De la copla a la balada románticaLa influencia de Juan Gabriel en las canciones de Isabel Pantoja

  1. Inmaculada Matía
Journal:
Etno: Cuadernos de Etnomusicología

ISSN: 2014-4660

Year of publication: 2019

Issue: 13

Pages: 169-183

Type: Article

More publications in: Etno: Cuadernos de Etnomusicología

Abstract

Among the composers linked to María Isabel Pantoja Martín, artistically known by the name of Isabel Pantoja, stands out the figure of Juan Gabriel. His works with the singer, thatgoes back to the recording of the album Desde Andalucía(1987), aresignified not only by the quality of the creations he composes, bringing her closer to a new type of repertoire close to the romantic ballad, but also because, through hissupport, IsabelPantoja was able to make herself known in the Latin American market, just as Rocío Dúrcal had done before her. Taking these aspects into consideration, this article aims to assess the importance of the Aztec composer in herinterpretive career, especiallyin the discs Desde Andalucía(1987) and Hasta que anochezca(2013), as well as to reflectson his role as patron and promoter of her career in the Spanish and American context.

Bibliographic References

  • Alonso, Celsa. 2010. “Símbolos y estereotipos nacionales en la música popular española en los años sesenta” En Creación musical, cultura popular y creación nacional en la España contemporánea, ed. Celsa Alonso, 212. Madrid: ICCMU.
  • Amilibia, Jesús María. 1987. Canarias, 17 de mayo: 68.
  • Blas Vega, José. 1996.La canción española (De La Caramba a Isabel Pantoja), Madrid: Taller El Búcaro.
  • Cazorla, Roberto. 1998. Diario de Mallorca. 18 de febrero: 34
  • Diario de Mallorca (18 de febrero de 1988): 34.
  • Galaz, Mabel. 2016: El país, 29 de agosto: https://elpais.com/elpais/2016/08/29/estilo/1472459022_602990.html[Consulta: 27 de enero 2019]
  • González Yepez, Manuel. 1988:Ideal, 28 de febrero: 4
  • Jara, Alejandra. 2017. “Juan Gabriel y su entrañable amistad con Isabel Pantoja”. Culto, 28 de agosto.http://culto.latercera.com/2017/08/28/juan-gabriel-entranable-amistad-isabel-pantoja/[Consulta: 25 de enero 2019]
  • Mariñas, Jesús. 1988. Época, 4 de enero: 151
  • Miranda, Laura. 2018.“Recuerdo y esperanza y copla y suspiro: Identidad nacional y folclóricas...”. En Música y construcción de identidades: Poéticas, diálogos y utopías en Latinoamérica y España, 144-145. Madrid:Sociedad Española de Musicología.
  • Molina, Romualdo. 2012.Rafael de León: El más recordado de los olvidados y viceversa. Madrid:Fundación Autor.
  • Montoya, J.L. 1988. “El patio”.ABC, Sevilla, 14 de julio: 77
  • Núñez, Carlos. 1988.“Rocío Dúrcal grabará tres temas de Sabina y Aute”.El Periódicode Catalunya,31 de enero:77
  • Ortega, Juan Manuel. 1978. Blanco y Negro,24 de mayo: 46
  • Pérez Abellán. 1988: “Isabel Pantoja y olé”. La Voz de Almería, 31 de enero:44.
  • Remón, Juan Carlos. 1977.Marca, 23 de enero: 16.
  • Román, Manuel. 1993: Memoria de la copla. La canción española de Conchita Piquer a Isabel Pantoja. Madrid: Alianza
  • Román, Manuel. 2000. La copla. Madrid: Acento.
  • Román, Manuel. 2016.“Cómo Juan Gabriel se enamoró de Junior, y otros chismes del legendario artista”. Libertad Digital,29 de agosto. https://www.libertaddigital.com/chic/corazon/2016-08-29/como-juan-gabriel-se-enamoro-de-junior-y-otros-chismes-del-legendario-artista-1276581345/[Consulta 21 de enero2019]
  • Salaün Serge. 1990: El cuplé (1900-1936).Madrid: Espasa
  • Shaila Dúrcal. 2018: “La saga Dúrcal Morales”. Lazos de sangre,RTVE, 2 de agosto.[Consulta: 27de enero 2019]
  • Sieburth, Stephanie. 2016: Coplas para sobrevivir.Madrid: CátedraTiempo (30 de noviembre de1987):198
  • Vázquez Montalbán, Manuel. 1971: Crónica sentimental de España.Madrid: Espasa Calpe