Una propuesta Diferente en la música cinematográfica española

  1. Julio Arce 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Etno: Cuadernos de Etnomusicología

ISSN: 2014-4660

Año de publicación: 2019

Número: 13

Páginas: 46-65

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Etno: Cuadernos de Etnomusicología

Resumen

Diferente was premiered in 1961. It was a project promoted by the Argentinean dancer Alfredo Alaria, which was directed by Luis María Delgado. The music was provided by Adolfo Waitzman, a musician who arrived with Alaria from Buenos Aires and who since then has actively participated in musical production in film and television.The main objective of this article is to analyse the film Diferente and evaluate it in the context of Spanish film production. This film is a singular production for several reasons. In the first place it is a musical that moves away from the folkloristic and castizo arguments that had characterized the genre in Spain during the autarchic period and national Catholicism. Secondly, Diferente gives special relevance to choreographic numbers as opposed to songs. Thirdly, this production can be considered as the first Spanish film to deal with the subject of male homosexuality.

Referencias bibliográficas

  • Alfeo Álvarez, Juan Carlos. 2002. “Evolución de la temática en torno a la homosexualidad en los largometrajes españoles”. Dossiers Feministes. Masculinitats: mites de/construccions y mascarades,nº 6: 143-159.
  • Alonso, Celsa; y Arce, Julio. 2019. “From theChotis to the Charleston: Jazz in Spanish Films prior to the Civil War”. En Cinema Changes: Incorporations of Jazz in the Film Soundtrack, eds. E. Wennekes y E. Audissino,133-151.Turnhout: Brepols.
  • Chion, Michel. 1997. La música en el cine. Barcelona: Paidós.
  • Gorbman, Claudia. 1987. Unheard Melodies. Narrative Film Music. Bloomington. Indiana University Press.
  • Gubern, Román et alii. 1995. Historia del cine español. Madrid: Cátedra (reed. 2017).
  • Hardy, Phil; Laing, Dave. 1990. The Faber Companion to 20TH-Century Popular Music. Londres: Faber and Faber.
  • Kolb Neuhaus, Roberto. 2017. “Música y migración: la identidad musical en la maleta”. Consuelo Carredano y Olga Picún (eds.). Huellas y rostros. Exilios y migraciones en la construcción de la memoria musical de Latinoamérica. Ciudad de México: UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas. 105-120.
  • Lázaro Reboll, Antonio; Willis, Andrew. 2004. Spanish Popular Cinema. Manchester University Press
  • López González, Joaquín. 2000.“Los estudios sobre música y audiovisual en España: hacia un estado de la cuestión. Trípodos, nº 26, Barcelona: 53-66.
  • Marzal Felici, Javier; y Gómez Tarín, Javier. 2012. “Diferente”. Carlos F. Heredero; Eduardo Rodríguez Merchán (dir.). Diccionario del Cine Iberoamericano. España, Portugal y América. Madrid: Iberautor: 474-476.
  • Melero Salvador, Alejandro. 2010. Placeres ocultos: Gays y lesbianas en el cine español de la transición. Madrid: Notorious.
  • Padrol, Joan. 2011. “Adolfo Waitzman”. Carlos F. Heredero; Eduardo Rodríguez Merchán (dir.). Diccionario del Cine Iberoamericano. España, Portugal y América. Madrid: Iberautor
  • Romaguera i Ramió, Joaquín. 2002. El jazz y sus espejos. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Vogel, Adrián. 2017. Bikinis, fútbol y rock and roll. Crónica pop bajo el franquismo sociológico (1950-1977). Madrid: Akal