Comportamientos ambientales en EuropaUna mirada desde el consumo colaborativo

  1. Suárez-Vergne, Álvaro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Año de publicación: 2018

Volumen: 27

Número: 3

Páginas: 491-510

Tipo: Artículo

DOI: 10.22325/FES/RES.2018.29 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: RES. Revista Española de Sociología

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Contradictions between statements of values and behaviors are common when discussing environmental issues. This research investigates environmental practices at the European level. In order to explain pro-environmental practices, we include factors that go beyond environmental awareness, on the basis of the idea that environmental behaviors do not have to come only from an ecological perspective. In addition to observing external conditions, this research explores the possible influence of the phenomenon known as the collaborative consumption, a practice that closely ties together ecological practices and collaborative activities. An analysis of secondary data extracted from ISSP and Eurostat will take place. The results involve a rethinking of ecological practices, which cannot be considered only as a result of ecological values, neither constitute a form of collaborative consumption. The results also highlight the importance of collective factors as influential variables worth considering.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, L. (2017). Consumo colaborativo: las razones de un debate. Revista Española de Sociología, 26 (1), 87-95.
  • Amérigo, M., Aragonés, J. I., Sevillano, V. y Cortés, B. (2005). La estructura de las creencias sobre la problemática medioambiental. Psicothema, 17 (2), 257-262.
  • Aledo, A. y Domínguez, J. (2001). Arqueología de la sociología ambiental. En A. Aledo y J. Domínguez (eds.), Sociología ambiental (pp. 3051). Alicante: Editorial Universitaria.
  • Bauwens, M., Mendoza, N. y Lacomella, F. (2012). Synthetic Overview of the Collaborative Economy, P2P Foundation. Available at: http://p2p.coop/ files/reports/collaborative-economy-2012.pdf.
  • Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research, 67(8), 1595-1600.
  • Berenguer, J. y Corraliza, J. (2000). Preocupación ambiental y comportamientos ecológicos. Psicothema, 12 (3), 325-329.
  • Botsman, R. y Rogers, R. (2011). What’s mine is yours: how collaborative consumption is changing the way we live. London: Collins.
  • Brand, W. (1997). Conciencia y Comportamiento Medioambientales: Estilos de Vida más ‘Verdes’. En M. Redcliff y G. Woodgate, Sociología del Medioambiente: Una Perspectiva Internacional (pp. 205-222). Madrid: McGraw-Hill.
  • Castro, J. (2004). Política económica ambiental y huella ecológica. En F. Palmero (ed.), Desarrollo sostenible y huella ecológica. Una aplicación a la economía gallega (pp. 187-239). A Coruña: Netbiblo.
  • Cañigueral, A (2014). Vivir mejor con menos: descubre las ventajas de la economía colaborativa. Barcelona: Conecta.
  • Campello, B. y Santiago, M. (2014). El desarrollo del trueque, un instrumento de consumo colaborativo y sostenible. Derecho y Cambio Social, 11 (38), 1-33.
  • Caballero, E. (2006). Movimientos ecologistas en el contexto de los movimientos sociales. En A. Aledo y J. A. Domínguez (eds.), Sociología ambiental (pp. 217-273). Alicante: Editorial Universitario.
  • Cerrillo, A. (2010). Medición de la conciencia ambiental: Una revisión crítica de la obra de Riley E. Dunlap. Athenea Digital, (17), 33-52.
  • Chuliá, E. (1995). La conciencia ambiental de los españoles en los noventa. ASP Research Paper, 12(a).
  • Cea D’Ancona, M. (2002). Análisis multivariable: teoría y práctica en la investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Diekmann, A. y Preisendörfer, P. (1998). Environmental behavior discrepancies between aspirations and reality. Rationality and society, 10 (1), 79-102.
  • Díez Nicolás, J. (1992). Posición social, información y postmaterialismo. Revista de Investigaciones Sociológicas, 57 (92), 21-35.
  • Díez Nicolás, J. (2013). Teoría sociológica y realidad social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 143 (1), 7-24.
  • Dobson, A. (1997). Pensamiento político verde. Una nueva ideología para el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
  • Dryzek, J. (1998). Ecología y democracia discursiva: más allá del capitalismo liberal y del estado administrativo. Ecología Política, 16, 95-109.
  • Dubois, E., Schor, J. y Carfagna, L. (2014). New cultures of connection in a Boston time bank. En J. Schor y C. Thompson, (eds.), Sustainable lifestyles and the quest for plenitude: Case studies of the new economy (pp. 95-124). Connecticut: Yale University Press.
  • Dunlap, R., Van Liere, K., Mertig, A. y Jones, R. (2000). Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale. Journal of Social Issues, 56 (3), 425-442.
  • Echavarren, J. (2010). Bajo el signo del miedo ecológico global: La imbricación de lo sagrado en la conciencia ecológica europea. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 130 (1), 41-60.
  • Eurostat (2010). Estadísticas económicas. Disponible en: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
  • Geller, E. (1995). Integrating Behaviorism and Humanism for Environmental Protection. Journal of Social Issues, 51 (4), 179-195.
  • González, M., Alonso, A. y Guzmán, G. (2007). La agricultura ecológica en España desde una perspectiva agroecológica. Revista Española de estudios agrosociales y pesqueros, 214, 47-73.
  • Gómez, B., Noya, C. y Paniagua, A. (1999a). Actitudes y comportamientos hacia el medioambiente en España. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Gómez, B., Noya, C. y Paniagua, A. (1999b). La Inconsistencia de las Actitudes Hacia el Medio Ambiente en España. En M. Pardo (Coord.), Sociología y medio ambiente. Estado de la cuestión (pp. 227-237). Madrid: Fundación Fernando de los Ríos-Universidad Pública de Navarra.
  • Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (1999). Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall.
  • Harper, K. (2001). Environment as Master Narrative: Discourse and Identity in Environmental Conflicts (Special Issue Introduction). Anthropological Quarterly, 74 (3), 101.
  • International Social Survey Programe (2010). ISSP Enviroment III. Disponible en: http://www.gesis. org/issp/modules/issp-modules-by-topic/environment/2010/
  • Jiménez, M. (2003). El estudio de las organizaciones y la estructura de los movimientos sociales. El caso del movimiento ecologista en España. En M. Funes y R. Adell (eds.) Movimientos sociales: cambio social y participación, (pp. 191-225) Madrid: UNED, Colección Varia.
  • Jiménez, M. y Lafuente, R. (2006). La Operacionalización del concepto de conciencia ambiental en las encuestas. La experiencia del Ecobarómetro andaluz. En R. Castro (coord.), Persona, Sociedad y Medio Ambiente: Perspectiva de la investigación social de la sostenibilidad (pp. 121-150). Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Medio Ambiente: Alianza Editorial.
  • Kollmuss, A., y Agyeman, J. (2002). Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? Environmental education research, 8 (3), 239-260.
  • Krueger, A. y Hall, J. (2015). An Analysis of the Labor Market for Uber’s Driver-Partners in the United States. Princeton University Industrial Relations Section Working Paper, 587.
  • Laamanen, M., Wahlen, S. y Campana, M. (2015). Mobilising collaborative consumption lifestyles: A comparative frame analysis of time banking. International Journal of Consumer Studies, 39 (5), 459-467.
  • Lubell, M., Zahran, S. y Vedlitz, A. (2007). Collective action and citizen responses to global warming. Political Behavior, 29 (3), 391-413.
  • Mankiw, N. G. (2005). Principios de macroeconomía. México: Pioneira Thomson Learning.
  • Moral, C. (2014). Economía en colaboración. Economistas Sin Fronteras, 12, 15-18 (Dossier).
  • Mosler, H. (1993). Self-dissemination of environmentally-responsible behavior: The influence of trust in a commons dilemma game. Journal of Environmental Psychology, 13 (2), 111-123.
  • Newman, T. y Fernandes, R. (2016). A re-assessment of factors associated with environmental concern and behavior using the 2010 General Social Survey. Environmental Education Research, 22 (2), 153-175.
  • Observatorio Cetelem (2013) Consumidores europeos en modo alternativo. Recuperado de: https://goo.gl/7rW3uD.
  • OCU (2016). Collaborative consumption: Collaboration or business? Madrid: Organización de Consumidores; Altoconsumo; Deco Proteste; Test-Achats.
  • Pardo, M. (2006). El análisis de la conciencia ecológica en la opinión pública: ¿contradicciones entre valores y comportamiento? En R. Castro (coord.), Persona sociedad y medio ambiente: Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad (pp. 71-82). Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Medio Ambiente, Alianza Editorial.
  • Rosas, M., Chacín, F., García, J., Ascanio, M., y Cobo, M. (2006). Modelos de regresión lineal múltiple en presencia de variables cuantitativas y cualitativas para predecir el rendimiento estudiantil. Revista de la Facultad de Agronomía, 23 (2) 196-212.
  • Ruiz, J. (2006). Mentalidades medioambientales: los discursos sobre el medio ambiente de los andaluces residentes en zonas urbanas. Papers: Revista de Sociología, (81), 63-88.
  • Salinas, E. y Andrés, E. (2004). El consumo ecológico explicado a través de los valores y estilos de vida: Implicaciones en la estrategia medioambiental de la empresa. Cuadernos de Ciencias Económicas y Empresariales, (46), 33-53.
  • Salcedo, A (2014). Las nuevas actitudes hacia el consumo y la producción: las mejores prácticas en el ámbito del consumo colaborativo y la obsolescencia planificada. Recuperado de: http://www. eesc. europa. eu/resources/docs/ estudio-vf. pdf.
  • Saward, M., Dobson, A., y Lucardie, P. (1993). The politics of nature. London: Routeledge.
  • Seyfang, G. (2006). Ecological citizenship and sustainable consumption: Examining local organic food networks. Journal of rural studies, 22 (4), 383-395.
  • Seyfang, G. y Haxeltine, A. (2012). Growing grassroots innovations: exploring the role of community based initiatives in governing sustainable energy transitions. Environment and Planning C: Government and Policy, 30 (3), 381-400.
  • Schwartz, S. (1968). Awareness of Consequences and the Influence of Moral Norms on Interpersonal Behavior. Sociometry, 31 (4), 355-369.
  • Stern, P., Dietz, T. y Guagnano, G. (1995). The new ecological paradigm in social-psychological context. Environment and behavior, 27 (6), 723-743.
  • Stern, P. (2000). Toward a Coherent Theory of Environmentally Significant Behavior. Journal of Social Issues, 56 (3), 407-424.
  • Schuman, H. y Johnson, M. (1976). Attitudes and behavior. Annual review of sociology, 2 (1), 161-207.
  • Thomas, K. (1983). Man and the Natural World. Londres: Allen Lane.