Español/castellano en Wikipediavoces y foro de discusión

  1. María Isabel Hernández Toribio 1
  2. Florencia Claes 2
  3. Luis Deltell 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Zeitschrift:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 31

Seiten: 283-302

Art: Artikel

DOI: 10.31921/DOXACOM.N31A14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Zusammenfassung

In this research we carried out a study with quantitative and qualitative methodology of two encyclopedia entries and their respective talk pages in the Spanish version of Wikipedia. The two articles that were monitored and analyse are “Spanish language” and “Controversy over the name of the Spanish language”, whose analysis has allowed us to demonstrate the collaborative working mode of the online encyclopedia as well as to study the discussion forums that are generated in the construction of these entries. In this way, we analyse some of the aspects of typical user behaviour on virtual forums and the (im)politeness strategies used most frequently in the discussions that the encyclopedia itself promotes for its own development. Our results show how Spanish Wikipedia is a working environment that strives to keep progressing in its aim to produce rigorous and effective results, by providing an endogenous structure that acts as a filter/manager of content and ways of expression. We will also verify how discussions about the construction of these entries show elements of impoliteness occurring in interactions between users and editors, which denotes an attitude that is at variance with the rules of behaviour specified by the digital encyclopedia (the so-called “five pillars” of Wikipedia).

Informationen zur Finanzierung

Este trabajo recibe el apoyo del Proyecto 94, Inovación Docente 2020-21. Universidad Complutense de Madrid.

Bibliographische Referenzen

  • Alexa (2020). Alexa rank. Recuperado en: https://www.alexa.com/siteinfo/wikipedia.org
  • Anexo:Wikipedias. (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Anexo:Wikipedias
  • BBC news. (2019, 14 Mayo). Wikipedia blocked in China in all languages. BBC News Services. Recuperado en: https://www.bbc.com/news/technology-48269608
  • Brenes Peña, E. (2011). Actos de habla disentivos. Indentificación y análisis. Sevilla: Alfar.
  • Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.
  • Claes, F., y Deltell, L. (2019). Wikipedia en español. Comportamiento de la comunidad hispanohablante en el trabajo colaborativo en internet. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(3), 1357-1378. doi: 10.5209/esmp.66992
  • Claes, F. y Deltell, L. (2020). Wikipedia y universidades: trabajo colaborativo en torno a universidades iberoamericanas. Revista de Educación, 389, 243-266. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2020-389-461
  • Collier, B. y Bear, J. (2012). Conflict, confidence, or criticism: an empirical examination of the gender gap in Wikipedia.
  • CSCW’12, Seatle, Washington, 383-392.
  • Culpeper, J. (2011). Impoliteness. Using Language to Cause Offence. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Discusión: idioma español (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Discusión:Idioma_español
  • Discusión: controversia por el nombre del idioma español (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Discusi%C3%B3n:Controversia_por_el_nombre_del_idioma_espa%C3%B1ol
  • Eisenstein, M. y Bodman, J. (1993). Expressing Gratitude in American English. En Kasper, G. Blum-Kulka, S. (edd.), Interlanguage Pragmatics, New York/Oxford: Oxford University Press, 64-81.
  • Eligio Mendoza, I. M. y otros (2016). El desarrollo del pensamiento crítico mediante el debate asincrónico en foros virtuales de educación secundaria. Revisa Aletheia, 8 (1), 100-115.
  • Ferrara, K., Brunner, H, y Whittermore, G. (1991). Interactive Written Discourse as Emergent Register. Written Communication, 8 (1), 8–34.
  • Fuentes Rodríguez, C. y Alcaide Lara, E. (2008). Descortesía, agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.
  • Fundación Princesa de Asturias (2015). Wikipedia premio de cooperación internacional 2015. Recuperado en: https://www.fpa.es/es/premios-princesa-de-asturias/premiados/2015-wikipedia.html?especifica=0
  • Garcés-Conejos Blitvich, P. y Bou-Franch, P. (2019). La descortesía en las redes sociales. En Placencia, M. E. y Padilla, X. (edd.), Guía práctica de pragmática del español actual, London: Routledge.
  • Giles, J. (2005). Internet encyclopaedias go head to head. Nature, 438(7070), 900-901. doi:10.1038/438900A
  • Haverkate, H. (1994). La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Madrid: Gredos.
  • Hernández Flores, N. (2013). Actividad de imagen: caracterización y tipología en la interacción comunicativa. Pragmática Sociocultural, 1 (2), 175-189.
  • Hube, C. (2017). Bias in wikipedia. En International World Wide Web Conferences Steering Committee 717–721. doi: 10.1145/3041021.3053375
  • Jaworski, A. (1995). This is not an empty compliment! Polish compliments and the expression of solidarity. International
  • Journal of Applied Linguistics, 5 (1), 63-94.
  • Instituto Cervantes. (2019). El español: Una lengua viva. Informe 2019. Madrid: Instituto Cervantes.
  • Kubátová, J. (2012). Growth of collective intelligence by linking knowledge workers through social media. LESIJ-Lex ET Scientia International Journal, 19(1), 135-145.
  • Lerner, J. y Lomi, A. (2020). The free enciclopedia that anyone can dispute: An analysis of the microstructural dynamics of positive and negative relations in the production of contentious Wikipedia articles. Social Network, 60, 11-25. doi:10.1016/j.socnet.2018.12.003
  • List of Wikipedias by speakers per article. (2018, Junio 23). Wikimedia Meta-wiki. Recuperado en: https://w.wiki/X6k
  • Lorente, P. (2020). El conocimiento hereje. Buenos Aires: Editorial Paidós.
  • Lorenzo-Dus, N., Garcés-Conejos Blitvich, P. y Bou-Franch, P. (2011). Online polylogues and impoliteness: The case of posting sent in response to the Obama Reggaeton YouTube video. Journal of Pragmatics. 43, 2578-2593.
  • Los cinco pilares de Wikipedia (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Los_cinco_pilares
  • Maíz-Arévalo, C. y García-Gómez, A. (2013). You Look Terrific! Social Evaluation and Relationships in Online Compliments. Discourse Studies, 15 (6), 735–760.
  • Mancera Rueda, A. y Pano Alamán, A. (2013). Nuevas dinámicas discursivas en la comunicación política en Twitter. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 56, 53–80
  • Mayer-Schönberger, V. y Cukier, K. (2013). Big data: la revolución de los datos masivos. Madrid: Turner.
  • Norrick, N. (1978). Expressive Illocutionary Acts. Journal of Pragmatics, 2 (3), 277-291.
  • Páginas de discusión (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://w.wiki/X6n
  • Pano Alamán, A. (2008). Estrategias comunicativas y lingüísticas en listas y foros de debate en internet. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 33, 28-44.
  • Páginas de discusión (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Páginas_de_discusión
  • Rodríguez-Mateos, D. y Hernández-Pérez, T. (2018). Los periódicos españoles como fuente de referencia en Wikipedia. El Profesional de la Información, 27 (6), 1323-1333. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.15
  • Searle, J. (1969). Speech Acts. An Essay in the Philosophy of Language, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Timothy. (2005, 18 de abril). The early history of nupedia and wikipedia: A memoir. Recuperado en: https://features.slashdot.org/story/05/04/18/164213/the-early-history-of-nupedia-and-wikipedia-a-memoir
  • Tkacz, N. (2011, 20 de enero). The Spanish fork: Wikipedia’s ad-fuelled mutiny. Wired.Co.Uk Recuperado en: https://www.wired.co.uk/article/wikipedia-spanish-fork
  • Tramullas, J. (2015). Wikipedia como objeto de investigación. Anuario ThinkEPI, 9, 223-226. doi:10.3145/thinkepi.2015.50
  • Vigara Tauste, A. M.ª y Hernández Toribio, M.ª I. (2011). Ciber(des)cortesía en los foros de opinión de la prensa escrita: un ejemplo. ELUA, 25, 353-379. doi: 10.14198/ELUA2011.25.12
  • Wedemeyer, B., Yakubova, N., Kallenbach, J., Ekdahl, A., Lesko, L., Reed, E., & Schwartz, K. (2008). Quality of the science articles on the english wikipedia: Preliminary results. En Wikimania 2008.
  • Wikimedia Foundation (2020). Nuestro trabajo. Recuperado en: https://wikimediafoundation.org/es/our-work/
  • Wikipedia: Autoconfirmados (2020). Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Autoconfirmados
  • Wikipedia: Páginas de discusión (2020) Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_de_discusi%C3%B3n
  • Wikipedia: Punto de vista neutral (2020) Wikipedia, la enciclopedia libre. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Punto_de_vista_neutral
  • Wikistats (2013). Wikimedia Traffic Analysis Report. Recuperado en: https://w.wiki/X6m
  • Wikistats. (2020). Wikimedia statistics. Recuperado en: https://w.wiki/Qu8