Caminando por la ciudadacciones e intervenciones en el espacio urbano Del tren de John Cage a las Cheverografías

  1. Anxo Abuin 1
  2. Cristina Oñoro Otero 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Don Galán: revista de investigación teatral

ISSN: 2174-713X

Year of publication: 2017

Issue: 7

Pages: 21-25

Type: Article

More publications in: Don Galán: revista de investigación teatral

Abstract

This paper studies various works of theatre and performance art in which the act of walking is used as a fundamental artistic material. Employing a theoretical framework taken from the works of Henri Lefebvre (1968), Michel de Certau (1984) and Nicolas Bourriaud (2002), the article begins with an analysis of Esther Ferrer's Se hace camino al andar (2007, 2014) and then analyses a selection of recent shows, such as the itinerant productions of the Galician troupe Chévere (2017) and Storywalker, a project launched from the Kubik Fabrik theatre by Fernando Sánchez-Cabezudo (2014). Through these and other examples, the paper delves into ambulatory theatre which, as will be shown, can be linked with a long and illustrious tradition of peripatetic artists and thinkers, a tradition in which we can locate the Romantic “pedestrians” (Wordsworth, Coleridge, Hazlitt…), Henry David Thoreau, practitioners of the situationist dérive, and, more recently, writers such as the Barcelonan Enrique Vila-Matas.

Bibliographic References

  • AUGÉ, Marc (1993). Los no lugares. Espacios del anonimato. Antropología sobre la modernidad, Barcelona, Gedisa.
  • AUGOYARD, Jean-François (1979). Pas à pas. Essai sur le cheminement quotidien en milieu urbain, París, Deuil.
  • BARTHES, Roland (2002). “Las dos críticas”, en Ensayos críticos, Barcelona, Seix Barral, pp. 337-344.
  • BARTHES, Roland (2009). La aventura semiológica, Barcelona, Paidós.
  • BAUDELAIRE, Charles (2004). El pintor de la vida moderna, Murcia, Colegio oficial de Aparejadores y Arquitectos técnicos de la región de Murcia.
  • BENJAMIN, Walter (2009). Libro de los Pasajes, Madrid, Akal.
  • BOAL, Augusto (2006). The Aesthetics of the Oppressed, Londres, Routledge.
  • BOURRIAUD, Nicolas (2002). Relational Aesthetics, Dijon, Presses du Réel.
  • COLLADO, Gloria (1998). “Las cosas”, en Esther Ferrer. De la acción al objeto y viceversa, Sevilla, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, pp. 35-53.
  • DANAN, Joseph (2013). Entre Théâtre et performance : la question du texte, Arles, Actes Sud.
  • DE CERTEAU, Michel (1984). The practice of everyday life, Berkeley, University of California Press.
  • DE CERTEAU, Michel (2001). “De las prácticas cotidianas de oposición”, en Blanco, Paloma et alt. (eds.). Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa. Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 391-425.
  • DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Félix (1988). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia, Valencia: Pre-Textos.
  • DELGADO, Manuel (2007). Sociedades movedizas. Pasos hacia una antropología de las calles, Barcelona, Anagrama.
  • DEREN, Martina (2012). “Los rostros olvidados: Sophie Calle o la flâneuse contemporánea”, en http://martinaderen.com/publicaciones/los-rostros-olvidados-sophie-calle-o-la-flaneuse-contemporanea/.
  • FISCHER-LICHTE, Erika (2001). La estética de lo performativo, Madrid, Abada Editores.
  • LADDAGA, Reinaldo (2006). Estética de la emergencia, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.
  • LEFEBVRE, Henri, Le Droit à la ville, París, 1968.
  • LEFEBVRE, Henri (1991). The Production of Space, Cambridge: Blackwell.
  • LEHMANN, Hans-Thies (1999). Postdramatic Theatre, Londres, Routledge.
  • MARTÍN PRADA, Juan (2012). Prácticas artísticas e internet en la época de las redes sociales, Madrid, Akal.
  • NANCY, Jean-Luc (2014). “En torno a la noción de comunidad literaria”, en Márgenes de Jean Luc-Nancy (coordinado por Fernando Rampérez Alcolea, Jean-Claude Lévêque y Jordi Masso Castilla), Arena Libros, Madrid, pp. 19-30.
  • RANCIÈRE, Jacques (2010). El espectador emancipado, Ellagoediciones, Castellón.
  • THOREAU, Henry David (2001). Caminar, Madrid, Ardora.
  • VILA-MATAS, Enrique (2014). Kassel no invita a la lógica, Barcelona, Seix Barral.
  • VV. AA (1998). Esther Ferrer. De la acción al objeto y viceversa, Sevilla, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo.