coord.). (2000). The Artist and the Camera. Degas to Picasso. London, New Haven: The Yale University Press.
  • Ortiz, A. y Piqueras, M. J. (1995). La pintura en el cine. Cuestiones de representación visual. Barcelona: Paidós.
  • Rius, J. (2014). Contra el ciberutopismo. Discurso utópico versus análisis sociológico sobre la transición al paradigma digital de la esfera cultural. Política y Sociedad, 52 (1), pp. 153-178.
  • Schopenhauer, A. (2005). El mundo como voluntad y representación. Barcelona: Fondo de Cultura Económica.
  • Virilio. P. (1998). La máquina de visión. Madrid: Cátedra.