Carpetas didácticas para visitas familiaresuna evaluación en el Museo Arqueológico Nacional

  1. Marta Laufey Pacho Ásgeirsdóttir
  2. Eloísa Pérez Santos
  3. Dori Fernández Tapia
Journal:
Boletín del Museo Arqueológico Nacional

ISSN: 2341-3409

Year of publication: 2020

Issue Title: Paloma Cabrera Bonet

Issue: 39

Pages: 317-332

Type: Article

More publications in: Boletín del Museo Arqueológico Nacional

Abstract

Didactic Folders for families were designed and produced by the Outreach Department of the Museo Arqueológico Nacional (MAN) so that family groups with children over 7 years of age could make an autonomous, active and participatory visit and enjoy their visit. This article describes the Didactic Folders, their characteristics and their main objectives and presents some results of the evaluation of their operation carried out with the advice of the Permanent Laboratory of Museum Audiences (LPPM) of the Ministry of Culture and Sports.

Bibliographic References

  • Dufresne-Tassé, C. (2006): «Motivos de la visita y orientación de la oferta de los museos», MUS-A: Revista de los museos de Andalucía, n.º 6, pp. 21-25.
  • Falk, J. H., y Dierking, L. D. (2012): Museum Experience Revisited. Walnut Creek: Left Coast Press.
  • García Blanco, Á. (1997): Aprender con los objetos. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura. (Guías didácticas del Museo Arqueológico Nacional. Serie métodos, 5).
  • Hooper-Greenhill, E. (1998): Los museos y sus visitantes. Gijón: Trea.
  • LPPM (2011): Conociendo a nuestros visitantes: Estudio de público en museos del Ministerio de Cultura. Madrid: Ministerio de Cultura. Disponible en: <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=13882C>. [Consulta: 5 de marzo de 2018].
  • LPPM (2015): Proyectos educativos y culturales en museos: Guía básica de planificación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en: <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=20194C>. [Consulta: 23 de mayo de 2018].
  • LPPM (2017): Conociendo a todos los públicos. Un análisis de la visita al museo en familia. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en: <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/conociendo-a-todos-los-publicos-un-analisis-de-la-visita-al-museo-en-familia/museos/20858C>. [Consulta: 29 de mayo de 2018].
  • McManus, P. (1994): «Families in museums», Towards the museum of the future: new europeans perspective. Edición de Roger Miles y Lauro Zavala. London: Routledge. Ministerio de Cultura y Deporte (s.f.): Museos + Sociales [en línea]. Disponible en: <http://www.culturaydeporte.gob.es/museosmassociales/presentacion.html>. [Consulta: 12 de marzo de 2018].
  • Pérez Castellanos, L. (ed.) (2016): «Estudios de públicos. Definición, áreas de aplicación y escalas», Estudios sobre públicos y museos. Vol. I. Públicos y museos. ¿Qué hemos aprendido? México D.F: ENCRyM/INAH, pp. 20-45.
  • Pérez Santos, E. (2000): Estudios de público en museos: metodología y aplicaciones. Gijón: Trea.
  • Wu, K. L. (2007): «What do families with children need from a museum?», Cultural Policy, Criticism and Management Research [en línea]. London: City University. Disponible en: <https://culturalpolicyjournal.files.wordpress.com/2011/05/ejournal2_wu.pdf>. [Consulta: 29 de mayo de 2018].