Estética filosófica y alfabetización fotográfica. Materiales didácticos y análisis de experiencia didáctica en bachillerato

  1. Mateos de Manuel, Victoria 1
  1. 1 Instituto de Filosofía CSIC, Universidad Complutense de Madrid
Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2019

Issue Title: La Sociedad del Aprendizaje: Retos Educativos en la Sociedad y Cultura Posmoderna

Issue: 25

Pages: 41-65

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

The goal of this article is the exposition and evaluation of some teaching materials on photographic literacy, which were designed for the obligatory subject of Philosophy in the first year of the High Degree Diploma. The starting point of this research work has been Walter Benjamin’s essay A Short History of Photography, which was first published in 1931 and presents a thesis on the problem of photographic illiteracy. In this article there is to be found a wide description and a legal justification of the adaptation of the teaching materials to the subject of Philosophy. Additionally, this article presents an analysis of the teaching experience using these didactical materials with two classes of the first year of the High Degree Diploma in El Escorial High School in March 2018.

Bibliographic References

  • Araque Molina, J. M/ Mampaso Desbrow, J./ López-Riobóo Moreno, E./ Albert García, M. / Seoane Ruiz, A. (2017). Alfabetización visual: diseño de una intervención para la educación en valores en población con discapacidad intelectual. En 12 Miradas. Perspectivas actuales en educación, arte y sociedad (pp. 83-100). Madrid: Editorial Universitas S.A.
  • Barriga Rodríguez, S. (2018). Poéticas de lo incumplido: el sujeto del ensayo audiovisual [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Barthes, R. (2009). La cámara lúcida, notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
  • Baudelaire, C. (2000). El pintor de la vida moderna. En Baudeliare. Obras completas (pp. 1100-1257). Madrid: Espasa.
  • Baudrillard, J. (2000). Las estrategias fatales. Barcelona: Anagrama.
  • Benjamin, W. (1982). Infancia en Berlín hacia 1900. Madrid: Alfaguara.
  • Benjamin, W. (1989). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Discursos interrumpidos I (pp. 15-58). Buenos Aires: Taurus.
  • Benjamin, W. (2011). Breve historia de la fotografía. Madrid: Casimiro.
  • Benjamin, W. (2014). Baudelaire. Madrid: Abada Editores.
  • Castellanos, P. (1999). Diccionario histórico de la fotografía. Madrid: Istmo.
  • Cappello, M./ Hollingsworth, S. (2008). Literacy Inquiry and Pedagogy through a Photographic Lens. Language Arts, 85 (6), pp. 442-449.
  • Daual, J. (1982). La photographie. Historie d’un art. París: Editions d’Art Albert Skira.
  • Debat, M. (2009). L’impossible image: photographie-danse-choreographie. Paris: La Lettre Volée.
  • Didi-Huberman, G. (1982). Invention de l’hysterie. Charcot et l’iconographie photographique de la Salpêtrière. París: Éditions Macula.
  • Domínguez Toscano, P. M. (1996). Hacia una alfabetización audiovisual. El trasfondo de la imagen. Comunicar (6), pp. 123-128.
  • Dworkin, M. S. (1970). Toward an Image Curriculum: Some Questions and Cautions. Journal of Aesthetic Education, 4(2), 129-132.
  • España, Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, nº 106, pp. 17158 a 17247.
  • España. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre de 2013, nº 295, pp. 97858 a 97921.
  • España. Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3 de enero de 2015, nº 3, pp. 169-546.
  • Feldman, E. B. (1976). Visual Literacy. Journal of Aesthetic Education, pp. 195-200.
  • Flory, J. (1978). Visual Literacy: A Vital Skill in the Process of Rethorical Criticism. En Annual Conference of the Southern Speech Communication Association (pp. 73-90). Atlanta.
  • Fominaya, C. (9 agosto, 2017). El drama que esconden los adolescentes obsesionados por los selfies en las redes sociales [Artículo electrónico]. Recuperado de hhttp://www.abc.es/familia/educación/abci-drama-esconden-adolescentes-obsesionados-selfies-redes-sociales-201708081959_noticia.html.
  • Gadamer, H.-G. (1990). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen: Siebeck.
  • Goin, P. (2001). Visual Literacy. Geographical Review, 91(1/2), pp. 363-369.
  • González García, J. M. (2012). Los ángeles de Franz Kafka en Walter Benjamin. En La sociología como una de las bellas artes. La influencia de la literatura y las artes en el pensamiento sociológico (pp. 79-128). Barcelona: Anthropos.
  • Han, Byung-Chul (2016). Shanzhai. El arte de la falsificación y la deconstrucción en chino. Buenos Aires: Caja Negra Editores.
  • Kant, I. (1946). Lo bello y lo sublime. Buenos Aires: Espasa Calpe.
  • Kant, I. (1990). Crítica del juicio. Madrid: Espasa Calpe.
  • Leurs, K. (2015). Selfies and hypertextual selves on social networking sites. En Digital Passages: Migrant Youth 2.0.: Diaspora, Gender and Youth Cultural Intersections (pp. 173-214). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Lopate, P. (2007). A la búsqueda del centauro: el cine-ensayo. En Weinrichter, A. (ed.), La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra/ Museo Reina Sofía, pp. 66-89.
  • Luelmo Jareño, J. (2007). La historia al trasluz: Walter Benjamin y el concepto de imagen dialéctica. Escritura e imagen, 3, pp. 163-176.
  • Madrid. Decreto del Consejo de Gobierno 52/2015, de 21 de mayo, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de Bachillerato, Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 27 de junio de 2008, pp. 263-357.
  • Mateos de Manuel (3 abril, 2016). Julia Margaret Cameron: la soberbia de estar fuera de foco [artículo online en plataforma cultural]. Plataforma cultural La Grieta. Recuperado de http://lagrietaonline.com/julia-margaret-cameron-la-soberbia-de-estar-fuera-de-foco/ (última consulta 14.3.2019).
  • Nerdinger, W./ Barja, J. (ed.) (2011). Walter Benjamin: Eine Reflexion in Bildern. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König.
  • Newhall, B. (2007). Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Nitsche, J. (2011). Walter Benjamins Gebrauch der Fotografie. Berlin: Kulturverlag Kadmos.
  • Nünning, V./ Nünning, A. (2010). Methoden der literatur- und kulturwissenschaftlichen Textanalyse. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler.
  • Panofsky, E. (1972). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Editorial.
  • Powell, T. (1973). Victorian Photographs of famous men and fair women by Julia Margaret Cameron. With Introductions by Virginia Woolf and Roger Fry. Boston: The Hogarth Press.
  • Preez, A. De (2018). Oversharing in the time of selfies: an aesthetics of disappearance? En Connecting Families?: Information and Communication Technologies, generations and the life course (pp. 81-96). Bristol: Policy Press at the University of Bristol.
  • Ramírez Alvarado, M. M. (2013). Aprendiendo a mirar. Imagen fotográfica y alfabetización audiovisual. Prisma social: revista de ciencias sociales (11), pp. 383-398.
  • Reale, G./ Antiseri, D. (2016). Historia del pensamiento filosófico y científico. II. Del Humanismo a Kant. Barcelona: Herder.
  • Reale, G./ Antiseri, D. (2017). Historia del pensamiento filosófico y científico. I. Antigüedad y Edad Media. Barcelona: Herder.
  • Rosenblum, N. (1984). A world history of photography. Nueva York: Abbeville Press.
  • Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. México: Ediciones Santillana.
  • Steiner, M. (2012). Comprender las imágenes: Entre las formas simbólicas y los procesos culturales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (39), pp. 71-85.
  • Tatarkiewicz, W. (1976). Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.
  • Tatarkiewicz, W. (1987). Historia de la Estética I. La Estética Antigua. Madrid: Akal.
  • Thiebaut, C./ Marinas, J. M. (1994). Estudio preliminar. En Montaigne, M. Diario de viaje a Italia. Madrid: Colección Debate, pp. 5-47.
  • Valkenburg, P. M./ Taylor Piotrowski, T. (2017). Social media. En Plugged In: How Media Attract and Affect Youth (pp. 218-243). Yale: Yale University Press.
  • Weigel, S. (2015). Gramatologie der Bilder. Berlin: Suhrkamp Verlag.
  • Witte, B. (1990). Walter Benjamin. Una biografía. Barcelona: Gedisa.