El populismo de izquierdas en el discurso de pablo iglesias

  1. Barberá González, Rafael
  2. Martín del Fresno, Félix
Revista:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Ano de publicación: 2019

Número: 49

Páxinas: 141-158

Tipo: Artigo

DOI: 10.15198/SEECI.2019.49.141-158 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de Comunicación de la SEECI

Resumo

During recent years and increasingly, popular movements have originated in many countries around the world. One of the reasons may be, among many others, that society perceives that it receives poor and unethical management from its leaders. Given this boom that has had a remarkable echo in the European content, this paper seeks to find out if political leaders, such as Pablo Iglesias, in the Spanish case, have used populism as a discursive strategy to get votes. The characteristics of the so-called right-wing populism and the so-called left-wing populism will be analyzed to assess whether there are substantial differences between the two. In addition, we will mention the system in which populism best develops, democracy, although there is no consensus among authors who believe that it occurs in other environments. Finally, a reference to the evolution of populism in Spain will be made, followed by an analysis of some of Pablo Iglesias’ discourses.

Referencias bibliográficas

  • Agencia EFE (2015). Pablo Iglesias reivindica a Podemos como el “movimiento heredero” del 15-M. Recuperado de http://www.eldiario.es/politica/Pablo-Iglesias-reivindica-Podemos-movimiento_0_388111803.html
  • Andréu Abela, J. (2000). Las técnicas del análisis de contenido: una revisión actualizada. Universidad de Granada: Fundación Centro de Estudios Andaluces.
  • Arditi, B. (2009). “El populismo como periferia interna de la política democrática”. En Panizza F., El populismo como espejo de la democracia (pp. 97-132). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
  • Blas, E. G. (2012). Las 14.700 propuestas de cambio del 15-M. Recuperado de: https://politica.elpais.com/politica/2012/05/10/actualidad/1336649244_037483.html
  • Bolaños, A. (2012). El paro sube a un máximo histórico con 5,3 millones de desem-pleados. Recuperado de https://economia.elpais.com/economia/2012/01/27/actualidad/1327653180_850215.html
  • Di Tella, T. (1965). Populismo y Reforma en América Latina, en Desarrollo Económico, volumen 4(16), 391-425.
  • Gardner, H. (1998). Mentes líderes. Una anatomía del liderazgo. Barcelona, España: Paidós.
  • Germani, G. (1965). Política y sociedad en una época de transición. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
  • Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison-Wesley.
  • Iglesias, P. (2016). Podemos. Recuperado de https://transparencia.podemos.info/perfil/estatal/pablo-iglesias-turrion
  • Machuca, P. (2014). Pablo Iglesias: virtudes y defectos del nuevo secretario general de Podemos. Recuperado de http://www.huffingtonpost.es/2014/11/16/pablo-iglesias-podemos_n_6160082.html
  • Marta-Lazo, C., Grandío Pérez, M. M. y Gabelas Barroso, J. A. (2013). La educación mediática en las titulaciones de educación y comunicación de las Universidades españolas. Análisis de los recursos recomendados en las guías docentes. Revista de Comunicación Vivat Academia, XVII(126), 63-78. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2014.126.63-78
  • Mouffe, C. (2009). El “fin de la política” y el desafío del populismo de derecha, en Panizza, F., El populismo como espejo de la democracia (pp. 71-96). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
  • Riaño, P. H. (2016). El día que España dijo: “populismo”. El Español. Recuperado de http://www.elespanol.com/cultura/libros/20161230/182232347_0.html
  • Sánchez, J. L., & Gil, A. (2014). Pablo Iglesias prepara su candidatura a las europeas: "Me han pedido que dé el paso". Recuperado de http://www.eldiario.es/politica/Pablo-Iglesias-Juan-Carlos-Monedero-candidato-europeas-podemos_0_216278861.html
  • Van Dijk, T. A. (1996). Análisis del discurso ideológico, en Versión, 6, 15-43.
  • Viñarás Abad, M. (2010). El discurso de la RSC en los medios de comunicación social. Revista de Comunicación Vivat Academia, XIII(110), 160-181. doi: http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.110.160-181.