Disegno e idea. Teoría y práctica del dibujo a partir del renacimiento

  1. José María Bullón de Diego 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
El Ornitorrinco Tachado: Revista de Artes Visuales

ISSN: 2448-6949 2448-6930

Year of publication: 2018

Issue: 7

Pages: 35-45

Type: Article

More publications in: El Ornitorrinco Tachado: Revista de Artes Visuales

Abstract

The article proposes a reflection on drawing: its theoretical basis and artistic practice in the sixteenth century and its evolution until the eighteenth century, mainly through Giorgio Vasari and Federico Zuccaro, who saw in drawing the essential roll in creative artistic processes, with a character and origin divine, differentiating between Idea, Inner Drawing and External Drawing, and founding the first Art Academies, whose main teaching revolved around drawing, and how this new Italian model became the reference about modern Art by the time, spreading quickly throughout Spain and Europe, leading later on, to the creation during the eighteenth century, of the Royal Academies of Fine Arts of who will assume and develop this teaching model.

Bibliographic References

  • Elíade, M. (2000). Aspectos del mito. Barcelona: Ed. Paidós.
  • Finaldi, G. (2016). José de Ribera: dibujos. Catálogo razonado. Madrid: Museo Nacional del Prado.
  • Hauser, A. (2004). Historia social de la literatura y del arte I. Barcelona: Ed. Debolsillo.
  • Lambert, G. (2003). Dibujos del Renacimiento: colección de la Bibliothèque nationale de France, Département des estampes et de la photographie. Barcelona: Fundació Caixa Catalunya, D. L.
  • Matilla, J. M. (2013). Roma en el bolsillo: cuadernos de dibujo y aprendizaje artístico en el siglo XVIII. Edición a cargo de José Manuel Matilla. Madrid: Museo Nacional del Prado.
  • Panofsky, E. (2016). “Idea”. Contribución a la historia de la teoría del arte. Madrid: Ed. Cátedra-Cuadernos de Arte,
  • Pevsner, N. (1982). Las Academias de Arte; pasado y presente. Madrid: Ed. Cátedra. Redín, G. (2008). El retrato del Renacimiento. Madrid: Ed. Museo Nacional del Prado.
  • Stoichita, V. I. (2000). Breve historia de la sombra. Madrid: Ed. Siruela. Turner, N. (2004). Dibujos italianos del siglo XVI. Madrid: Museo Nacional del Prado.
  • Vasari, G. (2011). Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos. Madrid: Ed. Tecnos-Alianza.
  • VVAA. (2003). Dibujos del Renacimiento: colección de la Bibliothèque nationale de France. Laure Beaumont Maillet, Jocelyn Bouquillard y Gisèle Lambert. Barcelona: Fundació Caixa Catalunya.