«Veoir la rareté des peintures». El liderazgo de David Teniers II en la red económica artística del Siglo de Oro. Nuevas aportaciones en torno a su taller y clientes

  1. Raúl Romero Medina 1
  2. Jean-Louis Van Belle
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2020

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 761-779

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2020.08.02.44 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

On December 3, 1666 a private sale of paintings by David Teniers II (1610-1690) took place in Brussels. For this reason, they arrived at the home of the painter, where he had his workshop, twelve clients to participate in it and attracted by the rarity and curiosity of his palette. For guild reasons, Teniers seemed to be prohibited from selling, but the sale was carried out privately, not without taking testimony from it. The article seeks to approach the study of these unpublished documents because it allows us to know aspects of art collecting, such as its customers, and the leadership of Teniers in the artistic economic network of the Golden Century

Bibliographic References

  • Aterido Fernández, Ángel et al., Inventarios reales. Colecciones de pintura de Felipe V e Isabel de Farnesio, Madrid, Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, 2004.
  • Arias Bonel, José Luis, «El concierto interrumpido de David Teniers II», Goya. Revista de Arte, 307-308, 2005, pp. 265-278.
  • Bocquet, Louis, David Teniers, París, Éditions Nilsson, 1924.
  • Bouza, Fernando, «“L’on faict sçavoir que l’on vendrá”. El anuncio y catálogo impreso de la subasta de pinturas del Príncipe de Portugal (Bruselas, 1670)», Revista de Emblemática y Cultura Visual, 9, 2017, pp. 39-54.
  • Callatay, Édouard de, «Études sur les paysagistes bruxellois de XVIIe siècle», Revue Belge d’Archéologie et Historie de l’Art, XXIX, 1960, pp. 188-203.
  • Checa Cremades, Fernando, Renacimiento Habsbúrgico. Felipe II y las imágenes artísticas, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2017.
  • Davidson, Jane P., David Teniers the Younger, Boulder, Westview Press, 1979.
  • Denucé, Jan, Na Peter Pauwel Rubens: Documenten uit den Kunsthandel te Antwerpen in de XVIIe Eeuw van Matthijs Musson, Amberes, De Sikkel, 1949.
  • Des Marez, Guillaume, «La maison de David Teniers II et l’hôtel Ravenstein», Annales de la Société Royale d’Archeologie de Bruxelles, 1912, pp. 5-51.
  • Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado. Catálogo razonado de pintura flamenca del siglo XVII, Barcelona / Madrid, Editorial Prensa Ibérica / Museo del Prado, 1995.
  • Díaz Padrón, Matías, y Royo-Villanova, Mercedes, David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas, cat. exp., Madrid, Museo Nacional del Prado, 1992.
  • Dreher, Faith Paulette, «The Artist as Seigneur: Chateaux and Their Propietors in the Work of David Teniers II», The Art Bulletin, 60, 1978, pp. 682-703.
  • Frank, Ana Isabel, El «Viaje de España» de Antonio Ponz, Fráncfort del Meno, Peter Lang, 1997.
  • Galesloot, Louis, «Un procès entre David Teniers II et la corporation des peintres, batteurs d’or et vitriers de Bruxelles», Messager des Sciences Historiques, 1868, pp. 263-283.
  • García-Frías Checa, Carmen, «David Teniers el Joven en las colecciones reales de Patrimonio Nacional», Reales Sitios. Revista de Patrimonio Nacional, 201, 2015, pp. 17-36.
  • González Asenjo, Elvira, Don Juan José de Austria y las Artes, 1629-1679, Madrid, Fundación Instituto y Empresa, 2005.
  • Haskell, Francis, Patronos y pintores, arte y sociedad en la Italia barroca, Madrid, Cátedra, 1984.
  • Herrero Carretero, Concha, Catálogo de tapices del Patrimonio Nacional, III, Siglo XVIII. Reinado de Felipe V, Madrid, Patrimonio Nacional, 2000.
  • Kamp, J. L. J. van de, Emanuel van Portugal en Emilia van Nassau, Assen, Van Gorcum, 1980.
  • Klinge, Margret, Adriaen Brouwer. David Teniers The Younger, cat. exp., Nueva York, Noortman & Brod, 1982.
  • Klinge, Margret, David Teniers the Younger, cat. exp., Gante, Snoeck-Ducaju and Zoon, 1991.
  • Klinge, Margret, «David Teniers d.J-Theatrum Pictorium», en Krijg en Kunst Leopold Willem (1614-1662). Habsburger, landwoogd en Kunstverzamelaar, cat. exp., ed. Josef Mertens y Franz Aumann, Bilzen, Landcommanderij Alden Biesen, 2003.
  • Klingle, Margret, y Lüdke, Dietmar, David Teniers der Jüngere 1610-1690. Alltag und Vergnügen im Flandern, cat. exp., Heidelberg, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, 2005.
  • Madrazo, Pedro, Viaje artístico de tres siglos por las colecciones de cuadros de los Reyes de España, desde Isabel la Católica hasta la formación del Real Museo del Prado de Madrid, Barcelona, Daniel Cortezo y Cía., 1884.
  • Martín González, Juan José, El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Ensayos de Arte Cátedra, 1984.
  • Martínez Leiva, Gloria, y Rodríguez Rebollo, Ángel, El inventario del Alcázar de Madrid de 1666: Felipe IV y su colección artística, Madrid, Polifemo, 2015.
  • Moreno García, María de los Ángeles, «El marqués de Caracena, mecenas de David Teniers el Joven», Goya. Revista de Historia del Arte, 204, 1980, pp. 330-336.
  • Peyre, Roger, David Teniers, París, Henri-Laurens, 1910.
  • Pinchart, Alexandre, Archives des arts, sciences et lettres. Documents inédits publiés et annotés par Alexandre Pinchart…, Bruxelles, Imprimerie Eug. Vander-haeghen, 1860.
  • Ponz, Antonio, Viaje de España, o cartas en que se da noticia de las cosas más apreciables y dignas de saberse que hay en ellas, Madrid, Joaquín Ibarra, 1772-1794, tomo VI (1776).
  • Romero Medina, Raúl, y Van Belle, Jean-Louis, «Remédié les pintures entiérement gastèes et faict agrandir les toiles. David Teniers II entre las galerías de pin-turas de Coudenberg y Tervueren en la corte de los Habsburgo en Bruselas», en prensa.
  • Rosenberg, Adolf, Teniers der Jüngere, Bielefeld / Leipzig, Velhagen und Klasing, 1895.
  • Urriagli Serrano, Diana, Las colecciones de pintura de Carlos IV en España, Madrid, Fundación Universitaria Española / Seminario de Arte e Iconografía Marqués de Lozoya, 2012.
  • Vergara, Alejandro, «La pintura en el ámbito de los archiduques», en El arte en la corte de los archiduques Alberto de Austria e Isabel Clara Eugenia (1598-1633). Un reino imaginado, Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000, pp. 64-81.
  • Vermoelen, John, «David Teniers et sa famille», Revue historique Nobiliaire, 8, 1870, pp. 3-19.
  • Vlieghe, Hans, David Teniers the Younger (1610-1690). A Biography, Turnhout, Brepols, 2011.
  • Werner, Thomas, «La corte de Bruselas y la restauración de la casa de Habsburgo en Flandes, 1598-1631», en El arte en la corte de los archiduques Alberto de Austria e Isabel Clara Eugenia (1598-1633). Un reino imaginado, Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000, pp. 46-63.