Sinergias entre expresión y contenido en los filmes de temática social de Nieves Condeel caso de "Todos somos necesarios" (1956)
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 0210-4210, 1988-2890
Year of publication: 2019
Issue Title: Documentación cinematográfica
Issue: 42
Pages: 89-103
Type: Article
More publications in: Documentación de las ciencias de la información
Abstract
The present text intends to expose the fertile significant apparatus displayed in the social themed feature films directed by José Antonio Nieves Conde through the textual analysis of a paradigmatic film such as Todos somos necesarios, demonstrating the way in which the enunciative mechanisms forge and reinforce the discourse of the text, revealing an enunciative device of unusual richness and singular hybridity, whose images approach an apparently realistic register, taking paradoxically opposite aesthetic options as a reference in their high degree of stylization.
Bibliographic References
- Barreira (1956). “Con quince preguntas basta. Contesta José Antonio Nieves-Conde”. Primer Plano, nº 814. año XVI.
- Heredero, Carlos F. (1993). Las huellas del tiempo. Cine español, 1951-1961. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana / Filmoteca Española.
- Hjelmslev, Louis (1971). Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
- Llinás, Francisco (1995). José Antonio Nieves Conde. El oficio de cineasta, Valladolid: Seminci.
- Minguet Batllori, Juan M. (2003). “Proverbios y moralejas: Surcos (1951), Todos somos necesarios (1956)”, en José Luis Castro De Paz y Julio Pérez Perucha (eds.). Tragedia e ironía: el cine de Nieves Conde. Ourense: Caixa Galicia, Festival de Cine Internacional de Ourense, pp. 31-42.
- Payne, Stanley G. (1985). Falange: Historia del fascismo español. Madrid: Sarpe.
- Rodríguez Jiménez, José Luis (2000). Historia de Falange Española de las JONS. Madrid: Alianza.