El espacio como lugar para la educación cívicadiseño de un patio escolar mediante un proyecto de Aprendizaje - Servicio

  1. Juan Luis Fuentes 1
  2. Prado Martín-Ondarza 1
  3. Paloma Redondo Corcobado 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Monográfico. Aprendizaje-Servicio y tecnologías digitales: Un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje

Volumen: 23

Número: 1

Pages: 149-167

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.23.1.24496 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Résumé

This article presents the results of a Service-Learning project in which physical and virtual spaces have a central and interrelated role. The project was developed by the Universidad Complutense and a geographically distant school with the objective of transforming a playground, from a pedagogical perspective. Future teachers worked together with pupils from the school for the reconditioning of that space, taking into account the contents of the course Theory of Education, such as citizenship and communitarian participation in education, teacher commitment, ethical and civic education, inclusion, environmental education, outdoor games, among others. Method used was qualitative, through content analysis of different documents, paying special attention to the role that technology plays in the process of communication between these two institutions and in the visibility and vindication of an educational need. Results show the critical reflection of participants because of their collaboration in the project, a relevant personal and civic commitment with socio-educational needs, the comprehension of the role of technologies in the contemporaneous citizenship and in Service-Learning projects, the impact in the consideration of teacher identity and the reinforcement of connections between university, school and community.

Références bibliographiques

  • Barbour, A. C. (1999). The Impact of Playground Design on the Play Behaviors of Children with Differing Levels of Physical Competence. Early Childhood Research Quarterly, 14 (1), 75-98. Doi: https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80007-6
  • Bollnow, O. F. (1969). Hombre y espacio. Barcelona: Labor.
  • Bruchner, P. (2017). Bosquescuela. Guía para la educación infantil al aire libre. Rodeno: Valencia.
  • Burbules, N. C. (2006). Rethinking Dialogue in Networked Spaces. Cultural Studies – Critical Methodologies, 6 (1), 107-122. Doi: https://doi.org/10.1177/1532708605282817
  • Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Madrid: Alianza.
  • Beresaluce, R. (2009). Las escuelas reggianas como modelo de calidad en la etapa de educación infantil. Aula abierta, 37 (2), 123-130.
  • Dewey, J. (1915). The Schools of Tomorrow. New York: Dutton & Company.
  • García Amilburu, M. y García Gutiérrez, J. (2012). Filosofía de la Educación. Cuestiones de hoy y de siempre. Madrid: Narcea.
  • Ibáñez-Martín, J. A. (2017). Horizontes para los educadores. Madrid: Dykinson.
  • Malaguzzi, L. (2011). La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro.
  • Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio. L. (2011). Aprendizaje-Servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, nº extraordinario, 45-67.
  • Romañá, T. (2004). Arquitectura y educación: perspectivas y dimensiones. Revista Española de Pedagogía, 67 (228), 199-220.
  • Saldaña, D., Goula, J., Cardona, H. y Amat, C. (2018). El pati de l’escola en igualtat. Guia de diagnosi i d’intervenció amb perspectiva de gènere. Barcelona: Equal Saree.
  • Subirats, M. y Tomé, A. (2010). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación. Madrid: Octaedro.
  • Waters, J. y Maynard, T. (2010). What's So Interesting Outside? A Study of Child‐Initiated Interaction With Teachers in the Natural Outdoor Environment. European Early Childhood Education Research Journal, 18 (4), 473-483. Doi: https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.525939
  • Burbules, N. C. (2012). Ubiquitous Learning and the Future of Teaching. Encounters in Theory and History of Education, 13, 3-14. Doi: https://doi.org/10.24908/eoe-ese-rse.v13i0.4472
  • Carr, D. (2002). Making Sense of Education: An Introduction to the Philosophy and Theory of Education and Teaching. Hoboken: Routledge.
  • Chancellor, B. y Cevher-Kalburan, N. (2014). Comparing and Contrasting Primary School Playgrounds in Turkey and Australia. International Education Journal: Comparative Perspectives, 13 (2), 1-19.
  • Conde, S., García Prieto, F. J. y Delgado-García, M. (2019). Diseño y validación de un instrumento para analizar el trabajo por rincones en las aulas de Educación Infantil. Estudios sobre educación, 36, 53-83. Doi: DOI: https://doi.org/10.15581/004.36.53-83
  • Czalczynska-Podolska, M. (2014). The Impact of Playground Spatial Features on Children's Play and Activity Forms: An Evaluation of Contemporary Playgrounds' Play and Social Value. Journal of Environmental Psychology, 38, 132-142. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.01.006
  • Erdem, D. (2018). Kindergarten Teachers’ Views About Outdoor Activities. Journal of Education and Learning, 7 (3), 203-217. Doi: https://doi.org/10.5539/jel.v7n3p159
  • Fuentes, J. L., Esteban, F. y Caro, C. (2015). Vivir en Internet. Madrid: Síntesis.
  • Furco, A. y Root, S. (2010). Research Demonstrates the Value of Service Learning. Phi Delta Kappan, 91 (5), 16-20. Doi: https://doi.org/10.1177/003172171009100504
  • García, A. (2017). Otra educación es posible. Albuixech: Litera Libros.
  • Igelmo-Zaldívar, J., & Quiroga Uceda, P. (2018). La pedagogía ligera en tiempos hipermodernos: el homeschooling, las escuelas Waldorf y la nueva pedagogía ignaciana. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 30 (1), 75-94. Doi: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu3017594
  • Jongeneel, D., Withagen, R. y Zaal, F. (2015). Do Children Create Standardized Playgrounds? A Study on the Gap-Crossing Affordances of Jumping Stones. Journal of Environmental Psychology, 44, 45-52. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.09.003
  • Mayor, D. y Rodríguez, D. (2017). Aprendizaje-Servicio: una práctica pedagógica que promueve la participación del estudiantado para la mejora escolar y social. Revista Complutense de Educación, 28 (2), 555-571. Doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49623
  • Miranda, N., Larrea, I., Muela, A. Martínez de Lagos, A. y Barandiaran, A. (2015). Mejora del espacio exterior escolar desde la participación comunitaria. Participación educativa, 4 (7), 160-167.
  • Montessori, M. (2014). El método de la pedagogía científica: aplicado a la educación de la infancia. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Ramos, S. (2016). Un método educativo para la infancia: el de Fröbel. En C. Sanchidrián y J. Ruiz Berrio (Coords.), Historia y perspectiva actual de la educación infantil (pp. 113-132). Barcelona: Graó.
  • Sanchidrián, C. (2014). Introducción. En Montessori, M. El método de la Pedagogía científica. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Uceira, E. (2009). El patio escolar como espacio de integración social. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 60, 1-8.
  • Unesco (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Paris: UNESCO.
  • Vázquez, S., Liesa, M. &; Lozano, A. (2017). Recreos Cooperativos e Inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje‐Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (1), 173-185 .Doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.213181