La investigación sobre el Aprendizaje-Servicio en la producción científica españolauna revisión sistemática

  1. Redondo-Corcobado, Paloma 1
  2. Fuentes, Juan Luis 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2020

Volum: 31

Número: 1

Pàgines: 69-83

Tipus: Article

DOI: 10.5209/RCED.61836 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Resum

Growing interest in service-learning methodology can be noticed nowadays on different educative actualities, both from theoretical and research levels as from implementation done in diverse levels and contexts. This article shows a systematic review of scientific production about service-learning in Spanish scientific journals contained in 2017 on Journal Citation Reports and Scimago Journal & Country Rank and those journals that were awarded with the quality seal on the evaluation calls carried out by Spanish Foundation for Science and Technology (FECYT). That systematic review consists of an analysis on each one of the publications that compose it, of descriptive extrinsic variables to the scientific process, methodological variables, variables referred to the participants and variables referred to the methodology service-learning projects. Results show basically an increase of service-learning publications on the last four years, almost all of them developed over the academic field, mainly on Child Education degree and Primary Education degree, the predominance of theoretical and qualitative studies over quantitative ones and a greater focus on learning variables over service related ones. This way, analysis reveals an objective picture of the situation of educational research on service-learning and the identification of emerging challenges in this field of knowledge and educational practices, which could be crucial to get a permanent and solid scientific status.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez, J. L., Martínez, M. J., González, H. & Buenestado, M. (2017). El aprendizaje servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75 (267), 199-217.
  • Annette, J. (2005). Character, Civic Renewal and Service Learning for Democratic Citizenship in Higher Education. British Journal of Educational Studies, 53(3), 326-340.
  • Aramburuzabala, P. (2018). ¿Por qué funciona el Aprendizaje-Servicio? En C. Naval y E. Arbués (Coords.), Hacer la Universidad en el espacio social (pp. 77-96). Pamplona: Eunsa.
  • Arbués, E, Repáraz, C. y Naval, C. (2012). Los alumnos y la educación para la ciudadanía. Primeros resultados. Revista Española de Pedagogía, 70(253), 417-439.
  • Boston, B. (1997). Their best selves: Building character education and service learning together in the lives of young people. Washington DC: Council of Chief State School Officers.
  • Botella, J. y Zamora, Á. (2017). El meta-análisis: una metodología para la investigación en educación. Educación XX1, 20(2), 17-38.
  • Cabero-Almenara, J., Marín-Díaz, V. y Sampedro-Requena, B. E. (2017). Aportaciones desde la investigación para la utilización educativa de los MOOC. Revista Española de Pedagogía, 75(266), 7-27.
  • Canavilhas, J., Merino-Arribas, A. y Kroth, M. (2016). Impacto socioeducativo de la universidad: meta-análisis de tres proyectos de educomunicación en Brasil, España y Portugal. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 5(2), 51-70.
  • Dewey, J. (1899). The School and Society. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Experiencia y pensamiento (pp. 124-134). Madrid: Morata.
  • Furco, A. (2004). El impacto educacional del aprendizaje-servicio. ¿Qué sabemos a partir de la investigación? University of California-Berkeley. Recuperado de https://roserbatlle.files.wordpress.com/2009/02/resultats-investigacio-aps-furco-modo-de-compatibilidad.pdf
  • García Aretio, L. y Ruiz Corbella, M. (2010). La eficacia en la educación a distancia ¿un problema resuelto? Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 22(1), 141-162.
  • Glass, G. V. (2016). One hundred years of research: Prudent aspirations. Educational Researcher, 45(2), 69-72.
  • Guil Bozal, A., y Flecha García, C. (2015). Universitarias en España: De los inicios a la actualidad. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 17(24), 125-148.
  • Jover, G. (2000). La educación cívica hoy. Una aproximación interdisciplinariedad. En C. Naval y J. Laspalas (Eds.), Educación y ciudadanía: el compromiso cívico de los jóvenes españoles (pp. 287-307). Pamplona: Eunsa.
  • Kristjánsson, K. (2015). Aristotelian Character Education. London: Routledge.
  • López López, E. (2014). El mastery learning a la luz de la investigación educativa. Participación Educativa. Revista del Consejo Escolar del Estado, 3(5), 59-73.
  • Marina, J. A. (2005). La educación cívica. Educación y Futuro, 13, 11-23.
  • Martínez, M. (2010). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. En M. Martínez (Ed.), Aprendizaje servicio y construcción de ciudadanía activa en la universidad: la dimensión social y cívica de los aprendizajes académicos (pp. 11-26). Barcelona: Octaedro.
  • Naval, C. (2008). Universidad y conciencia cívica. Algunas experiencias fructíferas: service learning y campus compact. En M. Martínez (Ed.), Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 81-92). Barcelona: Octaedro.
  • Opazo, H., Ramírez, C., García-Peinado, R. y Lorite, M. (2015). La ética en el Aprendizaje-Servicio (ApS): Un meta-análisis a partir de Education Resources Information Center (ERIC). Profesorado, 19(1), 144-175.
  • Pring, R. (2016). Una filosofía de la educación políticamente incómoda. Madrid: Narcea, Puig, J. M. (2007). Aprendizaje Servicio: Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio. L. (2011). Aprendizaje-Servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, nº extraordinario, 45-67.
  • Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64.
  • Sánchez-Meca, J. y Botella, J. (2010). Revisiones sistemáticas y meta-análisis: herramientas para la práctica profesional. Papeles del Psicólogo, 31(1), 7-17.
  • Sangrà, A., González Sanmamed, M. y Anderson, T. (2015). Metaanálisis de la investigación sobre mooc en el período 2013-2014. Educación XX1, 1 (2), 21-49.
  • Santos Rego, M. A., Jover Olmeda, G., Naval, C., Álvarez Castillo, J. L., Vázquez Verdera, V. y Sotelino Losada, A. (2017). Diseño y validación de un cuestionario sobre práctica docente y actitud del profesorado universitario hacia la innovación (CUPAIN). Educación XX1, 20(2), 39-71.
  • Tapia, M. N. (2004). Civic service in South America. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 33(4), 148-166.
  • Tapia, M. N. (2010). Service learning widespread in Latin America. Phi delta kappan, 91(5), 31-32.