Hacia el Mobile-Learning en la escuelaanálisis de factores críticos en el uso de las tablets en centros educativos españoles

  1. Fuentes, Juan Luis 1
  2. Albertos, Jesús 2
  3. Torrano, Fermín 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España
  2. 2 Fomento de Centros de Enseñanza, Valladolid, España
  3. 3 Universidad Internacional de La Rioja, Logroño, España
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2019

Issue: 20

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

Tablets are considered nowadays between the main mobile technological devices that are able to foster different dimensions of learning linked to digital competence, such as mobile, ubiquitous, collaborative and creative learning, among others. Therefore, a growing number of schools are integrating Tablets in their teaching methods in diverse countries. The aims of this study is to analyse the integration of Tablets in Spanish Schools, taking into account some of the critical aspects of the educational-technological innovation. Results of a test completed by 1778 primary and secondary school students from 31 schools and 6 autonomous communities are provided. In an analysis of the main results, we found that there are no significant changes on teacher’s evaluation methods, with respect to the methods used before the introduction of Tablets; the lack of innovation methodologies associated with technology, especially those referred to videogames and on-line collaboration; the high level of coexistence between Tablets and other analogical resources, which points out the existence of a mixt model of technological integration;  the receptivity to Tablets shown mainly by students, but also by teachers and parents; and the self-perception of improved academic achievement attributed to the use of Tablets, significantly better in those students with high and medium grades, but scarcely appreciable in those with low grades.

Bibliographic References

  • Arancibia, M., Oliva, I. y Paiva, F. (2014). Procesos de significación mediados por una plataforma de aprendizaje colaborativo desde los protagonistas. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 42, 75-85. doi:https://doi.org/10.3916/C42-2014-07
  • Area, M. y González González, C. S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3), 15-38. doi:https://doi.org/10.6018/j/240791
  • Arriaga, A., Marcellán, I. y González Vida, M. R. (2016). Las redes sociales: espacios de participación y aprendizaje para la producción de imágenes digitales de los jóvenes. Estudios sobre Educación, 30, 197-216. doi:https://doi.org/10.15581/004.30.197-216
  • Buendía, F., Benlloch, J. V., Zahonero, I. y Cubel, A. (2016). Experiencias en la aplicación de tabletas en Secundaria. Education in the Knowledge Society, 17(4), 75-89. doi:https://doi.org/10.14201/eks20161747589
  • Burbules, N. (2012). El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza. Encuentros en Educación, 13, 3-14.
  • Burbules, N. (2002). Playing with online identities. Educational Philosophy and Theory, 34(4), 387-393.
  • Burbules, N. C. y Callister, T. A. (2000). Watch IT: The risks and promises of information technologies for education. Boulder: Westview Press.
  • Camacho, M. y Esteve, F. M. (2018). El uso de las tabletas y su impacto en el aprendizaje. Una investigación nacional en centros de Educación Primaria. Revista de Educación, 379, 170-191. doi:http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-366
  • Cassany, D. y Llach Carles, S. (2017). La digitalización del aula de ciencias: creencias y prácticas. Digital Education Review, 31(2), 93-115.
  • Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247.
  • Cózar, R., De Moya, M. V., Hernández Bravo, J. A. y Hernández Bravo, J. R. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Una experiencia con el uso de Realidad Aumentada en la formación inicial de maestros. Digital Education Review, 27, 138-153.
  • Daccord, T. y Reich, J. (2015). How to transform teaching with tablets. Educational Leadership, 72(8), 18-23.
  • Del Campo, E. (2013). M-Learning y aprendizaje informal en la educación superior mediante dispositivos móviles. Historia y Comunicación Social, 18, 231-242.
  • Fombona, J. y Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la Geolocalización y Realidad Aumentada en el ámbito educativo. Educación XX1, 20(2), 319-342. doi: 10.5944/educxx1.19046.
  • Fox, D. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: EUNSA.
  • Fuentes, J. L. (2017). Augmented reality and pedagogical anthropology: reflections from the philosophy of education. En J. M. Ariso (Ed.), Augmented Reality: Reflections on Its Contribution to Knowledge Formation (pp. 255-272). Berlin: De Gruyter. doi:https://doi.org/10.1515/9783110497656-014
  • Fuentes, J. L. (2015). Narrativas transmedia ¿qué son y para qué nos sirven en la educación? Harvard Deusto. Learning & Pedagogics, 3, septiembre, 6-11.
  • Fuentes, J. L. y Albertos, J. E. (2017). Tablets en el aula: percepciones de los profesores españoles como agentes de transformación didáctico-tecnológica. Cadmo, 1, 81-100. doi:https://doi.org/10.3280/CAD2017-001009
  • García García, E. (2009). Aprendizaje y construcción del conocimiento. En C. López Alonso y M. Matesanz (Eds.), Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad (pp. 21-44). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Glassman, M. y Burbidge, J. (2014). The dialectical relationship between place and space in education: How the Internet is changing our perceptions of teaching and learning. Educational Theory, 64(1), 15-32. doi:https://doi.org/10.1111/edth.12048
  • Grande, M. (2018). Beneficios educativos y videojuegos: revisión de la literatura española. Education in the Knowledge Society, 19(3), 37-51. doi:https://doi.org/10.14201/eks20181933751
  • Gros, B. (2016). The dialogue between emerging pedagogies and emerging technologies. En B. Gros et al. (Eds.), The Future of ubiquitous learning (pp. 3-23). Berlin: Springer. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-662-47724-3_1
  • González-Torres, M. C. y Torrano, F. (2012). Perfiles de motivación y rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de educación secundaria: Utilidad del Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). En V. Mellado, L. J. Blanco, A. B. Borrachero y J. A. Cárdenas (Eds.), Las Emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas (pp. 177-215). Badajoz: DEPROFE.
  • Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays. New York: Harper and Row.
  • Hu, P. J. H., Clark, T. H. K. y Ma, W. W. (2003). Examining technology acceptance by school teachers: a longitudinal study. Information & Management, 41(2), 227-241. doi:https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00050-8
  • Ibáñez-Martín, J. A. (2017). Horizontes para los educadores. Las profesiones educativas y la promoción de la plenitud humana. Madrid: Dykinson.
  • Jenkins, H. (2010). Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus. Journal of Media & Cultural Studies, 24(6), 943-958. doi:https://doi.org/10.1080/10304312.2010.510599
  • Jover, G., González Martín, M. R. y Fuentes, J. L. (2015). Exploración de nuevas vías de construcción mediática de la ciudadanía en la escuela: de Antígona a la narrativa transmedia. Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, 27(1), 69-84. doi:https://doi.org/10.14201/teoredu20152716984
  • Jünger, E. (1983). Technology as the Mobilization of the World Through the ¨ Gestalt of the Worker. En C. Mitcham y R. Mackey (Eds.), Philosophy and Technology: Readings in the Philosophical Problems of Technology (pp. 269-289). New York: Free Press.
  • Losada, D., Correa, J. M. y Fernández Olaskoaga, L. (2017). El impacto del modelo «un ordenador por niño» en la Educación Primaria: Un estudio de caso. Educación XX1, 20(1), 339-361. doi:https://doi.org/10.5944/educxx1.17515
  • Martínez Priego, C., Nocito, G. y Ciesielkiewicz, M. (2015). Blogs as a tool for the development of self-regulated learning skills: A project. American Journal of Educational Research, 3(1), 38-42. doi:https://doi.org/10.12691/education-3-1-8
  • Medina, A. y Salvador, F. (2009). (Coords.), Didáctica general. Madrid: Pearson.
  • Melhuish, K. y Falloon, G. (2010). Looking to the future: M-learning with the iPad. Computers in New Zealand Schools: Learning, Leading, Technology, 22(3), 1-16.
  • Montrieux, H., Vanderlinde, R., Courtous, C., Schellens, T. y De Marez, L. (2014). A qualitative study about the implementation of tablet computers in secondary education: The teachers’ role in this process. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 112, 481-488. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1192
  • Mueller, P. A. y Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science, 25(6), 1159-1168. doi:https://doi.org/10.1177/0956797614524581
  • Pérez García, A. (2014). El aprendizaje con videojuegos. Experiencias y buenas prácticas realizadas en las aulas españolas. Escuela Abierta, 17, 135-156. doi:https://doi.org/10.29257/EA17.2014.09
  • Prensky, M. (2008). Students as designers and creators of educational computer games: Who else? British Journal of Educational Technology, 39(6), 1004-1019. doi:https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00823_2.x
  • Prensky, M. (2010). Teaching Digital Natives: Partnering for real learning. Thousand Oaks: Corwin.
  • Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2017). La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 29-47. doi: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884
  • Rockmore, D. (2014). The Case for Banning Laptops in the Classroom. New Yorker, Junio. Disponible en https://goo.gl/RZsw6Y
  • Sana, F., Weston, T. y Cepeda, N. J. (2013). Laptop multitasking hinders classroom learning for both users and nearby peers. Computers & Education, 62, 24–31. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.003
  • Sánchez-Antolín, P., Alba, C. y Paredes, J. (2016). Usos de las TIC en las prácticas docentes del profesorado de los Institutos de Innovación Tecnológica de la Comunidad de Madrid. Revista Española de Pedagogía, 74(265), 543-558.
  • Sánchez-Prieto, J. C., Olmos-Migueláñez, S. y García-Peñalvo, F. J. (2014). Understanding mobile learning: devices, pedagogical implications and research lines. Education in the Knowledge Society, 15(1), 20-42.
  • Sánchez-Prieto, J. C., Olmos-Migueláñez, S. y García-Peñalvo, F. J. (2016). Informal tools in formal contexts: Development of a model to assess the acceptance of mobile technologies among teachers. Computers in Human Behavior, 55A, 519-528. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.002
  • Sánchez-Prieto, J. C., Olmos-Migueláñez, S. y García-Peñalvo, F. J. (2017). MLearning and pre-service teachers: An assessment of the behavioural intention using an expanded TAM model. Computers in Human Behavior, 72, 644–654. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.061
  • Santiago, R., Navaridas, F., y Repáraz, R. (2014). La escuela 2.0: La percepción del docente en torno a su eficacia en los centros educativos de La Rioja. Educación XX1, 17, 243-270. doi:https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10713
  • Saorín, J. L., de la Torre, C., Martín, N. N., Carbonell, C. y Montero, M. (2011). Tabletas digitales para la docencia del dibujo, diseño y artes plásticas. Teoría de la Educación. Educación y cultura en la sociedad de la información, 12(2), 259-279.
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Planeta.
  • Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Disponible en https://goo.gl/WaMeLV
  • Sung, Y., Chang, K. y Liu, T. (2016). The effects of integrating mobile devices with teaching and learning on students' learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Computers & Education, 94, 252–275. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.008
  • Torrano, F. y González-Torres, M. C. (2004). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2, 1-34.
  • Tourón, J., Santiago, R. y Diez, A. (2014). The Flipped Classroom: Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Digital Text.
  • UNESCO (2011). Alfabetización Mediática e Informacional. Curriculum para profesores. Disponible en https://goo.gl/5ZjTrj