El legado del encuadernador Luis Márquez y Echeandía en la Casa de Velázquez

  1. Irene LÓPEZ PAZÓ 1
  2. Antonio CARPALLO BAUTISTA 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Titivillus = International Journal of Rare Book: Revista Internacional sobre Libro Antiguo

ISSN: 2387-0915

Ano de publicación: 2020

Número: 6

Páxinas: 101-121

Tipo: Artigo

DOI: 10.26754/OJS_TITIVILLUS/TITIVILLUS.20204588 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Titivillus = International Journal of Rare Book: Revista Internacional sobre Libro Antiguo

Resumo

Studies of Seville bookbinders from the second half of the 19th century are very scarce, only a few biographical notes having been published. The most important saga of a bindery is very possibly that of the Márquez family, the most important members of which were Luis Márquez y Echeandía and his father Antonio Márquez y Ramírez. Our work focuses on providing a fuller biography of three generations of this family of bookbinders, especially of Luis, identifying its workshops, categorizing his material and his decorative techniques, categorizing his signatures, and identifying the decorative tools he used as well as the location of his bindery. A comparing is also made of the tools used in bindings mainly found in the Casa Velázquez Library with those used in the workshop of the modern Seville bookbinder, Sebastián Rodríguez Vázquez, where they are currently to be found.

Referencias bibliográficas

  • CALDERÓN, Victoria, «Catálogo de hierros del encuadernador Ménard», Encuadernación de Arte, 7 (1996), pp. 48-63.
  • CAPELA MARTÍNEZ, Miguel, «Las artes gráficas de Madrid en el siglo XVIII», en La industria en Madrid: ensayo histórico crítico de la fabricación y la artesanía madrileñas: siglos XVIII al XIX desde 1701 a 1912, Madrid, Artes Gráficas y Ediciones, 1963, t. II, 1ª parte, cap. III, pp. 121-155.
  • CARPALLO BAUTISTA, Antonio, Las encuadernaciones del siglo XIX de la Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Madrid, Ollero y Ramos, 2015.
  • CARPALLO BAUTISTA, Antonio [y otros], Las encuadernaciones de las Guías de Forasteros de la Biblioteca de la Real Academia de la Historia, Madrid, Ollero y Ramos, 2015.
  • CARRIÓN GÚTIEZ, Manuel, «La encuadernación española en los siglos XIX y XX», Historia ilustrada del libro español: la edición moderna. Siglos XIX y XX, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez; Pirámide, 1996, pp. 491-539.
  • CASTAÑEDA ALCOVER, Vicente, Ensayo de un diccionario biográfico de encuadernadores españoles, Madrid, Imprenta y Editorial Maestre, 1958.
  • Exposición Universal de 1867: catálogo general de la sección española publicado por la Comisión Régia de España, Paris, Imprenta General de Ch. Lahure, 1867.
  • GÓMEZ ZARZUELA, Manuel, Guía de Sevilla, su provincia para 1880. Año XVI, Sevilla, Imprenta y Litografía de José M. Ariza, 1880.
  • LÓPEZ SERRANO, Matilde, «El calendario madrileño», Reales sitios, año VII, 23 (1970), pp. 57-64.
  • VEGA CALVO, Emilio, «Apuntes sobre la vida del famoso dorador y encuadernador Antonio Ménard», Encuadernación de Arte, 6 (1995), pp. 33-40.