Tocar la escritura. El cuerpo en obra gráfica de Henri Michaux y el caso de 'Saisir' para una 'retórica del trazo'

  1. Romero González, Arantxa 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Year of publication: 2019

Issue: 15

Pages: 9-23

Type: Article

DOI: 10.5209/ESIM.66724 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Escritura e imagen

Sustainable development goals

Abstract

The problem of the writing’s body is one of the most important entrances to approach tothe strokes of the poet-painter Henri Michaux. Thus, the present article proposes an unprecedentedreflective look, alongside Jacques Derrida and Jean-Luc Nancy’s ideas that touches the writing itself.Accordingly, we analyze through the theoretical texts and works of the mentioned artist his beginningaround the figurative body and how he passes to write the body itself with ideographic routes where thestroke as a preliteral writing (Derrida’s term) is exploited. In this sense, we propose a close reading ofthe graphic book Saisir as a paradigmatic case of the writing body’s research from the centrality thatthe touch holds in his work.

Bibliographic References

  • Barthes, R., Variaciones sobre la escritura, Madrid, Paidós, 2003
  • Blistène, B. (com.), Poésure et peintrie. D’un art, l’autre, Marseille, Centre de la Vieille Charité, 1993
  • Cheng, F., Vacío y plenitud, Madrid, Siruela, 2010, p. 133.
  • Cirauqui, M. (com.), Henri Michaux. El otro lado, Bilbao, Museo Guggenheim, 2018
  • Cirauqui, M., « Henri Michaux, ecosistema del laberinto» en Cirauqui, M. (com.), Henri Michaux. El otro lado, Bilbao, Museo Guggenheim, 2018.
  • Davila, T. (com.) Uniques. Cahiers écrits dessinés inimprimés, Ginebra, Fondation Martin Bodmer, 2018.
  • De la cruz, S.J., Obras completas, Editorial de la espiritualidad, Madrid, 1988.
  • Derrida, J., De la gramatología, México D. F., Siglo Veintiuno, 1978
  • Derrida, J., El tocar, Jean-Luc Nancy, Buenos Aires, Amorrortu, 2011
  • Derrida, J., Memoires d’aveugle. L’autoportrait et autres ruines, , Paris Musée du Louvre, 1990.
  • Grossman, E., «L’écriture insecuteuse d’Henri Michaux» en La défiguration. Artaud-Beckett-Michaux, París, Les éditions du minuit, 2004, p. 86.
  • J. Prescott, E., diamond, M., M. Wing, A., «Active touch sensing», Philosophical Transactions of the Royal Society B, 366, (2011), pp. 2989–2995.
  • Michaux, H., «Captar» en Maillard, C. (ed.), Escritos sobre pintura, Madrid, Vaso roto, 2019
  • Michaux, H., «Emergencias, resurgencias» en Maillard, C. (ed.), Escritos sobre pintura, Madrid, Vaso roto, 2019
  • Michaux, H., «Emergencias, resurgencias» en Maillard, C. (ed.), Henri Michaux. Escritos sobre Pintura, Madrid, Vaso roto, 2019
  • Michaux, H., «Pensando en el fenómeno de la pintura» en Maillard, C. (ed.), Henri Michaux. Escritos sobre Pintura,
  • Nancy, J. L., Corpus, Madrid, Arena Libros, 2010
  • Ocampo, E., El infinito en una hoja de papel, Barcelona, Icaria Antrazit, 1989
  • Román Aliste, S., «El artista ciego y la clarividencia del pulso creativo» en Aizpún, T., Ibáñez, C., Fernández del Campo, E. (dirs.), Ritmo. El pulso del arte y de la vida, Madrid, Abada, 2015.
  • Romero, A., «Manuel Cirauqui: ‘salir del arte por la vía del arte’», Exit-express, (2018). Consultado el 23 de marzo de 2018 https://exit-express.com/manuel-cirauqui-salir-del-arte-por-la-via-del-arte/
  • Royère, A.C., «‘Signes’ : Henri Michaux et la ‘toile-poème’», Textyles, 29 (2006), pp. 53-61, consultado el 30 de enero de 2018 https:// journals.openedition.org/textyles/420
  • Santos Guerrero, J., Círculos viciosos. En torno al pensamiento de Jacques Derrida sobre las artes, Madrid, Biblioteca nueva, 2005, p. 240.
  • Viguier, Emma, «Henri Michaux: à la recherche du ‘texte primordial’», Textimage, revue d’étude du dialogue texte image, varia 2, (2010). Consultado el 30 de diciembre de 2018 http://www.revue-textimage.com/05_varia_2/viguier.pdf