La importancia de la documentación histórica en el relato transmediael caso de "el ministerio del tiempo"

  1. Jorge Miranda-Galbe 1
  2. Francisco Cabezuelo-Lorenzo 2
  1. 1 Universidad San Pablo CEU (Madrid) España
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista de Ciencias de la Comunicación e Información

ISSN: 2695-5016

Datum der Publikation: 2018

Ausgabe: 23

Nummer: 1

Seiten: 15-27

Art: Artikel

DOI: 10.35742/RCCI.2018.23(1).15-27 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista de Ciencias de la Comunicación e Información

Zusammenfassung

This article proposes the reinforcement of training in skills linked to the History of Spain and Universal History. Both subjects are basic in the training curriculum of future graduates in the field of Audiovisual Communication in the context of transmedia. Only having a solid cultural knowledge and historical and humanistic background, the new professionals of Audiovisual and Multimedia Communication will be able to respond to the challenge of trying to exploit, in the most economic sense of the term, the authentic value and meaning of a quality product, more beyond the obsession with technical perfection or technological innovation.

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez, J. (2015). El Ministerio del Tiempo mejora notablemente su audiencia en diferido. Recuperado de http://www.bluper.es/noticias/elministerio-del-tiempo-mejora-notablemente-audiencia-diferido
  • Cantalapiedra, C. (2015). Una serie que viaja a través del tiempo y de los medios: la exitosa estrategia transmedia de El Ministerio del Tiempo. Anuncios: Semanario de publicidad y marketing, 105(27), 40-41.
  • Cascajosa Virino, C. [Coord.] (2015). Dentro de El Ministerio del Tiempo. Madrid: Ed. Léeme.
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Recuperado de http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Jenkins, H. (2011). Transmedia 202: Further Reflections. Recuperado de http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html
  • Lorente-Cano, M. (2011). “Social TV” en España: concepto, desarrollo e implicaciones. Cuadernos de Gestión de Información, 1(1), 55–64.
  • Mena Muñoz, S. (2015). El reto de la información audiovisual en la transmedia: diseñar contenidos hoy para una narración multiplataforma. En García González, C., Meléndez Valoria, V. y García Triviño, F. (Coord.) Proyectos y metodologías de diseño dual, (pp-147-155). Madrid: ESNE.
  • O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Design Patterns and Bussiness Models for the Next Generation of Software. Recuperado de http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html
  • Pimentel, A. (2015). Ministéricos: radiografía de un fenómeno fan televisivo en la era de internet y las redes sociales. Recuperado de http://www.rtve.es/television/20150421/ministericos-radiografia-fenomeno-fan-televisivoera-internet/1133040.shtml
  • Rodríguez-Mansilla, F. (2015). La picaresca en El Ministerio del Tiempo. Impossibilia, 10, 74-96.
  • Rodríguez-Mateos, D. & Hernández-Pérez, T. (2015). Televisión social en series de ficción y nuevos roles del documentalista audiovisual: el caso de ‘El Ministerio del Tiempo’. Index.comunicación, 5(3), 95-120.
  • Schaaf, A. y Pascual, J. (2016). El tiempo es el que es. Barcelona: Plaza & Janés
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3(0), 21.
  • Scolari, C. A. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Tur-Viñes, V., y Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3). Cuadernos.info, 34, 115–131. doi: http://doi.org/10.7764/cdi.34.549
  • VV. AA. (2016). Curiosidades de la Historia con El Ministerio del Tiempo. Madrid: Espasa/RTVE.