El cartel de cine en la cultura remix
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1137-0734
Year of publication: 2020
Volume: 25
Issue: 1
Pages: 161-170
Type: Article
More publications in: Historia y comunicación social
Abstract
The movie poster is one of the characteristic elements of film advertising, a format that has accompanied the seventh art from its very origins as a means of mass communication. In recent years, the interest for the movie poster has declined, given its progressive integration into a wider advertising campaign and the loss of its privileged position as a way to promote a film. However, thanks to the digitization and the Internet, the movie poster seems to be living a kind of "second life" whose manifestations, scope and meaning have hardly been approached academically. This work seeks, on the one hand, to rescue an iconic-scriptural format largely forgotten by communication studies, and on the second hand, to analyze it within the framework of the current digital culture and the so-called "remix culture".
Bibliographic References
- Abril, G. (2008). Análisis crítico de textos visuales. Mirar lo que nos mira. Madrid. Síntesis.
- Álvarez Junco, M. (2016). El humor gráfico y su mecanismo transgresor. Madrid. A. Machado Libros.
- Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. México D. F. Siglo XXI.
- Buck-Morss, S. (2009). “Estudios visuales e imaginación global”. Antípoda, Nº 9, Julio-Diciembre, pp. 19-46.
- Broughton, F., Y Brewster, F. (2006). Historia del DJ. Desde los orígenes hasta el garage. Barcelona: Ma Non Troppo.
- Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona. Anagrama.
- Eguizábal Maza, R. (1999). “El cine a través del cartel publicitario”, AGR, No. 1.
- Fabri, P. (2012). “La era remix”. Revista de Occidente, nº 370, marzo 2012, pp. 5-11.
- Ferguson, N. (1998). Historia virtual: ¿Qué hubiera pasado si…? Madrid. Taurus.
- Gómez Pérez, F. J. (2002). “Tipografía en el cartel cinematográfico: La escritura creativa como modo de expresión”, Revista Internacional de Comunicación, 1, pp. 203-216.
- Gubern, R. (1997). Medios icónicos de masas. Madrid. Historia 16.
- Iser, W. (1997). “La ficcionalización: dimensión antropológica de las ficciones literarias”. En Garrido Domínguez, A. (comp.), Teorías de la ficción literaria. Madrid. Arco/Libros.
- Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona. Paidós.
- Knobel, M., & Lankshear, C. (2016). “Language, creativity, and remix culture”. En Jones, Rodney H. (ed.), The Routledge Handbook of Language and Creativity. New York: Routledge, pp. 398-414.
- Kyrou, A. (2006). Techno rebelde. Un siglo de músicas electrónicas. Madrid. Traficantes de sueños.
- Lessig, L. (2008). REMIX. Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. London. Penguin Books.
- Magariños De Morentín, J. A. (2008). La semiótica de los bordes. Apuntes de metodología semiótica. Córdoba: Ed. Comunicarte.
- Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
- Márquez, I. (2019). “El cartel de cine como nueva forma de humor gráfico en la España del siglo XXI”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), PP. 353-364.
- Mielczarek, N. (2018). “The dead Syrian refugee boy goes viral: funerary Aylan Kurdi memes as tools of mourning and visual reparation in remix culture”, Visual Communication, Vol 0 (0), pp. 1-25.
- Navas, E., Gallaguer, O., & Burrough, X. (eds.) (2015). The Routledge Companion to Remix Studies. New York. Routledge.
- Perales Bazo, F. (1985). “Cine y publicidad: el afiche cinematográfico”. En REY, J. (ed.), Algunas consideraciones sobre la comunicación empresarial e institucional. Sevilla. Maecel, pp. 89-97.
- Pérez Rufí, J. P. (2010). “El cartel de cine hoy”. Pensar la publicidad, Vol. IV, No. 2, pp. 71-88.
- Rose, (2001). Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: Sage.
- Ryan, M.-L. (1997). “Mundos posibles y relaciones de accesibilidad: una tipología semántica de la ficción”. En Garrido Domínguez, A. (comp.), Teorías de la ficción literaria. Madrid. Arco/Libros.
- Sanchez López, R. (1997). El cartel de cine: Arte y publicidad. Zaragoza. Prensas Universitarias de Zaragoza.
- Sobande, F. (2019). “Memes, digital remix culture and (re)mediating British politics and public life”, IPPR Progressive Review, Volume26, Issue 2, pp. 151-160.
- Tranche, R. R. (1994). “El cartel de cine en el engranaje del ‘star system’”. Archivos de la Filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen, No. 18, pp. 135–143.
- Voigts, E. (2018). “Memes, GIFs, and remix culture. Compact appropriation in everyday digital life”. En Cutchins, D., Krebs, K., & Voigts, E. (eds.). The Routledge Companion to Adaptation. New York: Routledge.
- Manovich, L. (2007). “What comes after remix?”. En: http://manovich.net/content/04-projects/057-what-comes-after-remix/54_article_2007.pdf Capturado el 10 de septiembre de 2018.