Jóvenes comunicadores y sexualización infantilDiferencias de género ante la sexualización de las niñas en las revistas de moda

  1. Narros González, María José 1
  2. Llovet Rodríguez, Carmen 2
  3. Díaz-Bustamante Ventisca, Mónica 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universitat Internacional de Catalunya
    info

    Universitat Internacional de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/00tse2b39

Revue:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Année de publication: 2020

Volumen: 29

Número: 3

Pages: 137-154

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2020.61 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: RES. Revista Española de Sociología

Résumé

Media communications influence constructs’ perceptions raising awareness attitudes about their audiences. The aim of this work focuses on analyzing the perception of child sexualization construct according to gender in the collective of young Spaniards, future professionals of the communication, using images of girls' stylings published in fashion magazines. Based on the results obtained through an online survey to a sample of 449 individuals, significant differences were observed in terms of gender. Men perceive different sexualizing attributes, in a significantly lower number and they are associated with body display. Women are more detail-oriented and sensitive to the construct analyzed and the characteristics tested. We recommend formation towards a type of social depictions that sexually objectify in order to prevent gender stereotypes.

Information sur le financement

Este trabajo se enmarca en el conjunto de actividades desarrolladas por el Grupo de Investigación «Comunicación Responsable y Públicos Vulnerables» (cod. 931571) de la Universidad Complutense de Madrid.

Financeurs

Références bibliographiques

  • Álvarez Sufrategui, S. (2018). Manual para la protección de la infancia en los medios de comunicación y en las campañas publicitarias. La Rioja: Gobierno de la Rioja. (En línea) https://www.amic.media/media/files/file_352_1935.pdf. Acceso el 10 de diciembre de 2019.
  • American Psychological Association. (2007). Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls (en línea). http://goo.gl/iEfdPr. Acceso 2 de febrero de 2019.
  • Aznar, H. (2005). Pautas éticas para la comunicación social. Valencia: San Pablo CEU.
  • Ballano, E. R. (2012, 13 de mayo). El día en que Vogue prescindió de sus modelos lolitas. Vanitatis-El Confidencial, https://bit.ly/2HNef7x. Acceso el 4 de febrero de 2019.
  • Bellver, J. M. (2012, 6 de marzo). Ni participar en concursos de belleza ni publicidad con menores de 16 años. elmundo.es, https://bit.ly/2wCmhOk. Acceso 4 de febrero de 2019.
  • Besalú-Casademont, R., Schena, J. y Sánchez-Sánchez, C. (2017). Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de profesionales, docentes y estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1536-1553. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1233
  • Bocharova, O. A. (1997). Sexual Freedom: Words and Deeds. Russian Social Science Review, 38(2), 47–63. https://doi.org/10.2753/RSS1061-1428380247
  • Calogero, R. M. y Tylka, T. L. (2014). Sanctioning Resistance to Sexual Objectification: An Integrative System Justification Perspective. Journal of Social Issues, 70(4), 763-778. https://doi.org/10.1111/josi.12090
  • Casas, F. (1993). Medios de comunicación e imagen social de la infancia. Departamento de Psicología Social. Universidad de Barcelona. https://bit.ly/2RVZZzA. Acceso 1 de febrero de 2019.
  • Consejo Audiovisual de Cataluña. (2019). El CAC alerta de que actualmente los contenidos sexistas se concentran en internet, mientras que se han moderado en la radio y en la televisión. https://bit.ly/2EcsTUj. Acceso 10 de diciembre de 2019.
  • Consejo Nacional de Televisión. (2012). Sexualización de la niñez en los medios. El debate internacional. https://bit.ly/36DeBIh. Acceso 4 de febrero de 2019.
  • Daniels, E. A. y Wartena, H. (2011). Athlete or Sex Symbol: What Boys Think of Media Representations of Female Athletes. Sex Roles, 65(7/8), 566–579. https://doi.org/10.1007/s11199-011-9959-7
  • Fasoli, F., Maass, A., Volpato, C. y Pacilli, M. G. (2018). The (Female) Graduate: Choice and Consequences of Women’s Clothing. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02401
  • Gallego Ayala, J. (2010). De reinas a ciudadanas. Género, comunicación y cambio social. II Jornadas Mujer y Medios de Comunicación, 22-23 de abril. Universidad de País Vasco. (en línea), https://bit.ly/38BHdne. Acceso 9 de diciembre de 2019.
  • Graff, K. A., Murnen, S. K. y Krause, A. K. (2013). Low-cut Shirts and High-heeled Shoes: Increased Sexualization Across Time in Magazine Depictions of Girls. Sex Roles, 69(11-12), 571–582. https://doi.org/10.1007/s11199-013-0321-0
  • Gunter, B. (2014). Media and the Sexualization of Childhood. Routledge: New York, NY. https://doi.org/10.4324/9781315774305
  • Hatton, E. y Trautner, M. N. (2011). Equal Opportunity Objectification? The Sexualization of Men and Women on the Cover of Rolling Stone. Sexuality & Culture, 15, 256–278. https://doi.org/10.1007/s12119-011-9093-2
  • Hola. (2014). Especial niños y madres con estilo, otoño-invierno 2014. Nº 3.658.
  • Hong, J. (2013). Sexuality Professionals’ Attitudes toward Five Dimensions of Human Sexuality. Ann Arbor, MI: ProQuest LLC.
  • Karsay, K. y Matthes, J. (2016). Sexually Objectifying Pop Music Videos, Young Women’s Selfobjectification, and Selective Exposure: A Moderated Mediation Model. Communication Research, 1-23. https://doi.org/10.1177/0093650216661434
  • Kleemans, M., Daalmans, S., Carbaat, I. y Anschütz, D. (2018). Picture Perfect: The Direct Effect of Manipulated Instagram Photos on Body Image in Adolescent Girls. Media Psychology, 21(1), 93-110. https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1257392
  • Lavender-Stott, E. S. y Allen, K. R. (2017). Young Women’s Reflections of Viewing a Sexual Image for the First Time. Sex Roles, 77, 628–638. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0764-9
  • León-Ramírez, B., Sanvicén-Torné, F. y Molina-Luque, F. (2018). Gender Stereotypes within the University. Does Sexism Determine the Choice of Degree Amongst University Students? Revista Española de Sociología, 27(3), 433-449. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.20
  • Linde Navas, A. (2009). Teorías y procedimientos de educación moral en ética y deontología de la comunicación. Comunicación y sociedad, 22(2), 35-58
  • McKenney, S. J. y Bigler, R. S. (2016). High Heels, Low Grades: Internalized Sexualization and Academic Orientation among Adolescent Girls. Journal of Research on Adolescence, 26(1), 30-36. https://doi.org/10.1111/jora.12179
  • Medrano, C., Aierbe, A. y Orejudo, S. (2009). Television Viewing Habits in Adolescents: Differences According to Gender and Social Stereotypes. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 293-306. https://doi.org/10.1174/021037009788964150
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional-Gobierno de España. Estadística de estudiantes. Curso 2017-2018. Estudios de Grado y Primer y Segundo Ciclo. Número total de estudiantes matriculados por grupo de edad, sexo y campo de estudio (en línea). https://bit.ly/2E7wMdy. Acceso 5 de febrero de 2019.
  • Pusavat, G. (2007). Gender Perception Differences for Relationships Portrayed on Television (Honors Thesis). Cornell University, Ithaca, New York, USA. https://hdl.handle.net/1813/7822
  • Ramsey, L. R. y Horan, A. L. (2018). Picture this: Women’s Self-sexualization in Photos on Social Media. Personality and Individual Differences, 133, 85-90. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.06.022
  • Shephard, A., Pookulangara, S., Kinley, T. R. y Josiam, B. M. (2016). Media Influence, Fashion, and Shopping: A Gender Perspective. Journal of Fashion Marketing and Management, 20(1), 4-18. https://doi.org/10.1108/JFMM-09-2014-0068
  • Smolak, L., Murnen, S. K. y Myers, T. A. (2014). Sexualizing the self: What College Women and Men Think about and do to Be “Sexy”. Psychology of Women Quarterly, 38, 379–397. https://doi.org/10.1177/0361684314524168
  • Šramová, B. y Pavelka, J. (2017). The Perception of Media Messages by Preschool Children, Young Consumers, 18(2), 121-140. https://doi.org/10.1108/YC-11-2016-00643
  • Stoilova, M. (2018). 2018: More Research, New Findings and Further Impact. (en línea). http://globalkidsonline.net/2018_summary/. Acceso 5 de febrero de 2019.
  • Telva (2014). Telva Niños, otoño-invierno 2014. Nº17.
  • Trekels, J. y Eggermont, S. (2018). “I Can /Should Look Like a Media Figure”: The Association between Direct and Indirect Media Exposure and Teens’ sexualizing appearance behaviors. The Journal of Sex Research, 55(3), 320-333.https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1387754
  • Trekels, J., Karsay, K., Eggermont, S. y Vandenbosch, L. (2018). How Social and Mass Media Relate to Youth’s Self-Sexualization: Taking a Cross-National Perspective on Rewarded Appearance Ideals. Journal of Youth and Adolescence, 47(7), 1440–1455. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0844-3
  • Vandenbosch, L. y Eggermont, S. (2013). Sexualization of Adolescent Boys: Media Exposure and Boys’ Internalization of Appearance Ideals, Self-Objectification, and Body Surveillance. Men and Masculinities, 16(3), 283-306. https://doi.org/10.1177/1097184X13477866
  • Velázquez, M. E. (2011). Cuerpo e imagen. Acerca de la construcción de imaginarios sociales sobre cuerpo, derechos e infancia. Anuario de Investigaciones Facultad de Psicología UBA, 18, 447-454.
  • Vidal, P. y Nuño, T. (2014). Estudio sobre la percepción del sexismo en la publicidad entre alumnado adolescente de la Comunidad Autónoma de Euskadi (CAE). Trabajo de Investigación. BEKA EMAKUNDE - Instituto Vasco de la Mujer. País Vasco.
  • Vogue Paris. (2011). Vogue Paris December 2010 - January 2011. Nº 913.
  • Zheng, W., Yuan, C-H., Chang, W-H. y Jim Wu, Y-C. (2016). Profile Pictures on Social Media: Gender and Regional Differences. Computers in Human Behavior, 63 (891-898).